
47

A Comparative Study on the Pan-Arab Media Strategies

A Comparative Study on the Pan-Arab Media Strategies:
The Cases of Egypt and Saudi Arabia

CHIBA Yushi*

1. Introduction
The aim of this paper is to review the historical development of pan-Arab media with 
particular focus on their host states and how they control the pan-Arab media discourses. 
With this aim, I start by narrating the history of Arab media going back to the 1950s. After the 
Egyptian revolution in 1952, Egypt started to export cultural media contents assertively and 
broadcast the influential radio service, the Voice of the Arabs, which was the first Arab media 
that appealed to the whole Arab world and not just to a handful of Arab elites. It generated a 
kind of shared sense of brotherhood, or an imagined community, that made the Arabs aware 
of sharing a common language, space, time, and even destiny.

When we look back at the history of Arab media, we can easily observe that Arab media 
have been strongly affected by and put under the control of the state authorities. Hence, 
when we talk about the Arab media, we can’t ignore the relation between the media and these 
authorities; and then, we have to ask which states had media and how they have controlled 
the Arab media discourses. Historically speaking, the countries that have had the strongest 
influence on pan-Arab media must be Egypt and Saudi Arabia; the former influenced pan-
Arab discourse through its radio service, the Voice of the Arabs, during the 1950s and 1960s, 
and the latter, through its incredible oil revenue, has had a strong influence on the major pan-
Arab presses and pan-Arab satellite channels since the mid-1970s. Hence, I will contrast the 
Egyptian pan-Arab media strategy with that of Saudi Arabia, and would like to clarify the 
differences between each state’s ‘pan-Arab media strategy.’1

Until the 1990s, the media in Arab countries were regarded as the propaganda tools by 
which their authoritarian regimes maintained their power. However, after the appearance of 
satellite television in the 1990s, some believed strongly that this new media could nullify state 
control over the media and become a sweeping power for democracy, just as ‘Glasnost’ had 
done in the USSR. As a result, many scholars started to shed light on the media’s role in Arab 
democratization and its impacts on Arab politics.

In the early 1990s, the problem many scholars investigated was whether the new 

*  Graduate School of Asian and African Area Studies, Kyoto University, Japan; Research Fellow of the 
Japan Society for the Promotion of Science (DC); E-mail: chiba@asafas.kyoto-u.ac.jp

1 There are numerous previous studies that deal the media strategy of Egypt and Saudi Arabia, though they 
argue the cases of both countries separately. For example, Boyd [2001] argues the Saudi’s international media 
strategy in an article in 2001. And Yamani [2008], Hammond [2008], and Mellor [2008], also argue the recent 
Saudi media strategy closely. As for the Egyptian case, for example, see the studies of Guaaybess [2005] and 
Najjar [2008]. Fandy [2007] and Kraidy [2010] also argue the relationship between the Arab regimes and media.

イスラーム世界研究　第 5巻 1‒2 号（2012 年 2 月）47‒60 頁

Kyoto Bulletin of Islamic Area Studies, 5-1&2 (February 2012), pp. 47–60

07特_chiba_ver5.indd   47 2012/05/25   14:38:31



48

Kyoto Bulletin of Islamic Area Studies 5-1&2 (February 2012)

media could be a means to bring democratization to Arab countries. However, if we 
consider the expectation that the media could bring democratization an ‘optimistic view,’ 
the resulting scholarly opinions were quite the opposite. In fact, many scholars came to 
the conclusion that: “Having satellite television and an Internet presence will not in itself 
open the door to statehood, virtual or otherwise,” and “There must also be strong political 
leadership and widespread resolve among constituent groups if the tools of cohesion are 
to be effectively used” [Seib 2008: 72]. That is, many scholars reached the conclusion that 
employing the media alone was not enough to bring about democratization in the Arab world. 
Rather, they considered that other strong incentives such as strong political actors were 
indispensable. Moreover, other scholars even considered that the new media had an adverse 
on democratization or political liberalization because contemporary Arab media was diverting 
the Arab’s eyes from Arab politics and moderate Arab dissents by giving them the opportunity 
to absorb themselves in the television screen or virtual world.2

Compared with those early scholarly works, recent Arab media studies have shed more 
light on the mechanism authoritarian regimes use to exert their influence over and control media 
discourses. Consequently, many studies have revealed that the Arab authoritarian regimes still 
maintain a strong control over the media while the commercialization of the media industry is 
challenging these regimes’ ability to control it and forcing them to change their media policies. 
Although a series of political upheavals in the Arab world since the end of 2010 have shown us 
that new media such as the Internet and the mobile have brought about a qualitative transformation 
in political movements and their way of mobilizing the masses, we cannot overlook the fact that 
a number of Arab regimes still manage to control the media effectively. Therefore, as well as 
investigating how the new media has opened up the political frontier, an investigation on states’ 
strategies for trying to control the media and minimize its impact is also needed.

Therefore, what I attempt in this paper is to consider chronologically how Egypt and Saudi 
Arabia, both of whom are Arab media superpowers, have tried to control the pan-Arab media and 
its discourses since the mid-twentieth century. I would like to make it clear what differences lie 
behind the previous Egyptian regime’s media strategy and that of contemporary Saudi Arabia. 

