
133 

 

Multiple Public Spheres in the Japan Times during World 

WarⅡ: Focusing on the Asama Maru Incident(1940) 
 

Tomoko MATSUNAGA 
 

Abstract: This study examines the public sphere in English-language newspapers in Japan during 

the Second World War. Focusing on the Japan Times, which was the biggest one, this paper shows 

that it was English, functioning as an international language that enabled this unique public 

sphere.The Japan Times was established to improve Japanese international relations. Founded in 

1897 with the support of the government, businessmen and researchers, the Japan Times was the 

first English-language newspaper in Japan to be edited and managed by Japanese. Unlike 

contemporary English-language papers owned by Westerners, it presented Japanese perspectives 

and opinions to the Western World. It was welcomed by the Japanese at first, but subscribers didn‘t 

increase to the extent that was expected because of the small population of people who could read 

English in Japan at that time. Although the paper was expected to function as Japanese propaganda 

after the Manchurian incident in 1931, it maintained a broad readership and a mix of content and 

wide range of opinions, not similar to their privately owned counterparts. Closed to Japanese but 

open to foreigners, not only Westerners but also Asians, it presented multiple public spheres to the 

world. In this paper, I focus on the Asama Maru Incident (1940)-a scandal that eventually propelled 

Japan into World War Ⅱ- to reveal how the Japan Times was a forum for open international 

discussion. The critical role of English in facilitating this fomentation of opinions is also examined. 

Finally, English media in the Asian Context is also discussed.  

Keywords: Japan Times, English-language newspaper, public sphere, transnational media 

 

1. Introduction 
 

‘Public Opinion’, one of the masterpieces of media studies written by Walter Lippman 

(1922), begins with a unique episode during the World War Ⅰ. English, French and German 

people lived on an island in the ocean without telegraphic service and had gotten along even after 

the summer of 1914. In fact, they had been enemies of each other for more six months but they had 

no way to know it except English newspapers distributed every two months. Through the story, 

Lippman explained the time lag between reality and our recognition of the world and how 

newspaper intervenes between the two. However, in World War Ⅱ, not only English and German 

but also Japanese and Indian readers could discuss with each other in the readers‘ column of the 

Japan Times with the knowledge of who was an enemy and ally. Various readers discussed in the 

English-language newspaper during the war in Japan. How did this situation come about and what 

was like? 

Early research on English-language newspapers in Japan focuses on the ideals of journalism 

(press freedom & function of criticism) and propaganda. At that time, there were three 

English-language newspapers in Japan: two foreign-owned newspapers, the Japan Advertiser 



134 

Lifelong Education and Libraries No.11 (2011) 

 

(1890-1941) and the Japan Chronicle (1891-1942), and the Japanese foreign Ministry (Gaimusho)‘s 

flagship publication, the Japan Times (1897-)
1)

 . The British-owned Japan Chronicle, which had 

criticized the Japanese government freely and actively, has been held up as a model of journalism 

and whereas the Japan Times, the semi-official paper for public relations has been examined for its 

propaganda. Both perspectives focus on the media‘s producer/editors, not on readers/audience. 

Recent research, however, points to the possibility that English-language newspapers could be 

a common forum in East Asia. According to Yonaha Jun (2010), on diplomatic negotiation about 

Okinawa island between Japan and China in 1875, the reports in Western-owned English-language 

newspapers functioned as objective reporting for negotiation; otherwise each country insisted on 

discussion in their own languages and failed to communicate. Moreover, Peter O‘Connor (2010) 

also pointed out that English-language newspapers occupied a narrow but significant segment of 

the public sphere in East Asia in the inter-war years. As forums of opinion on Japanese, Chinese 

and Western interests in East Asia, they also served as vehicles of propaganda, particularly during 

the crisis-ridden 1930s and the Pacific War. Mainly they were distributed in Japan but a few were 

posted abroad. The international nature of English enabled them to have various writers and readers, 

and thus multiple interests appeared and mixed on the papers. So it seems that we need to look at 

English-language newspapers in Japan as not only national propaganda vehicles but also as 

transnational media from the reader‘s perspective.  

In this study, I focus on the Asama Maru Incident(1940)--a scandal that eventually propelled 

Japan into World WarⅡ--to reveal how the readers‘ column of the  Japan Times was a forum for 

open international discussion. German passengers were captured by British Navy on the Japanese 

passenger ship very near from Tokyo. Japanese vernacular newspapers criticized the attitude of 

Britain and the Japanese government for being so week-kneed and then demanded the resignation 

of the ‗pro-British‘ prime minister, Mr. Yonai. An anti-Briton and pro-German atmosphere 

occupied the domestic public sphere. The Japan Times, however, there were not only Japanese but 

also British and German perspectives. It was like a sanctuary for free writing at war time.  

Of course, the Japan Times was a propaganda newspaper of the Foreign Ministry of Japan. 

