Access count of this item: 335

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ctz_8_15.pdf968.24 kBAdobe PDFView/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author藏本, 龍介ja
dc.contributor.alternativeKURAMOTO, Ryosukeja
dc.contributor.transcriptionクラモト, リョスケja
dc.date.accessioned2017-01-23T07:58:40Z-
dc.date.available2017-01-23T07:58:40Z-
dc.date.issued2016-03-31ja
dc.identifier.issn2188-5974ja
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2433/217892-
dc.description.abstract上座仏教僧の志向するモラルとはどのようなものか。そしてそれはどのような社会的インパクトをもちうるのか。この問題について本稿では、ミャンマーのX僧院を事例として検討する。それによって現代ミャンマー社会における仏教の公共的役割の一 側面を浮き彫りにすることが本稿の目的である。 この目的を達成するために、本稿では特に、贈与をめぐるモラルに注目する。モース(M. Mauss)によれば、贈与には「与えろ、受け取れ、返せ」というモラルがある。 それに対し、上座仏教の出家者は、在家者(一般信徒)からの布施(宗教的贈与)に よって生計を立てているにもかかわらず、返礼が義務とはされていない。それどころか本稿で取り上げるX僧院では、こうした贈与のモラルが明確に拒絶されている。ではなぜX 僧院はわざわざ布施に対する返礼を禁止しているのか、その背景にはどのよ うなモラルがあるのか。 この問いに答えるために本稿ではまず、X僧院が志向している贈与のモラルとは異 なるモラル、いいかえれば「モラルを超えたモラル」の内実を明らかにする(2 章)。 次にX僧院のモラルがどのような形で社会に受け止められているのかという問題について検討する。具体的には、X僧院を結節点として在家信者のネットワークが形成されていること、そしてこうした在家者たちはX僧院のモラルに感応しつつ「逆説的世俗主義」とでも呼びうる政治的立場を醸成していることを指摘する。それによってX 僧院のモラルが、宗教/世俗の区別を強化することにつながり、結果として宗教の政治介入を抑制しうることを示す(3 章)。以上の議論を踏まえて最後に、他のアジア地域の状況と比較しながら、現代ミャンマーにおける仏教の公共的役割の可能性を整理 する(4 章)。What is the morality of Theravada Buddhist monks? How does it have an impact on society? This study considers these problems, using X Monastery in Myanmar as an example, and aims to reveal one side of the public functions of Buddhism in Modern Myanmar. To achieve this aim, this study focuses on their morality in the context of gift exchange in particular. According to M. Mauss's The Gift, the most important moral aspect of gift exchange is the obligation to reciprocate. Regarding this point, Therava da Buddhist monks seem to be immoral because they are not required to reciprocate, although the basis of monks' livelihood is using the Da na [religious gifts] of lay people. Furthermore, X Monastery strictly prohibits monks from reciprocating. Why do they do that? What kind of morality do they have? First, I describe the morality of X Monastery, 'the Morality beyond Morality' (II). Then, I analyze how the morality of X Monastery is accepted by society and indicate that lay devotees comprise a network centered around X monastery, and these lay devotees, being affected by the morality of X Monastery, are engendering a political position which I call 'paradoxical secularism'. As a result, the morality of X monastery can prevent the political intervention of religion (III) 028 Based on the discussion above, finally, referring to the situation of other Asian regions, I sort through the possibility of Buddhism's public functions in Modern Myanmar (IV).ja
dc.format.mimetypeapplication/pdfja
dc.language.isojpnja
dc.publisher京都大学大学院人間・環境学研究科 文化人類学分野ja
dc.subject上座仏教ja
dc.subjectミャンマー/ビルマja
dc.subject出家者ja
dc.subject贈与ja
dc.subject逆説的世俗主義ja
dc.subjectTheravada Buddhismja
dc.subjectMyanmar/Burmaja
dc.subjectmonksja
dc.subjectgiftja
dc.subjectparadoxical secularismja
dc.title<特集論文>モラルを超えたモラル - 現代ミャンマーにおける仏教の公共的役割についての一考察ja
dc.title.alternativeMorality beyond Morality: A Study on Public Functions of Buddhism in Modern Myanmarja
dc.type.niitypeDepartmental Bulletin Paperja
dc.identifier.ncidAA12260795ja
dc.identifier.jtitleコンタクト・ゾーン = Contact zoneja
dc.identifier.volume8ja
dc.identifier.issue2015ja
dc.identifier.spage15ja
dc.identifier.epage28ja
dc.textversionpublisherja
dc.sortkey04ja
dc.address南山大学人類学研究所ja
Appears in Collections:008

Show simple item record

Export to RefWorks


Export Format: 


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.