2. The Era of Egyptian Media: the 1950s–60s
2.1. Egypt as a Leading Regional Actor
Since the end of the nineteenth century, Egypt has been playing a central role in the circulation 

2 Imad Karam considers that the contemporary plethora of entertainment channels in satellite television 
is not just a pastime for the Arabs, but it offers “a brief chance to escape from reality, to imagine themselves 
in roles and situations unattainable in their real lives” [Kareem 2007]. In contrast to the arguments of critical 
theorists, Marwan M. Kraidy sees the entertainment-politics nexus in contemporary Arab reality TV. While 
he admits that the entertainment is “often described as having a corrupting impact on politics,” he considers 
that reality TV programs, through providing an idiom of political contention, can “cross the bridge towards 
politics” [Kraidy 2007: 45].

07特_chiba_ver5.indd   48 2012/05/25   14:38:36



49

A Comparative Study on the Pan-Arab Media Strategies

of information and cultural products within the Arab world, as well as Lebanon. This is well 
reflected in the traditional saying, ‘Egypt writes, Lebanon prints, and Iraq reads’. However, 
the Arab literacy rate has always been generally low and thus the broadcasting media has been 
regarded as having more influence on the masses and a more profound impact on societies 
than the printing presses. As to broadcasting, it wouldn’t be going too far to say that Egypt has 
been the dominant country in circulating the information.

The beginning of Egyptian broadcasting history goes back to the 1920s. ‘Abd [2008] 
argues that numerous amateurs each started radio services by 1926 at the latest,3 and the 
authorities stopped all the private stations and started their own radio service from 1934 
with the help of British Marconi Company. This was the earliest national radio service. 
And after the revolution in 1952, the charismatic Nasser started to increase the apparatus 
for broadcasting and set up a more powerful transmitter so that it could reach a wider area. 
In addition to their promotion of radio services, the Egyptian government also supported 
talented film directors who sympathized with its political dogma, that is, its Arab-socialist 
policy. A great number of Egyptian media contents were exported to the other Arab countries. 
Consequently most scholars would agree about Egypt’s dominant role in the circulation of 
information during the 1950s and 1960s.

In the Nasser era, Egypt had a relationship with the Soviet Union, and took on its 
socialistic policy enthusiastically. On this point, Kashima [2003: 74–75] attributed the 
reason for Egypt’s inclination to socialism particularly to the failure of approaches with 
the U.S. Egypt’s socialistic policies didn’t cause any confrontations with other Arab 
monarchies the beginning of Nasser’s presidency. However, when Egypt urged several 
socialistic reforms in the 1960s, then manifested its socialistic principles clearly in the 
National Charter in 1962, and then began assertively propagating their message through 
the national radio to other Arab countries, the confrontation between Egypt and the 
other Arab monarchies couldn’t be avoided [Dalacoura 2003: 117]. As a result, the Arab 
world experienced an era of socialist revolution, and there was antagonism between the 
revolutionary states that aimed to unite Arab countries and the threatened monarchies that 
were opposed to these revolutionary ideas.

2.2. Egypt as a Producer of Media Contents
The characteristic of Egypt in the Nasser era can be properly described as an ‘authoritarian 
state with a populist character’ [Dalacoura 2003: 118]. Nasser wished to propagate his 
ideology, Arab socialist ideology or Nasserism, not only to the Egyptians but also to the other 
Arab countries. For this purpose, he utilized the radio services and aired his ideology on the 

3 According to ‘Abd [2008], there are several opinions about when radio started in Egypt and he 
produces the most possible consensus on it.

07特_chiba_ver5.indd   49 2012/05/25   14:38:36



50

Kyoto Bulletin of Islamic Area Studies 5-1&2 (February 2012)

radio waves, which even reached as far as Morocco. The purpose behind such an assertive 
expansion of propagandistic radio services came from Nasser’s recognition that the expansion 
of Egyptian influence on the regional scene would eventually be beneficial for Egyptian 
security, and in order to maintain Egypt’s position as a hegemonic regional power, this media 
policy was crucial for Nasser. Furthermore, in addition to these obvious political purposes and 
top-down media policies, the production of media contents that could propagate these political 
ideologies was also supported by the media producers [Schochat 1983: 22]. The following 
remarks of al Ab Sayf, an Egyptian cinema director who represented the Arab cinema 
scene in those days, shows how the media producers in this era and the revolutionary images 
were closely related.

Now that the revolution has expressed in the National Charter a global vision of 
history and of the future in a solid revolutionary context, it is imperative to see how 
weak our films are on the analytical and political level. It is now the task of the state 
to create on the basis of the [National] Charter a mature cinematographic world where 
man’s struggle against fatal social conditions and his striving to change his destiny 
are expressed. [Shafik 1998: 29]

Here, we can clearly observe that Ab Sayf had undertaken the role of what Gramsci 
calls an ‘organic intellectual,’ in other words he had become an integral part of the prevailing 
ideological message to society. It is true that the underlying political purpose was a strong 
drive for propagating and exporting the Egyptian cultural contents to the other Arab countries. 
At the same time, the people who were involved in these cultural industries identified 
themselves as subjective to the promotion of the official Arab socialist ideology. This complex 
paradigm is crucial to understanding Egypt as the cultural supplier in those days.