The readers‘ column was also edited by the editor, who was from the Ministry. But thanks to the 

international readers, a transnational element flourished in the paper. I would like to show the 

reports of the Japan Times about the Asama Maru Incident (1940.1.21.) compared with the other 

English-language and vernacular papers in Japan in order to examine the multiple public sphere of 

the Japan Times. 

 

2. Background--The history of English-language newspapers in 

modern Japan 
 

2.1. Foreign-language newspapers in modern Japan
 

Modern Japan, which succeeded in establishing a national language, is often said to be a good 

example of building the ‗Imagined Communities‘ (Anderson, 1992), of print capitalism. Because of 

high literacy and modernization, Japanese newspapers developed as mass media until the early 20th 

century and worked to build Japanese nationalism. They had great circulation. Originally however, 



135 

MATSUNAGA: Multiple Public Spheres in the Japan Times during World WarⅡ 

 

the Japanese had learned what newspapers were from English-language newspapers issued by 

Westerners in the Foreign settlement period (1860-1900)
2)

. The Nagasaki Shipping List and 

Advertiser, issued in Nagasaki 1861 by a British man, A.W. Hansard, was the first issued 

newspaper in Japan. As Nagasaki was one of the international ports in Japan, the paper was sold in 

Shanghai and Singapore by sea
3)

. 

In the foreign settlement period, many Western-language newspapers were published 

especially in Yokohama, Kobe and Nagasaki. These newspapers, which represented the interests of 

foreign residents, were the main resource on Japan studies for the Western world. This is why the 

Japanese government badly needed to have their own English-language paper for public relations. 

In 1897, after the Sino-Japanese War, the Japan Times was established with the support of the 

government, businessmen and researchers as the first English-language newspaper in Japan to be 

edited and managed by Japanese. Unlike contemporary English-language papers owned by 

Westerners, it presented Japanese perspectives and opinions to the Western World. It was welcomed 

by the Japanese at first, but subscribers didn‘t increase to the extent that was expected because of 

the small population of people who could read English in Japan at that time.  

After the abolition of foreign settlement in 1900, only two foreign-owned papers (the 

American Japan Advertiser and the British Japan Chronicle) and the Japan Times survived until the 

1940s. 

 

2.2. Small but internationally various readership
 

Who read the English-language newspapers of East Asia? Obviously, their first audience was 

the settler communities that first gave rise to them in the treaty ports in the Meiji era. There were 

others: readers who bought them as exercises in language learning or in the hope of discovering 

news and opinions that they might not find in the vernacular press. According to the advertisers of 

the Japan Times at that time, the readership was composed of foreign residents, Japanese students 

and business persons who needed to learn and use English practically in their lives. The fact that its 

price was about two times that of Japanese domestic papers implies that the papers had higher class 

readers--Japanese elites and foreign residents in Japan. The population of foreign residents in Japan 

was as follows: 

 

Year Nationality/ Population  

1925 China 12843, U.S.1669, U.K.1449, Germany711, Russia566, France382, India197 

1938 China 14807, U.S.2215, U.K.2152, Germany1842, India974, France512 

1941             U.S.1044, U.K. 690, Germany2607 

【Table 1: The population of foreign residents in Japan(presented by Home Ministry)】 

 

 

 

 

 



136 

Lifelong Education and Libraries No.11 (2011) 

 

Paper Circulation:1925 

Japan Times 6300 

Japan Chronicle 3000 

Japan Advertiser 10000 

Osaka Mainichi 26000 

Tokyo Nichi-nichi 200000 

【Table 2: The circulation of the papers(Wildes 1927:374)】4)
 

 

Compared with vernacular papers, English-language newspapers had small readership. In 

addition, there was stiff competition between the Japan Times, the Japan Advertiser and the Japan 

Chronicle, but the semi-official nature of the Japan Times, as with the other organs in the Foreign 

Ministry network, granted it subsidies through official subscriptions that the foreign-owned 

English-language newspapers could not receive. 

According to O‘Connor (2010), the English-language press of East Asia owed much of its 

influence to the fact that, as far as Japan and China were concerned, the Western English-language 

newspapers were represented by illiterates
5)

. Unable to read vernacular newspapers and seldom 

able to consult the man in the street, most correspondents took their information from the 

Gaimusho Johobu press conferences (1921-1940) and balanced it with what they read in the local 

English-language newspapers. For journalists (both Japanese and foreign), diplomats, visiting 

businessmen and missionaries, the independent English-language newspapers were required 

reading, and for many among the educated elite of Asia, including a growing number of Japanese, 

reading them was a matter of preference. Their readers‘ professional requirements and personal 

preferences gave the independent English-language press of East Asia a considerable influence on 

the world‘s idea of Japan in general, and of her intentions and activities in China in particular. 

Without really considering whether it was transferable, the Gaimusho network coveted this 

influence. It meant that the Japan Times had small readership but had a great influence on foreign 

people who had English literacy. 

