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タイトル: 将来の極端台風の複数経路計算による可能最大被害予測
その他のタイトル: Maximum Damage Estimation by Multi-Track Approach of Extreme Typhoon in Future Climate
著者: 奥, 勇一郎  KAKEN_name
吉野, 純  KAKEN_name
石川, 裕彦  KAKEN_id  orcid https://orcid.org/0000-0001-6009-4924 (unconfirmed)
竹見, 哲也  kyouindb  KAKEN_id  orcid https://orcid.org/0000-0002-7596-2373 (unconfirmed)
中北, 英一  kyouindb  KAKEN_id
著者名の別形: OKU, Yuichiro
YOSHINO, Jun
ISHIKAWA, Hirohiko
TAKEMI, Tetsuya
NAKAKITA, Eiichi
キーワード: 台風
渦位逆変換法
気候変動
超高解像度全球大気モデル
力学的ダウンスケール
影響評価
typhoon
potential vorticity inversion
climate change
20km-mesh AGCM
dynamical downscale
impact assessment
発行日: 1-Jun-2010
出版者: 京都大学防災研究所
誌名: 京都大学防災研究所年報. B
巻: 53
号: B
開始ページ: 371
終了ページ: 376
抄録: 台風によってもたらされる被害の規模や地域は台風の経路に大きく依存する。本研究では,気象庁・気象研究所の超高解像度全球大気モデル(水平解像度約20km)の温暖化予測実験で再現された21世紀末における日本に最も影響が大きい台風を対象とし,その異なる経路による可能最大の被害を詳細に予測することを目的としてダウンスケール実験を行った。東京都心を対象とし,台風がいわゆる「最悪のルート」をたどった場合の期間中の地上風速や降水量の最大値がどれだけ大きくなるかを調べた。
It is important to estimate a probable maximum damage due to an extreme typhoon, which has a potential to cause severe atmospheric disasters by its strong wind or heavy precipitation, in terms of disaster prevention under the future climate. For this purpose, the most disastrous typhoon which approaches Japan in the future climate simulated by JMA-MRI 20km-mesh atmospheric general circulation model (AGCM) has been identified, and then a multiple dynamical downscaling of this typhoon with modified initial conditions to control its track has been conducted to estimate a probable maximum damage.
URI: http://hdl.handle.net/2433/129390
関連リンク: http://www.dpri.kyoto-u.ac.jp/nenpo/nenpo.html
出現コレクション:No.53 B

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