2.3. What Did Sustain the Egyptian Media Hegemony ?
After the 1950s, Egypt promoted the policy of exporting cultural contents such as films and 
television programs, as well as airing its radio programs beyond its borders. This begs the 
question: Why did so many Arabs welcome these Egyptian cultural products even though 
their contents were frequently recognized to be propagandistic? 

The first and most important reason derives from the fact that Egypt was superior to the 
other Arab countries in producing qualified cultural contents. As I have shown, Egypt was 
the first country to begin national radio services and so they had had more time to develop 
their production quality. In addition, Egypt also had some very popular talented singers such 
as Umm al-Kulthm, Muammad ‘Abd al-Wahhb and ‘Abd al-alm fiẓ. Some gulf 

07特_chiba_ver5.indd   50 2012/05/25   14:38:36



51

A Comparative Study on the Pan-Arab Media Strategies

countries such as Saudi Arabia, the UAE, and Qatar did not even start broadcasting until 
more than twenties years later, as they had not cultivated sufficient techniques to compete 
with the Egyptian radio service. As well as radio, Egypt boasted of itself as a center for 
cinematic productions. The Lumière brothers, who were the founding fathers of cinema, 
screened the first film in Paris in December 1895, and some months after that, cinema was 
brought into Egypt and some privileged people experienced this new technology. In 1906, 
a French company established a cinema studio in Cairo to screen films periodically [Shafik 
1998: 10]. Further, in 1923, Egypt published ‘al-Ṣwar al-Mutaarrika’ (Motion Pictures), 
the first cinematic magazine in the Arab world, and it was exported to Syria, Iraq, Sudan and 
other Arab countries [Mar‘ī 1996]. The films produced in Egypt overwhelmed the other Arab 
countries in number and quality. Hence, Egyptian cinema was welcomed by the other Arab 
countries who simply couldn’t supply the masses with enough interesting contents to equal 
these Egyptian films. Egypt’s expertise in film production also contributed to its production 
of television programs that were exported to the other Arab countries. Television broadcasting 
in Egypt began in 1960, comparatively late when compared with other countries. However, 
thanks to the accumulation of technical expertise cultivated by its cinema and radio services, 
Egypt succeeded in positioning itself as the supplier of television programs to the other Arab 
countries [Amin 1996: 109–110].

The second reason for Egypt’s media hegemony can be explained in terms of the sense 
of Arabs’ solidarity. That is, in the 1950s and 1960s, some political figures in the other 
Arab countries who sympathized with Nasser’s pan-Arab ideology were allowed to use the 
airwaves of the Voice of the Arabs in order to propagate their own revolutionary messages 
to overthrow their monarchies’ governments. For example, in Yemen, the Voice of the Arabs 
played an important role during the civil war between the monarchists and the republicans 
from 1962 to 1970. Particularly, ‘Abd al-Ramn al-Bayn, who later became vice president 
of the Yemen Republic, propagated the message that called for toppling the kingdom of 
Yemen through the Voice of the Arabs. In actual fact, the day revolution broke out was 
September 26th 1962, just one day after the final program in which the revolutionary group 
called for the uprising through the Voice of the Arabs was broadcast [Kosugi 2006: 340–341]. 
This shows that the ideology that the Voice of the Arabs propagated was shared by  many 
Arabs who sympathized with the Arab socialism movement, which called for Arab unity and 
the unification of the Arabs. In other words, it can be said that the tone of the Voice of the 
Arabs was in tune with the mood in an era when state borders were still fluid and many Arabs 
did not fully identify with the nation in which they found themselves, but could still identify 
themselves with the transnational affiliation of ‘Arab unity’.

07特_chiba_ver5.indd   51 2012/05/25   14:38:37



52

Kyoto Bulletin of Islamic Area Studies 5-1&2 (February 2012)

3. Transitional Era: the 1970s-80s
3.1. Egyptian Media after the 1970s
The Voice of the Arabs was one of the most famous radio services during the Nasser era, and 
it was listened to not only by Egyptians, but also by a wider audience in other Arab countries. 
However, during the 1967 war, the Voice of the Arabs intentionally broadcast an incorrect 
report which made it seem as if the Arab military had succeeded in making the Israelis retreat, 
although the actual situation on the ground was quite the contrary. Once this deliberate false 
reporting became known to its Arab audience, the loss of the credibility of the Egyptian radio 
services was inevitable.

In addition, because of the lack of maintenance, the broadcasting equipment deteriorated 
after the 1967 war. Furthermore, RCA (Radio Company of America), which had supplied the 
equipment to Egypt, was boycotted by the Arab league because of its connections with Israel. 
As a result, Egypt had difficulty in restoring its broadcasting ability in the following years 
[Boyd 1999].