 

2.3. An ideal of journalism or propaganda 
 

Kakegawa, an early researcher on English papers in Japan, had high praise for the Japan 

Chronicle: 

‗The Chronicle was a well-organized newspaper. Its pages were well balanced in their 

make-up of news, commentary, advertisements and other matter, with the length of articles directly 

proportional to the importance of their subjects. The content of the news or the commentary dealt 

with the subjects at hand at the level of the community, the nation or the international community 

as appropriate in each case, and each area was covered in a comprehensive manner. As such, the 

paper combined the functions of a community newspaper, a national newspaper and an 

international newspaper.‘ (Kakegawa 2001: 29) 

Like Ito(1956:130) also expressed the paper as ‗Japan‘s Manchester Guardian‘, the Japan 

Chronicle was like a window to show outside worlds for Japanese society. The paper offered 



137 

MATSUNAGA: Multiple Public Spheres in the Japan Times during World WarⅡ 

 

Japanese elites opinions which they could not get from vernacular papers. That is why Kakegawa 

criticized the Japan Times as a propaganda paper from the normative journalism studies saying that 

‗there is nothing but official documents in the Japan Times.‘ (Kakegawa 1972:275). Kakegawa 

blamed the propaganda paper, for the Japan Times had purchased this quality paper in 1941. 

Actually after the Manchurian incident in 1931, the Japan Times was expected to function as 

Japanese propaganda. The relationship with the Foreign Ministry became stronger and stronger. 

Moreover, ‗by the mid-1930s, the Japan Times had become something of the showcase for 

Japan-German amity, running pictorial features on Axis events in Europe, advertising and 

reviewing German films and granting the pronouncements of leading Nazis officials the same 

typological and editorial prominence as those of home-grown bigwigs.‘ (O‘Connor, 2010:234) 

Did it mean that the paper completely became a mouthpiece of the Foreign Ministry? This 

semi-official paper must have received much pressure from other powers: the Foreign Ministry, the 

Japanese Army and the Nazis. Even within the Foreign Ministry, there were differences of opinion. 

In addition, readers and writers engaged with networks which O‘Connor (2010) explains as 

follows: 

‗A press network is a group of independent media institutions linked by common, more or less 

binding, interests. A press network can be linked by concrete commercial, political or national 

interests, or by less specific but, in times of crisis, just as binding factors such as outlook, prejudice 

or even fear: all that is necessary is that there elements be held in common by all the members of 

the network. These interests and outlooks need not be pursued with a common zeal or held with the 

same degrees of significance for each member and appear more or less significant to different 

members at different times, but they should be held in common to the extent that they distinguish 

one network from another.‘(O‘Connor 2010:11-12) 

O‘Connor concludes that this is the transnational approach. It adds complex new dimensions 

to the links that seemed to bind the English-language press networks of East Asia. Adopting a 

transnational approach meant enmeshing the English-language press networks in new pluralities 

and complex interactions: between Western settlers in East Asia and the ‗native‘ Chinese, Japanese 

and Koreans living there, and between a variety of other settlers whose interests often transcended 

their origins of identity as Asian Americans, Jews, Parsees, Indians, Eurasians, diasporic Chinese, 

White Russians, Irish, Scots, Welsh and other groups. This approach appears valid when the Japan 

Times is examined from the readers‘ perspective.  

I would like to examine the Asama Maru Incident (1940) from a transnational approach in 

next section. In this transnational media, the Japan Times, whose perspectives were there? Had the 

Japan Times become something of a ‗showcase for Japanese-German amity‘ ? 

 

3. Asama Maru Incident (1940) 
 

On the 21th of January in 1940, at 12:50 p.m., a British warship ordered the Japanese vessel 

‗Asama Maru‘, which was on her return voyage to Yokohama from Honolulu, to halt at a point 

thirty-five nautical miles off Nojimasaki Point, Chiba Prefecture. Then the British warship sent an 

officer and several seamen to the ‗Asama Maru‘, and, claiming that it was acting in accordance 



138 

Lifelong Education and Libraries No.11 (2011) 

 

with international law and without revealing its name, demanded delivery of twenty-one German 

passengers. The captain of the ‗Asama Maru‘ refused, but he was unable to prevent the British 

warship from taking the German passengers.  

The issue was whether to regard or disregard international law. The Japanese Foreign Office 

admitted that under the accepted international rules, the warship of a belligerent Power can arrest 

the nationals of a hostile Power on board a neutral ship, but as to the proper scope of the exercise of 

this right, the opinions of various Governments and international jurists were varied. The Japanese 

Government felt that no-one except those on the active military or naval list should be arrested in 

such a case, and it had accordingly communicated this standpoint to the British Government. On 

the other hand, a British spokesman stated that it was evidently in disregard of the 

above-mentioned Japanese point of view that the British warship arrested 21 German passengers of 

the Asama Maru. 

