ダウンロード数: 369

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
01_mori.pdf655.09 kBAdobe PDF見る/開く
タイトル: 学部とセンターによる1年次カリキュラムのデザイン研究 : 学習科学がもたらす新しいFDの形
その他のタイトル: Research on Curriculum Design for First Year Students by the Faculty and the Center: New Forms of FD Based on Learning Science
著者: 森, 朋子  KAKEN_name
雨森, 聡  KAKEN_name
著者名の別形: MORI, Tomoko
AMENOMORI, Satoshi
キーワード: カリキュラム改善
修学サポート
デザイン研究
協調的FD
curriculum improvement
learning support
design experiments
collaborative FD
発行日: 1-Dec-2010
出版者: 京都大学高等教育研究開発推進センター
誌名: 京都大学高等教育研究
巻: 16
開始ページ: 1
終了ページ: 11
抄録: In faculties in the field of science and technology, various problems have been arising due to a greater diversity of students. The purpose of this article is to improve the present situation by constructing a compound curriculum that connects a regular curriculum and extracurricular learning support systems using techniques of design research based on learning science, which realizes a more substantial learning process. We show one of the realizations of FD at the microscopic level by examining the effect of this design by design experiments with qualitative and quantitative surveys. Furthermore, we discuss the possibility of collaborative FD where mutual learning is achieved through collaboration between the University Education Center and the various faculties to share the process of improving problematic situations in the classroom.
URI: http://hdl.handle.net/2433/137207
出現コレクション:16号

アイテムの詳細レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。