However, after 1974, President Sadat promoted the Infitāḥ (open market) policy, which 
infused commercialism into Egypt and provided a favorable environment for Egyptian 
cultural industries. Some scholars such as Hussein Amin emphasize the fact that the other 
Arab countries still had to rely on Egyptian media products after the boycott of Egypt in 1979 
because many of them didn’t have enough production capacity to supply their own internal 
demand [Amin 1996]. Therefore, countries such as the Gulf nations which had become 
dramatically rich through oil revenues were happy to invite some talented Egyptian media 
producers and actors into their countries to enhance their own domestic media production.

The money coming from those wealthy Gulf countries enabled the Egyptian government 
to have new broadcasting equipment installed. Although it is difficult to estimate how many 
companies moved from Egypt to other Arab countries and to what degree the economical 
effect had generated cooperation between Egypt and the other countries because of a scarcity 
of data, we should bear in mind that the Egyptian role in circulating the media contents in the 
Arab world was still quite huge. Nevertheless, the tendency that the previous Egyptian media 
had to propagate the common ideological message to the Arab masses, had dissipated. Arab 
Socialism, which was dominant in Nasser era and which called for Arab unity, was dismissed 
by his successor Sadat, and Sadat prioritized the national interest more than the Arab interest 
as a whole. After the 1970s, the tone of Egyptian media discourse which had been deeply 
connected with modernization and Arab unity was countered by other tones that reflected 
ideologies such as Islamism and Capitalism [Abu-Lughod 2005: Kraidy and Khalil 2009].

3.2. Era of the National Media
As I described earlier, in the 1950s and 1960s, the Voice of the Arabs was a feature of the 

07特_chiba_ver5.indd   52 2012/05/25   14:38:37



53

A Comparative Study on the Pan-Arab Media Strategies

Arab media scene. This was also due to the informational inequality within the Arab world; 
Egypt, the supplier of cultural contents, assertively exported their cultural products and 
broadcasted their radio services, and the other Arab countries, unable to fulfill the internal-
demand for media contents themselves, imported those Egyptian films and television series as 
well as listening to the Voice of the Arabs. Although some scholars warned of the information 
inequality, or digital divide, between the developing and the developed countries, particularly 
after the mid-1960s, a similar informational inequality existed not only on the global scene 
but also in Arab countries that tend to be categorized uniformly as ‘third world.’

However, since the 1960s, each Arab country tried to achieve informational 
independence by expanding their broadcasting capacities, and this tendency was in concert 
with the international movements that aimed to adjust the informational inequality between 
the developed and the developing countries. In particular, it is worth mentioning that the 
number of countries equipped with their own television services and the number of national 
news agencies doubled from the mid-1960s to the end of the 1970s in the Arab world. 
However, it was not as easy for television waves to transcend national borders as radio 
waves, and as television sets permeated the Arab masses, they came to watch their own 
national television services and became familiar with the news broadcast by their respective 
governments. Hence, most Arab countries, to say the least, had completed facilitating the 
broadcasting capacities required to increase their broadcasting time by the end of the 1970s.

At the same time, there were some attempts to share information and cultural products 
among the Arab countries. This regional collaboration resulted in the setting up of associated 
news agencies and associated information organizations. The former included the foundation 
of Maghreb Arab Presse (MAP) in 1959, Maghrebvision in 1970, International Islamic 
News Agency (IINA) in 1972, and Gulfvision in 1977; and the latter included the Arab State 
Broadcasting Union (ASBU) in 1969 and Arab Satellite Communications Organization 
(ARABSAT) in 1967. However, most of the trials were disrupted or malfunctioned for more 
than two decades mainly due to internal Arab political tensions. Hence, although there were 
several attempts to circulate shared information in the Arab world, the media boundaries of 
Arab countries shaped by mass media after the 1970s were solidified and segmented as most 
Arab countries prioritized the expansion of their informational capability towards regional 
information collaboration. So, in terms of information circulation, the period between the 
1970s and 1980s can be called ‘the era of the national media.’

3.3. Pan-Arab Newspapers as a Recovery of pan-Arabness?
As I have described, the period during the 1970s and 1980s was characterized by the internal-
oriented mass media. However, some printing presses seemed to have recovered the pan-
Arabness which the Egyptian Voice of the Arabs previously had. Because they were edited 

07特_chiba_ver5.indd   53 2012/05/25   14:38:37



54

Kyoto Bulletin of Islamic Area Studies 5-1&2 (February 2012)

from headquarters in Europe, especially in London and Paris, they were named ‘offshore 
presses’ and their papers were circulated throughout the Arab world after the mid-1970s. 
While the influence of pan-Arab presses on the Arab masses were limited compared with 
radio and television broadcasting due to the low literacy rate, those pan-Arab presses 
contributed a lot to the Arab intellectual discourses.