This incident provoked an anti-Briton campaign in the vernacular press. Not only did an 

ultra-nationalist group attack the British Embassy and Foreign Ministry, but all major Japanese 

vernacular papers criticized Britain
6)

. They developed anti-British campaigns spreading negative 

images of the British.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

On the other hand, high-ranking Nazis were indignant over the British action, asserting that 

the removal of non-combatants from neutral vessels on the high seas was contrary to the 

established principles of International law. They stated that they expected the Tokyo Government to 

launch a vigorous protest, pointing out at the same time that the Japanese had for long regarded the 

presence of a British warship in and around Japanese waters as a provocative and hostile act. 

This incident was resolved after the Japanese and British governments compromised on 8 

February 1940. At the end of the month, nine German seamen were released and arrived at 

Yokohama port. After this settlement, anti-foreign sentiments appeared in vernacular papers but 

[Figure 2]‗That‘s no way to stop 

fire‘ 『 Japan Times and Mail 』

（February 5. 1940） 

[Figure1]‗Is this the way for a 

gentleman to act?‘『Japan Times 

and Mail』（January 25. 1940） 



139 

MATSUNAGA: Multiple Public Spheres in the Japan Times during World WarⅡ 

 

they calmed down gradually. In Japanese history, the Asama Maru Incident was a turning point for 

Japan in the war as it strongly provoked anti-Briton and pro-Nazis political sentiment. The general 

public supported the tripartite Pact between Japan, Germany and Italy in September of 1940 and 

Japan followed the path that led to World War Ⅱ7)
 . This incident is a good example for looking at 

the Japan Times‘ transnational sphere as several nations‘ interests came in to conflict over the 

Asama Maru. 

At first, I examined the editorials, the Japanese Press translation column ‗Japanese Press 

Opinions‘ and the readers‘ column, ‗Leaders from Readers‘ in the Japan Times from 23 January 

(incident occurred ) to 1 March (nine Germans were returned). Then, I also looked at the editorials 

and readers‘ columns of the Japan Chronicle and the Japan Advertiser. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

The findings were as follows: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

【Table3: The title of editorials, translated columns and readers‘ columns about the Asama Maru 

Incident in the Japan Times, the Japan Advertiser and the Japan Chronicle】 

[Figure3]『Japan Times and Mail』

（January 25. 1940） 

Left: Editorial 

Middle: Introducing the Japanese 

major newspaper‘s opinion by 

Translation 

Right: Readers‘ column 

 

date[1940]
Japan Times

（Leaders from Readers）

【Japanese Press Opinion】

Japan Advertiser
【Japanese Press

Comments】
Japan Chronic le

21-Jan
22-Jan

23-Jan The Asama Boarding
The Asama Maru
'VISIT'

24-Jan
Asama Sidelights
【Asahi】【Hochi】【Yomiuri】

【Hochi】【Yomiuri】
【Kokumin】【Asahi】

The Asama Maru

25-Jan 【Miyako】【Hochi】 【Hochi】【Miyako】

26-Jan (Asama Points/Inquirer)

27-Jan
（Justifiable Means/Lewis W. Bush）
【Yomiuri】

【Hochi】
(The Asama Maru
Incident/ Ex-HongKong)

28-Jan
Asama Case Lessons
(Neutral ship seizure/Student)

30-Jan 【Nichi-nichi】

31-Jan

British Reply
(Political Prejudice/Citizen of
the World)
【Hochi】【Kokumin】

【Hochi】【Kokumin】

1-Feb 【Miyako】
2-Feb (Unfriendly Acts/Amity)

3-Feb
4-Feb 【Nichi-nichi】【Hochi】 【Hochi】
5-Feb

6-Feb (Form of Living at Stake/Lewis Bush)

7-Feb The Asama Maru
(The Terukuni
Maru/Matsukaze)

8-Feb

Realism Applied
(Difficult Case/Lieutenant of the
Imperial Japanese Army)
【Hochi】【Kokumin】【Asahi】

The Asama Maru
Case

9-Feb
（German Stop Neutral
Ship/Fact Finder）

15-Feb （Duty to His Own/Lewis Bush）

16-Feb
（Shipping Losses/Lewis Bush）
(International System/Citizen Of the
World)

1-Mar

2-Mar
(On Sea Power/C. Bush)
【Hochi】

【Hochi】 【Hochi】



140 

Lifelong Education and Libraries No.11 (2011) 

 

[Figure4]―Asama Maru‘s Passengers Get 

Glimpse of War‖ 

『The Japan Advertiser』（January 23. 1940） 

 

3.1. Editorial 
 

There were five editorials about the incident from 23 January to 8 February, and the opinions 

represented the Foreign Ministry. They used ‗we‘ as the Foreign Ministry, and demanded a British 

apology but the called for restraint among those expressing anti-British sentiments. The editor of 

the Japan Times had just changed from Ashida Hitoshi (1887-1959) to Go Toshi (1888-?) a week 

before the Asama Maru Incident, becoming the editor as a representative of the Foreign Ministry. 

