ダウンロード数: 2228

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
hes_23_159.pdf1.09 MBAdobe PDF見る/開く
タイトル: Let her come in --『ハムレット』におけるオフィーリアのバラッド歌唱と政治的危機--
その他のタイトル: Let her come in --Ophelia's Ballad Performances and Political Crisis in Hamlet--
著者: 喜多, 野裕子  KAKEN_name
著者名の別形: KITANO, Yuko
発行日: 20-Dec-2014
出版者: 京都大学大学院人間・環境学研究科
誌名: 人間・環境学
巻: 23
開始ページ: 159
終了ページ: 171
抄録: 『ハムレット』におけるオフィーリアについては, これまでジェンダーやセクシュアリティ, あるいは女性の狂気の表象という観点から解釈されてきた. しかしBialo が指摘するように, そのような解釈は階級を見落としがちであり, さらにはオフィーリアの狂気の場がデンマーク王位の不安定さが繰り返し描写される『ハムレット』という芝居の構造の中で論じられることも少ない. 故に本論は, Bruce Smith によるシェイクスピア劇におけるバラッド・パフォーマンスに関する議論基づき, 4幕5場におけるオフィーリアのパフォーマンスの劇的機能を明らかにする. オフィーリアのバラッド歌唱は民衆による政治的危機下において行われる. 民衆は, レアティーズの父の殺害を隠蔽する王室に反抗し, レアティーズを王にせよと要求し宮廷に進攻する. この場を考察することで, オフィーリアのバラッド・パフォーマンスは, 初期近代イングランドにおいては舞台上で直接的に表出させることが許されなかった民衆の抗議を内在することを明らかにする.
Readings of Ophelia have often focused on gender, sexuality or the representation of madness gendered as feminine. However, as Bialo notes, such readings tend to ignore class ; in addition, critics often fail to convincingly situate Ophelia's madscene in the structure of Hamlet, where the instability of the Danish throne is repeatedly depicted. The aim of this paper is, therefore, to clarify the dramatic function of Ophelia's balladperformances in Act 4, scene 5, on the basis of an argument by Bruce Smith, who discusses the function of balladperformances in Shakespeare's plays as a whole. This paper will show that Ophelia's ballad singings are performed in the midst of a political crisis in which the populace has demanded that the king be replacedby Laertes because of the royal family's attempt to cover-up the murder of Laertes' father. By examining this scene, this paper will show that mad Ophelia's balladperformances contain protests of the populace, which were not allowed to be expressed directly on stage in Early Modern England.
著作権等: ©2014 京都大学大学院人間・環境学研究科
URI: http://hdl.handle.net/2433/199837
出現コレクション:第23巻

アイテムの詳細レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。