Historically speaking, those pan-Arab presses were the outcomes of both the Lebanese 
civil war and increasing subsidies from investors in the Gulf. Particularly after the outbreak 
of the Lebanese conflict from 1975, many Lebanese journalists fled Lebanon and emigrated 
to the West. Having reestablished themselves in European cities, some Gulf investors who 
had benefited from the increased oil revenues invested their money to establish publishers 
within the Arab diasporas. As a result, in 1977, the Saudi Research and Marketing Group 
began publishing al-Sharq al-Awsa (the Middle East) paper from London and distributed it 
to Arab countries through satellite technology. More dailies, such as al-‘Arab (the Arab) and 
al-Zamn (the Times) were published in 1978. Famous pan-Arab dailies, such as al-ayt (the 
Life) and al-Quds al-‘Arab (the Jerusalem), also began publishing from London [Rugh 2004: 
173; Rinnawi 2006: 35; Berenger 2006: 205]. In addition to dailies, weeklies and magazines 
such as al-Majalla (the Magazine), al-Mushhid (the Observer), al-awdith (the Events) 
and al-Mustaqilla (the Independent) were also published and circulated widely. Many other 
publishers also established headquarters in London. Thus, many Arab publishers flourished in 
London because the city provided a harbor of editorial freedom and a qualitative edge. Even 
though Saudi Arabia held influence over many of them through investors with close ties to the 
Saudi royal family, the benefits of publishing outside the Arab world exceeded the costs of 
publishing inside it. Basically, ‘It was the quest for political influence rather than commercial 
profit that was the principal driving force behind the expansion of the offshore Arab media’ 
[Jarrah 2008].

As for the political and cultural tone of pan-Arab papers, there are great differences from 
one to another. For instance, pan-Arab newspapers such as al-ayt and al-Quds al-‘Arab, 
both of which are likely to focus specifically on political and cultural news, generally address 
a wider audience and their news has a regional perspective. In contrast, some émigré press 
such as Arab Times4 published in the U.S., which “Arab scholars prefer to call the yellow 
press,” put their emphasis on personal issues, or gossip, more than political issues [Mellor 
2007: 71].

It is also true that the attitude of pan-Arab papers toward pan-Arab issues differs from 
one to another. On one hand, some papers such as al-ayt tend to defend the values of the 
nation states and criticize Arab unity. And on the other hand, others such as al-Quds al-‘Arab 
tend to put more emphasis on the value of unity based on Arab and Islamic values. And 

4 http://www.arabtimes.com/

07特_chiba_ver5.indd   54 2012/05/25   14:38:37



55

A Comparative Study on the Pan-Arab Media Strategies

sometimes these differences in attitude toward pan-Arab issues can be seen in the same paper 
according who has written the articles [el-Oifi 2006]. However, even if each pan-Arab press 
had a different attitude toward unity based on its Arab or Islamic values, we should keep it in 
mind that those papers tended to address the entire Arab community, not just with regard to 
a specific country’s issues, but on Arab issues as a whole. These pan-Arab papers played an 
important role in keeping their readers in touch with pan-Arab issues, and in compensating 
for a lack of pan-Arab news on the air. This fact should be emphasized when interregional 
collaboration for exchanging common news broke down and each Arab state tried to solidify 
its national boarders shaped by its own obedient national mass media.

4. Arab Satellite Television and Pan-Arabism: the 1990 onwards 
4.1. Increasing Saudi Influence on Pan-Arab Media
Since the Gulf war in 1990/1991 and, as its consequence, the devastation of Iraq, Saudis have 
monopolized many of the pan-Arab presses and this has lead to a Saudi hegemony over pan-
Arab media discourse. However, according to Muhammad el-Oifi, the situation has changed 
and the Saudi influence on the Arab media has been declining [el-Oifi 2006]. First, the new 
satellite channels such as al-Jazeera put an end to the situation in which Saudi investors and 
Lebanese journalists monopolized the Arab public discourses. Second, after the September 11 
attacks, the U.S. paid more attention to Middle East affairs and required the Saudi government 
to undertake domestic reforms. As a result, Saudi Arabia had to prioritize its domestic affairs, 
and this resulted in a change in the tone of Saudi-Lebanese pan-Arab media discourses. Then, 
those pan-Arab media intensified their ‘neo-liberalistic tone’ and Lebanese journalists, who 
praised the nation-state, seized power over the editorials. Those ‘anti-Arabism’ Lebanese 
journalists generally tended to disdain Arab unity and ignore solidarity based on religious 
sentiments [el-Oifi 2006].

It may be partly true that some channels such as al-Jazeera put an end to the 
monopolization of the Arab public discourses gripped by Saudi investors and Lebanese 
journalists. However, some critics such as Andrew Hammond point out that the situation 
is much more complex and Saudi control over the Arab media through monetary subsidies 
still continues. According to Hammond, since the 1990s, through their tremendous financial 
resources, the Saudi royal family and its allies have controlled the Arab media so that they 
wouldn’t be so critical to the kingdom [Hammond 2008: 335]. While much attention has been 
paid just to al-Jazeera and its innovative aspects, al-Jazeera “cannot be understood except 
against the backdrop of creeping Saudi domination of the field” [Hammond 2008: 337]. This 
tendency may be relevant since satellite television appeared and dramatically increased its 
audience from the 2000s.