His appointment was significant as he was more pro-German than his predecessor.  

In case of the Japan Chronicle, the three articles were written from the British perspective and 

they stated that the British Navy acted legitimately. In the Japan Advertiser, in turn, there was an 

editorial from the American perspective which was neutral between Japan and Britain.  

 

3.2. Japanese Press Opinions
 

This column in the Japan Times represented 

Japanese public sentiment. They even introduced 

strong criticisms of the Japanese and British 

governments such as ‗Still asks for more in the 

Asama Case‘ of Hochi shinbun (1940.3.2.). The 

Japan Advertiser also had this kind of column and 

there was little difference from that of the Japan 

Times. 

 

3.3. Leaders from Readers 
 

The Japan Times had a readers‘ column 

from the 1920s. In January of 1940, the name of 

the column changed from ‗The Forum‘ to 

‗Leaders from Readers‘. This column was laid out beside the editorial and published almost every 

day. The column continued as ‗Readers Council‘ from December of 1940 to December of 

1942.They explained the concept as follow: 

 

Excepting in cases of anonymity or of extreme views likely to embitter neighborly or 

community relations, letters to the Editor will be published under this department heading, 

without necessarily signifying the concurrence in the Japan Times in opinions expressive. 

(1940.1.18. Japan Times) 

 

The topic, opinion and nationality of contributors were various. Of thirteen comments, eight 

were written supporting the British perspective. A British man, Lewis. W. Bush, who was a 

professor of English literature in Yamagata College and known as a translator of Hino 

Ahihei(1907-1960)at the time, argued for British legitimacy and Briton-Japanese friendship 

rationally and sometimes emotionally. ‗Lieutenant of the Imperial Japanese Army‘ and German 

‗Citizen of the world‘ refuted Bush‘s comments. Other Germans, Britons, and Japanese got in to the 



141 

MATSUNAGA: Multiple Public Spheres in the Japan Times during World WarⅡ 

 

The reported
day

Title Name of the contributors Nationality The writtent day

January 15, 1940 Boy Scout Message The Finnish Legation Finland Tokyo, January 13

January 17, 1940 Is There a Shortage！ Well Fed Foreigner
January 18, 1940 Constructiveness Neutral ？
January 19, 1940 Hungary and Balkans Legation Royale de Hungarie Hungary Tokyo, 17th　January

January 20, 1940 Austraralian News
Longfield Llord Australian Government
Commissioner

Australia

January 20, 1940 Richly Poetical Listener Foreigner（missionary）
January 21, 1940 Versailes and Waschington A Thinking Observer Foreigner Tokyo, January 18
January 21, 1940 Would Deflect Opinions Indivisualist ？
January 24, 1940 Weather Forecasts Sceptical ？
January 24, 1940 Work for the Country Ichisaburo Matsumoto Japan Tochigi, 21th Jan.
January 25, 1940 No Rationing Unrestricted Foreigner
January 26, 1940 Asama Points Inquirer Foreingner
January 26, 1940 Bus Protest Quietus Foreigner
January 27, 1940 Justifable Means Lewins W. Bush Britain
January 27, 1940 Wants Fast Mail P.O Foreigner
January 28, 1940 Neutral Ship Seizure Student Japan?
January 28, 1940 More from Masters Sedulius【sic】 ？
January 31, 1940 Political Prejudice Citizen of the World Germany

February 1, 1940 Pact Denied
Mahmoud Bahadori Iranian Charge
ｄ’Affairs Legation Imperiale de l'Iran

Iran Tokyo, January 30

February 2, 1940 Unfriendly Acts Amity Britain
February 3, 1940 Universal Fraternity W.H. Foreigner Omori, February 1
February 3, 1940 Sumo　and Boxing Ichisaburo Matsumoto Japan February １．
February 6, 1940 Form of Living at Stake Lewis Bush Britain
February 6, 1940 Why Lion Roars Sudeten Germany
February 7, 1940 Girls From Home Ruth Foreigner February 6.
February 7, 1940 Health Regulations A Deeply Concerned　Parent Foreigner
February 7, 1940 Trafic Danger One Who is Interested Foreigner
February 8, 1940 Facts on Poland Sympathizer

February 8, 1940 Difficult Case
Lieutemant  Of the Imperial
Japanese Army

Japan

February 8, 1940 Living Room Colonist ？ Yokohama Feburuary 7.
February 9, 1940 Nazi War Aims Student of the War Japan
February 9, 1940 Wrong Motor Engineer Foreigner
February 9, 1940 Delays Irritating Commuter Foreigner

