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タイトル: 有機EL照明下での空間の印象 : LED照明との比較
その他のタイトル: Impression of the space under the white organic EL lighting : Comparison with white LED lighting
著者: 横山, 亮一  KAKEN_name
山内, 泰樹  KAKEN_name
石田, 泰一郎  kyouindb  KAKEN_id
著者名の別形: Yokoyama, Ryoichi
Yamauchi, Yasuki
Ishida, Taiichiro
キーワード: 有機EL照明
空間の印象
SD法
因子分析
発行日: 25-Nov-2012
出版者: 一般社団法人 映像情報メディア学会
誌名: 映像情報メディア学会技術報告
巻: 36
号: 52
開始ページ: 29
終了ページ: 32
抄録: 有機EL照明(OLED)は、次世代の照明デバイスの1つとなることが期待されている。本研究では、有機EL照明と平面LED照明の2つの面発光型照明を用いて照明面積を変化させ空間の印象がどのように捉えられるか調査した。評価値の結果から、面発光型照明においては照明面積が広くなるにつれ、"明るさ"や"均一性"の印象が増大することがわかった。照明ごとの比較においては、有機EL照明に"あたたかい"と"やわらかい"といった快適性に関する項目で多くの優位性が認められた。また、因子分析の結果から"快適性""活動性""個性"等の因子が得られた。
Organic electroluminescent lighting (OLED) is expected to become one of the next generation lighting devices. In this research, we investigated the impression of space illuminated by either flat type LED lighting panels or OLED panels by changing the area of the illumination. From the results of the evaluation value, we found that the space illuminated by the surface-emitting type illumination will increase the impression of the "brightness" and the "uniformity" as the area of the illumination increases. Moreover, OLED lighting was observed superiority in many items, such as the "warm" and "soft". From the results of factor analysis, three factors were extracted: "amenity", "activeness", and "personality".
記述: ヒューマンインフォメーション, 一般
著作権等: © 映像情報メディア学会 2012
URI: http://hdl.handle.net/2433/194079
出現コレクション:学術雑誌掲載論文等

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