In the Arab world, the first Arabic satellite channel appeared in 1990 when the 

07特_chiba_ver5.indd   55 2012/05/25   14:38:37



56

Kyoto Bulletin of Islamic Area Studies 5-1&2 (February 2012)

Egyptian government launched the Egyptian Space Channel (ESC). This channel targeted 
Egyptian militants who had been dispatched to the Gulf area because those militants were 
“subject to intensive psychological warfare by Radio Baghdad” [Schleifer 1998]. While the 
establishment of ESC stimulated other states to launch their own state satellite channels to 
compete with Egyptian broadcasting, the permeation of satellite television in the Arab world 
was “dramatically accelerated by the progressive appearance of three privately owned Arab 
satellite television broadcasting systems, all three of which are owned by Saudi Arabian 
business interests and all three of which enjoy, to greater or lesser degrees, linkage to 
members of the Saudi royal family” [Schleifer 1998]. Those three innovative channels are 
Middle East Broadcasting Center (MBC), Arab Radio and Television (ART), and Orbit. While 
the Orbit channel merged with Showtime Arabia and became OSN network in 2009, all three 
channels have still remained influential channels under the control of Saudi businessmen. 
And through this funding, other well known satellite channels such as Lebanese Broadcasting 
Center (LBC), even if not directly, reflect Saudi intentions. As a result, Noha Mellor writes 
that “most of the so-called pan-Arab media outlets, whether satellite channels or newspapers, 
are in Saudi hands,” and “this situation has raised concerns over journalist’s self-censorship 
in order to avoid conflicts with the Saudi ruling family, thereby running the risk of losing 
lucrative contracts from Saudi corporations or even facing a ban in Saudi territories” [Mellor 
2008: 353]. In the 1970s and 1980s, the Saudis started to influence pan-Arab discourses, but 
the circulation of those papers was limited to a handful of Arab intellectuals, so their influence 
was restricted. However, in the era of satellite television, it isn’t going too far to say that the 
Saudis have succeeded in controlling the Arab media, if not totally, at least as far as making 
Arab media discourses less critical of the Saudi royal family’s legitimacy.

4.2. Diverting the Arab’s Eyes from the Politics to Entertainment
So, how do the Saudis control the pan-Arab media so as to prevent them from begin so critical 
of Saudi polity? In answer to this question, I would like to discuss the Saudi media strategy to 
control the pan-Arab media discourse. To this end, I will clarify the differences between the 
Saudi media strategy and that of Egypt.

According to the statistics from the Dubai Press Club, the pan-Arab audience was 
fragmented across nearly 600 channels as of 2009. And in considering the Saudi case, for 
example, the top five free-to-air (FTA) channels make up 47% of all FTA Satellite channels, 
and the rest of the channels make up 53%. Those five channels include the MBC1, MBC2, 
MBC4, Saudi TV1, Al-Arabiya news channel, all being Saudi-related channels [Dubai Press 
Club 2010]. And the opinion poll conducted by the University of Maryland and Zogby 
International shows that, although Al-Jazeera is the most popular news channel in several 
Arab countries, channels such as MBC, Al-Arabiya and LBC-sat, which are all under the 

07特_chiba_ver5.indd   56 2012/05/25   14:38:37



57

A Comparative Study on the Pan-Arab Media Strategies

control of Saudi entrepreneurs, are also famous among the many Arabs.5 If we were to turn 
our eyes to all the genres available on the Arab satellite scene, we would see that most people 
prefer to watch light programs such as entertainment and sports rather than news channels. 
Now most popular entertainment channels are, partly or completely, owned by Saudi 
entrepreneurs, so it isn’t going too far to say that the Saudis have an influence over most of 
the channels which the ordinary Arabs are familiar with. Or, in other words, Saudi Arabia, 
through its incredibly rich oil revenues, has the advantage of being able to make the channels 
that Saudi entrepreneurs own more attractive than other satellite channels, thus catching the 
minds of the Arab audience.

However, judging from the contemporary Arab media scene, it is not enough to mention 
direct intervention or monetary pressure. Nor does it seems that the Saudis want to broadcast 
their ideology or policy overtly as the Nasser did through the Voice of the Arabs during the 
1950s and 1960s. Rather, the way the Saudis control contemporary Arab discourse through 
the media is much more subtle than that of the Nasser. That is, in contrast to Nasser’s media 
policy that made all the Arabs’ eyes turn to him, Saudi Arabia, more or less, succeeds in 
diverting the Arabs’ eyes from political issues with entertainment such as sports, movies 
and music clips. The difference between the previous Egyptian media strategy and that of 
contemporary Saudi Arabia comes down to whether they set the media agenda or not. That is 
to say, while the previous Egyptian media strategy during the 1950s and 1960s was to set the 
media agenda and draw the Arab’s attention to Egypt, the contemporary Saudi media strategy 
carried by each entrepreneur is not to set the agenda, but to divert the Arab’s attention away 
from the core issues which could threaten the existing political entities. And, while the Arab 
media moguls may insist that they are not the minions of the Saudi royalty, their individual 
pursuit of economic profit finally benefits the Saudi family too.