February 11, 1940
Field-Marshal, Baron
Mannerheim

Legation de Finlande Finland Tokyo, February 8

February 11, 1940 Shipping Losses Critical Germany February 9. 1940
February 13, 1940 Canadian Election Old Bluenose Canada
February 13, 1940 Thrift and Eyesight Health Advocate Foreigner
February 14, 1940 Atrocity Reports Critical ? Tokyo, February 11.
February 14, 1940 Follish Allies Bilgewater Germany
February 15, 1940 Stamp Shortage A Philatelist ？
February 15, 1940 German Propaganda Fairness Britain
February 15, 1940 Duty to His Own Lewis Bush Britain

【Table4: Leaders from Readers『Japan Times and 

Mail』（From January 15. to February 15. in 1940）】 

arguments at times. There was even the 

comment by Bush‘s father from London. 

Transcending borders, Japanese, Britons 

and Germans discussed in a Japanese 

propaganda paper in English. This column 

was a forum for ‗free‘ speech closed to 

the masses of Japan. 

Two foreign-owned English-language 

newspapers had also readers‘ columns but 

the number of comments and variety of 

their contents were less than in the Japan 

Times. Comments in the Japan Advertiser 

criticized the Japanese people for 

behaving too emotionally and those in the 

Japan Chronicle pointed out the crafty 

strategy of the Germans. The attitudes in 

each paper were almost unanimous.  

Through the examination above, we 

can see that there were three layers in the Japan Times: the Foreign Ministry, Japanese public 

opinion (popular sentiment to be exact), and foreign readers (Westerners mainly). Contrary to early 

research, which said that there was nothing but propaganda in the Japan Times, it‘s clear that the 

Japan Times presented multiple public spheres to the world, completely different from the Japanese 

national public sphere occupied by anti- Briton sentiments.  

 

4. After Asama Maru –From British gentlemen to Indian patriots 
 

During the Asama Maru Incident, Britons such as Lewis W. Bush were major contributors in 

the readers‘ column in the Japan Times. However, as the articles from British contributors were 

decreasing, those of Indian were increasing. In August 1940, an article written by the British 

Embassy criticized anti-British articles written by Indians. They stated, ‗the traditional loyalty to 

the British Crown of the Indian Army and the classes from which it is recruited is, if ever, stronger 

than ever.‘(The Japan Times: September 18, 1940) Indian contributors argued back. In June 1941, 

when letters about a quarrel within the Indian community in Tokyo poured in, the editor refused to 

take more of such letters. In August 1941, fifty percent of comments were from Indians. It was an 

unbelievable situation under British censorship. The voice of Indians was sent to their countrymen, 

and to readers around the world in what was supposed to be a Japanese propaganda newspaper in 

English. 



142 

Lifelong Education and Libraries No.11 (2011) 

 

the reported
date

Tit le
Name of the
contr ibutors

 Profi le  or  nat ional i ty The wr it ten date

August 2, 1941 Briton Protests BRITON Britain Tokyo, July 30, 1941

August 2, 1941 British Imperialism A.M.SAHAY India Tokyo, August 1,1941

August 3, 1941 Poser For Briton A.M.SAHAY
Indian National Association
of Japan

Tokyo, August 2,1941

August 3, 1941 British Propaganda W.B. India Tokyo, August 2,1941
August 4, 1941 Indians Know A.M.SAHAY India Tokyo, August 3, 1941

August 4, 1941 Dolls Wanted Mary E. Lewis
Founder and President
National Doll and Toy
Collectors Club, U.S.

798 Ocean Purkway
Brooklyn N.Y. July 4,
1941

August 6, 1941 Answer to 'Briton' OBSERVER India? Tokyo, August 2,1941

August 6, 1941 Real Promise Wanted D.S. Deshpande
India Independence
League of Japan

Tokyo, August 4, 1941

August 7, 1941 Information Please! A Designated Foreigner Foreigner Chigasaki, August 3,1941

August 9, 1941 Defense Council Examined D.S. Deshpande
India Independence
League of Japan

Tokyo, August 7, 1941

August 9, 1941 Dominion Status D.N. Das India Kobe, August 7, 1941

August 10, 1941 4 Years of U.S. Antagonism L.K. Kentwell
Editor of 'Voive of New
China', Foreigner

Nanking, July 31, 1941

August 20, 1941 Freezing? British-Born British Tokyo, August 15, 1941
August 21, 1941 Naviceris A.H. Ballantyn Acting British Consul Tokyo, August 20, 1941
August 22, 1941 Aliens in Mexico Jose Luis Amezcua The Mexican Minister Tokio, August 21, 1941

August 24, 1941 Anglo-U.S. Bulldoze L.K. Kentwell
Editor of 'Voive of New
China', Foreigner

Nanking, August 10, 1941

August 26, 1941 Indians Grateful V. Chockalingam
Secretary India Society of
Japan

