ダウンロード数: 879

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
hes_23_43.pdf1.31 MBAdobe PDF見る/開く
タイトル: プレストン・スタージェス作品におけるアメリカの悲喜劇 --『偉大なるマッギンティ』と『サリヴァンの旅』を中心として--
その他のタイトル: American Comedy and Tragedy in the Films of Preston Sturges --The Great McGinty and Sullivan's Travels--
著者: 有森, 由紀子  KAKEN_name
著者名の別形: ARIMORI, Yukiko
発行日: 20-Dec-2014
出版者: 京都大学大学院人間・環境学研究科
誌名: 人間・環境学
巻: 23
開始ページ: 43
終了ページ: 56
抄録: 本論文は, 映画監督・脚本家プレストン・スタージェスのスクリューボール・コメディ2作品『偉大なるマッギンティ』(The Great McGinty, 1940) と『サリヴァンの旅』(Sullivan's Travels, 1941) について考察を行う. 両作品はスタージェスの優れた喜劇の才能が発揮された作品であると同時に, 大恐慌というアメリカの歴史・社会的状況を反映し, アメリカン・ドリームと現実の乖離がもたらす悲劇も描く. 両作品の主人公は, 子供らしい無知と無邪気さを備えた典型的「スクリューボール」である. 彼らは階級間移動を試みて挫折を味わう一方で, スクリューボール・コメディに相応しいハッピーエンド=恋愛の成就に至る. 夢に破れる主人公の悲劇が, ジャンルの掟と拮抗し, いかにしてスタージェス独自のスクリューボール・コメディへと結実していくのかを明らかにする.
This essay considers two screwball comedy films, The Great McGinty (1940) and Sullivan's Travels (1941), written and directed by Preston Sturges. Both films are not only brilliant demonstrations of his genius for comedy, but also clear reflections of the social as well as historical conditions of America during the Great Depression era, showing the tragic consequences caused by the inevitable detachment of American dream from reality. Both protagonists are typical "screwballs" characterized by their childlike innocence. In spite of their failed attempt at social mobility, they reach an inevitable happy ending in screwball comedy : a romantic embrace. This essay examines how the tragedy of their failed pursuit of American dream competes with the rules of screwball comedy and contributes to the uniqueness of Sturges’ screwball comedy.
著作権等: ©2014 京都大学大学院人間・環境学研究科
URI: http://hdl.handle.net/2433/199846
出現コレクション:第23巻

アイテムの詳細レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。