In this sense, the commercialization and entertainment-oriented media is beneficial 
to Saudi Arabia in the sense that those channels keep the Arabs ignorant of serious news 
programs, but this is also the outcome of the people’s popular demand and, except for a few 
channels such as Al-Jazeera and Al-Manar, this Saudi media strategy seems to be successful 
in creating “a sanitized zone where no news inimical to the realm of Al Saud can make its 
way through the purified information ether” [Hammond 2008: 337]. Under the contemporary 
plethora of pan-Arab satellite channels, this strategy seems to work in the Saudis favor.6 

However, at the same time, there is an inconsistency in Saudi media strategy, that is, the 
inconsistency between commercialization and the legitimacy of their Islamic responsibilities. 
As the guardians of the two holy cities; Mecca and Medina, the government of Saudi Arabia 

5 http://www.brookings.edu/~/media/Files/events/2008/0414_middle_east/0414_middle_east_telhami.
pdf (Accessed on April 10, 2011).

6 Although the Arab spring since 2011 shows the impossibility of total controlling all the information, it 
seems that a real threat wouldn’t happen in Saudi Arabia.

07特_chiba_ver5.indd   57 2012/05/25   14:38:37



58

Kyoto Bulletin of Islamic Area Studies 5-1&2 (February 2012)

expects the Saudi media tycoons to spread the Islamic message through their media. However, 
Mellor argues that “many of these tycoons have done exactly the opposite: they seem to have 
abandoned this mission, or at least drastically departed from it in their business plans by 
launching a variety channels featuring women and men dancing, and relying on controversial 
TV hostesses and singers to attract wider audiences” [Mellor 2008: 359]. As we can see, this 
tendency of media commercialization and entertainment-orientation is to the Saudis benefit. 
However, this inconsistency is important when we think about the contemporary pan-Arab 
media strategy of Saudi Arabia.

5. Conclusion
In this paper, I have argued the historical transition of pan-Arab media with particular focus 
on the Egyptian and Saudi media strategies. Historically speaking, both Egypt and Saudi 
Arabia have been closely involved in the development of pan-Arab media, and have had a 
great influence on the pan-Arab discourses. However, through this analysis, I have revealed 
that the media strategy of both countries is quite different. On the one hand, Egypt had the 
informational hegemony in the Arab world particularly during the 1950s and 1960s through 
the exporting of its media contents and its influential radio service, the Voice of the Arabs. 
To put it simply, the media strategy Egypt followed was to set the media agenda and draw 
the Arabs’ attention to Egypt. On the other hand, the Saudis started to strengthen their 
influence on the Arab media scene after the mid-1970s through monetary subsidies and media 
moguls who benefited from the Saudi polity. As for the pan-Arab presses, Saudi Arabia has 
maintained its influence by controlling the discourses of Lebanese journalists who defend 
the value of the nation states and tend to criticize Arab and Islamic unity. As for the pan-
Arab satellite channels, through its private media moguls, Saudi Arabia has for the most 
part succeeded in manipulating the popular satellite channels into being not so critical of the 
Saudi polity, or at least succeeded in diverting the Arabs’ eyes from politics to entertainment 
programs. In this sense, the Saudi media strategy is not to set any agenda, but to mask the 
actual media agenda that the Arab media is really supposed to provide. At the same time, 
the contemporary Arab media scene is changing dynamically and dramatically. The political 
turmoil since the beginning of 2011 has raised the question of the states’ abilities to cope with 
the free flowing tide of information, and it requires us to reconsider the role and meaning of 
media to the contemporary Arab political, social and personal experience.

This paper was financially supported by the Japan Society for the Promotion of Science, 
Grant-in-Aid for JSPS Fellows, Project 23-3593, 2011–13, Study on Reorganization of Media 
Order in the Contemporary Arab World (Research representative: Chiba Yushi).

07特_chiba_ver5.indd   58 2012/05/25   14:38:37



59

A Comparative Study on the Pan-Arab Media Strategies

Bibliography
‘Abd, ‘Āṭif ‘Adlī al-. 2008. al-Idhā‘a wa al-Tilīfiziyūn f ī Miṣr: al-Māḍī wa al-Ḥāḍir wa 

al-Āfāq al-Mustaqbalīya. al-Qāhira: Dār al-Fikr al-‘Arabī.
Abu-Lughod, Lila. 2005. Dramas of Nationhood: The Politics of Television in Egypt. 

Chicago: University of Chicago Press.
Amin, Hussain. 1996. “Egypt and the Arab World in the Satellite Age,” in John Sinclair 

and Elizabeth Jacka and Stuart Cunningham (eds), New Patterns in Global Television: 
Peripheral Vision, Oxford and New York: Oxford University Press, pp. 101–125.

Boyd, Douglas A. 1999. Broadcasting in the Arab World: A Survey of the Electronic Media 
in the Middle East. 3rd ed., Iowa: Iowa State University Press.

———. 2001. “Saudi Arabia’s International Media Strategy: Influence through Multinational 
Ownership,” in Kai Hafez ed., Mass Media, Politics, and Society in the Middle East, 
Cresskill and New Jersey: Hampton Pres, pp. 43–60.