Tokyo, August 25, 1941

August 27, 1941 Postal Delays Edward Gauntlett Foreigner Tokyo, August 25, 1941
August 28, 1941 Regarding Naviceris A.H. Ballantyn Acting British Consul Tokyo, August 27, 1941

【Table 5: ‗Leaders from Readers‘（August 1940）】 

 

By the autumn of 1941, the Japanese government was in firm control of most 

English-language and Japanese media. The Japan Times under the control of the Johokyoku 

(Imperial information bureau since 1940), purchased and owned two foreign-owned English 

language newspapers until 1941. From that time, Indian nationalism merged with Japanese 

imperialism and appeared in the Japan Times. Rash Behari Bose (1897-1945) published his column 

‗The Voice of India‘ seventeen times serially in the Japan Times from June to July in 1941. 

Editorials in the Japan Times became more and more nationalistic as follows: 

 

Independence for India (the Japan Times: June 17, 1942) 

‗Attempts have been made and still are being made by Anglo-Saxon schemers to poison the 

Indian mind against Japan by attributing ambitious designs to this country, but all Indians ought to 

be proof against such artful maneuvering in the light of the clear assurances so frequently given by 

responsible Japanese statesmen. Japan is absolutely innocent of sinister designs; her sole desire is 

to help India attain independence so that she may take her proper place within the Greater East Asia 

Co-Prosperity Sphere. We earnestly hope that the 350,000,000 Indians will rise in perfect unity at 

the present unique opportunity and work more energetically and positively than hitherto for the 

expulsion of British influence from their country.‘ 

 



143 

MATSUNAGA: Multiple Public Spheres in the Japan Times during World WarⅡ 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In the autumn of 1942, after the U.S.-Japan war had broken out, there were just three articles a 

month in the readers‘ column and all of them were written under Japanese name. An article from a 

Japanese person saying ‗save the Peruvian people from Anglo-American evil!‘ was the last one in 

wartime. At the end of 1942, this column was canceled. 

 

5. Conclusion
 

 

Closed to Japanese but open to foreigners, not only Westerners but also Asians, 

English-language newspapers in Japan were able to be multiple public spheres to the world. The 

Japan Times was a conglomeration of international interests despite being a propaganda paper. 

Contrary to early research, this study reveals that when readers‘ comments are taken into account, 

the Japan Times was able to achieve the level of transnational media. 

However, it is too naïve to conclude that this public sphere was a sanctuary for free speech. 

‗Burma for the Burmese‘1942.8.4. 

‗More Trouble for John Bull‘1942.1.31. 

‗Britain‘s Last Stand‘1942.1.27. 

[Figure5]The column of R.B.Bose ‗The voice of India‘(July.6.1942.) and anti-British cartoons 



144 

Lifelong Education and Libraries No.11 (2011) 

 

Instead, it is likely that this ‗sanctuary‘ was a strategic outlet for opinions of foreign residents. 

Furthermore, the definition of the transnational public sphere should be clearer. A public sphere is 

conceived as a vehicle for marshaling public as a political force
8)

. In English-language newspapers 

in Japan, there was a public sphere in the first place? In order to better understand transnational 

media, we have to consider how it came about. More studies are needed. First, we have to research 

the production process from writing to distribution. Who was engaged in this process and where 

were the papers printed? It is not easy to discover in historical documents, but it is possible in 

approaching Indian and British documents. Second, we need to examine editorial policy. It means 

that we have to understand the power politics around this propaganda newspaper, as the structure of 

power would determine its policy. Which articles were adopted and which were not? For example, 

letters from Koreans and Chinese were rarely seen in the Japan Times. Finally, we have to assess 

the Japan Times‘ influence, which may be possible by checking citations in foreign diplomatic 

documents and newspapers. 

For the future, I hope to apply this understanding of transnational media to examine how 

English functions within the Asian world in this internet society.  

 

Notes 
 

1) The Japan Times often changed its title: Japan Times March 1897-April 1918; Japan Times & 

Mail to October 1940; Japan Times & Advertiser to January 1943; Nippon Times to July 1956; 

Japan Times to the present. For simply, I use only Japan Times. In addition, there was one more 

English-language paper, The Mainichi(1922-2001), the translation version of the Osaka 

Mainichi Sinbun. 

2) Refer to Ebihara Hachiro(1934). 

