ダウンロード数: 478
このアイテムのファイル:
ファイル | 記述 | サイズ | フォーマット | |
---|---|---|---|---|
his.paper_18(2)_107.pdf | 1.81 MB | Adobe PDF | 見る/開く |
タイトル: | 環境配慮行動促進のための仮想エージェントへの好意の利用 |
その他のタイトル: | Utilization of Favor to Virtual Agent for Promoting Pro-Environmental Behavior |
著者: | 北村, 尊義 河村, 尚寛 石井, 裕剛 https://orcid.org/0000-0002-5638-4862 (unconfirmed) 下田, 宏 https://orcid.org/0000-0002-5231-4955 (unconfirmed) |
著者名の別形: | Kitamura, Takayoshi Kawamura, Takahiro Ishii, Hirotake Shimoda, Hiroshi |
キーワード: | Love simulation game Pro-environmental behavior Gami cation Virtual agent |
発行日: | 2016 |
出版者: | ヒューマンインタフェース学会 |
誌名: | ヒューマンインタフェース学会論文誌 |
巻: | 18 |
号: | 2 |
開始ページ: | 107 |
終了ページ: | 120 |
抄録: | This study proposes a gamification method which promotes the Pro-Environmental Behaviors (PEBs) on the target of young men. It utilizes game user's favor to the virtual agent, and it promotes user's reports of actual PEBs. In this paper, the game based on the proposed gami_cation were developed and a trial use was conducted with 25 participants for 28 days. As the result, although 11 participants answered "they hold a favor to the virtual agent", it was not clear that "intention to be honest" improved reporting actual PEBs to the virtual agent. Therefore, a psychological model was constructed and analyzed by a covariance structure analysis. As the result, it was found that "felt favor" and "felt to be honest" to virtual agent decreased the desire of false reporting in the game. |
著作権等: | ここに掲載した著作物の利用に関する注意: 本著作物の著作権は特定非営利活動法人ヒューマンインタフェース学会に帰属します。本著作物は著作権者であるヒューマンインタフェース学会の許可のもとに掲載するものです。ご利用に当たっては「著作権法」に従うことをお願い致します。 この論文は出版社版でありません。引用の際には出版社版をご確認ご利用ください。 This is not the published version. Please cite only the published version. |
URI: | http://hdl.handle.net/2433/214272 |
関連リンク: | https://www.his.gr.jp/paper/ |
出現コレクション: | 学術雑誌掲載論文等 |
このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。