Dalacoura, Katerina. 2003. Islam, Liberalism and Human Rights: Implications for 
International Relations. 2nd ed., London: I.B. Tauris.

Dubai Press Club. 2010. Arab Media Outlook 2009–2013. (http://www.fas.org/irp/eprint/
arabmedia.pdf, Accessed on May 15, 2011).

Fandy, Mamoun. 2003. (Un) Civil War of Words: Media and Politics in the Arab World. 
Westport and London: Praeger Seculity International.

Guaaybess, Tourya. 2005. Télévisions arabes sur orbite, 1960–2004. Paris. CNRS Editions.
Hammond, Andrew. 2008. “Maintaining Saudi Arabia’s cordon sanitaire in the Arab 

Media,” in Madawi al-Rasheed ed., Kingdom without Borders: Saudi Arabia’s Political, 
Religious, and Media Frontiers, New York: Columbia University Press, pp. 325–352.

Jarrah, Najm. 2008. “The Rise and Decline of London as a pan-Arab Media Hub,” In Arab 
Media and Society 2008, January (http://www.arabmediasociety.com/?article=571, 
Accessed on April 10, 2011). 

Kareem, Imad. 2007. “Satellite Television: A Breathing Space for Arab Youth?,” in Sakr 
Naomi ed., Arab Media and Political Renewal: Community, Legitimacy and Public Life, 
London and New York: I.B. Tauris, pp. 80–95.

Kashima, Masahiro. 2003. The Middle East Wars and America: Context behind the 
Historical Relatiohship between America and Egypt. Tokyo: Ochanomizusyobou (In 
Japanese).

Kosugi, Yasushi. 2006. The Islamic World: Heritage, Rebirth and Contemporary Dynamics. 
Nagoya: Nagoya Daigaku Syuppankai (In Japanese). 

Kraidy, Marwan M. 2007. “Idioms of Contention: Star Academy in Lebanon and Kuwait,” in 
Sakr Naomi ed., Arab Media and Political Renewal: Community, Legitimacy and Public 
Life, London and New York: I.B. Tauris, pp. 44–55.

07特_chiba_ver5.indd   59 2012/05/25   14:38:37



60

Kyoto Bulletin of Islamic Area Studies 5-1&2 (February 2012)

Kraidy, Marwan M. and Joe F. Khalil. 2009. Arab Television Industries. New York: Palgrave 
Macmillan on behalf of the British Film Institute.

Kraidy, Marwan M. 2010. Reality Television and Arab Politics: Contention in Public Life. 
New York: Cambridge University Press.

Lynch, Marc. 2006. Voices of New Arab Public: Iraq, Al-Jazeera and Middle East Politics 
Today. New York: Columbia University Press.

Mar‘ī, Farīda. 1996. “Majalla <al-Ṣuwar Mutaḥarrika> wa al-Sīnamā f ī Miṣr,” in Farīda 
Mar‘ī ed., Ṣiḥāfa al-Sīnamā f ī Miṣr: al-Niṣf al-Awwal min al-Qarn al-‘Ishrīn, al-Qāhira: 
Markaz al-Qawmī lil-Sīnamā.

Mellor, Noha. 2007. The Making of Arab News. Oxford: Rowman & Littlefield Publishers.
———. 2008. “Bedouinisation or Liberalisation of Culture ? The Paradox in the Saudi 

Monopoly of the Arab Media,” in Madawi al-Rasheed ed., Kingdom without Borders: 
Saudi Arabia’s Political, Religious, and Media Frontiers. New York: Columbia 
University Press, pp. 335–374.

Najjar, Orayb Aref. 2008. “Media Policy and Law in Egypt and Jordan: Continuities 
and Changes,” in Kai Hafez ed., Arab Media: Power and Weakness. New York: The 
Continuum International Publishing Group, pp. 217–233.

Oifi, Muhammad el-. 2006. Voyage au Cœur des Quotidiens Panorabes. (tr. Japanese)（http://
www.diplo.jp/articles06/0612-2.html, accessed on 30th August, 2011）.

Rinnawi , Khalil. 2006. Instant Nationalism: McArabism, al-Jazeera and Transnational 
Media in the Arab World. Lanham: University Press of America.

Rugh, William A. 2004. Arab Mass Media: Newspapers, Radio, and Television in Arab 
Politics. Westport, Conn: Praeger.

Schleifer, Abdallah S. “Media Explosion in the Arab World: The Pan-Arab Satellite 
Broadcasters,” TBS Journal 1998 (1).

Schochat, Ella. 1983. “Egypt: Cinema and Revolution,” in Critical Arts 2(4), pp. 22–32.
Shafik, Viola. 1998. Arab Cinema: History and Cultural Identity. Cairo: American 

University in Cairo Press.
Yamani, Mai. 2008. “Saudi Arabia’s Media Mask,” in Madawi al-Rasheed ed., Kingdom 

without Borders: Saudi Arabia’s Political, Religious, and Media Frontiers. New York: 
Columbia University Press, pp. 323–334.

07特_chiba_ver5.indd   60 2012/05/25   14:38:38