3) Hasegawa(1963) 

4) Wildes(1927:374) 

5) ‗Very few foreigners learned Japanese between the wars. At the School of Oriental and African 

Studies (SOAS), London University, from 1918 to 1923 the average annual intake of students 

of Japanese was twenty-seven, and from 1923 to 1941 only eleven. In 1935 in Australia, a 

survey found only seven people familiar with Japanese: one academic and six persons ‗able to 

read and write imperfectly‘. Right after Pearl Harbor, Donald Keene heard a radio broadcast to 

the effect that only fifty Americans knew Japanese. Not one of the ten Anglophone foreign 

correspondents in Tokyo in 1941 could read Japanese. Some resident English-language 

journalists spoke Japanese well, but only one or two learned to read it. Journalists with any 

competence in Chinese were just as rare.‘ (O‘Connor 2001:70-71)  

6) I examined the editorials of five major vernacular papers: ‗Tokyo Asahi shinbun‘, ‗Tokyo 

Nichi-nishi Shinbun‘, ‗Yomiuri Shinbun‘, ‗Miyako Shinbun‘, ‗Hochi Shinbun‘, ‗Kokumin 

Shinbun‘. The circulation of‗Asahi‘ and ‗Nichi-nichi‘ surpassed three million each. 

7) Nomura, Minoru.(1972). Asama Maru jiken to Nihon kaigun[Asama Maru Incident and Japanese 

Navy], Gunji shigaku[Historical study of military affairs], 8(1), Gunji jigaku kai. 

8) Fraser 2007:7 



145 

MATSUNAGA: Multiple Public Spheres in the Japan Times during World WarⅡ 

 

 

Reference 
 

Anderson, B.(1983). Imagined communities: Reflections on the origin and spread of nationalism. 

London: Verso. 

Crystal, D. (1997). English as a Global Language. Cambridge: Cambridge University Press. 

Ebihara, hachiro.(1934). Nihon oji shinbun zasshi shi [History of Western-language newspapers in 

Japan], Tokyo:Taishodo. 

Falt, Olavi K. (1985). Fascism, Militarism or Japonism? The interpretation of the crisis years of 

1930-1941 in the Japanese English-language press.  Rovaniemi. 

Fraser, Nancy.(2007). Transnational Public Sphere: Transnationalizing the Public Sphere: On the 

Legitimacy and Efficacy of Public Opinion in a Post-Westphalian World, Theory, Culture 

&Society, 24(7), 7-30 

Go, Toshi.(1967).Ochibo[Gleaning]. Publication privately. 

Graddol, D. (1997). The Future of English?  The British Counsil. 

Grew, Joseph C.(1944). Ten Years in Japan. New York: Simon & Schuster. 

Habermas, Jürgen (1962) Strukturwandel der Öffentlichkeit. Neuwied: Luchterhand, trans. and repr. 

as The Structural Transformation of the Public Sphere. Cambridge, MA:MIT. 

Hasegawa Shinichi.(1963).Nihon Saisho no Eiji Shinbun.[The first published English-language 

newspaper in Japan]:The Nagasaki Shipping List and Advertiser, Shinbungaku hyoron[ The 

Study of Newspapers], (13), 37-48. 

Ito, Hitoshi.(1956). Nihon bundan-shi [History of Japanese Literacy circles], Vol.4, 

Tokyo:Kodansya 

Ito, Sam.(1997). Through war‘s darkest days, The Japan Times, March 22 1997. 

Iwabuchi, Koichi.(2010).Globalization, East Asian media cultures and their publics, Asian Journal 

of Communication, 20(2), 197-212. 

Kakegawa, Tomiko. (1972). Masu media no tosei to taibei roncho[Control of the mass media and 

discourse regarding the United States] in Chihiro Hosoya et al.(eds), Nichibei kankei-shi[A 

history of Japan-US relations], Vol.4, Tokyo: University of Tokyo Press, 3-80. 

―― (2001). The Japan Chronicle and its editors: reflecting Japan to the press and the people, 

1891-1940, Japan Forum, 13(1), 27-40. 

Nakajima, Takeshi.(2006). Nakamuraya no Bosu [Rash Behari Bose1886-1945]. Tokyo:Hakusuisya 

Neyazi, Taberez Ahmed. (2010). Cultural imperialism or vernacular modernity? Hindi newspapers 

in a globalizing India. Media, Culture & Society, 32(6), 907-924. 

O‘Connor, Peter. (2001). Endgame: the English-language press networks of East Asia in the run-up 

to war, 1936-41, Japan Forum, 13(1), 63-76. 

―― (2010). The English-language Press Networks of East Asia, 1918-1945. Leiden: Global 

Oriental 

Sachiko Oda Tanaka. (1995). The Japanese media and English. World Englishes, 14(1), 37-53. 

The Japan Times.(1941).Short History of The Japan Times; In Commemoration of the 15000th 

issue of the Daily and Revision of Its Title. Tokyo: The Japan Times 



146 

Lifelong Education and Libraries No.11 (2011) 

 

Tsui, Amy B. M.& Tollefson, James W.(2009). Language Policy, culture and identity in Asian 

contexts.  New York :Routledge 

Yonaha, Jun.(2010). Honyaku no Seijigaku[The Politics of Translation]. Tokyo: Iwanami Syoten 

Wildes, Harry Emerson.(1927).Social Currents in Japan, With Special Reference to the Press. 

Chicago: University of Chicago Press 

 

 


