ダウンロード数: 911

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
eda64_139.pdf1.48 MBAdobe PDF見る/開く
タイトル: 概念に媒介される教育的関係性 --ジル・ドゥルーズの「口さがない批評家への手紙」に着目して--
その他のタイトル: Educational Relationships Mediated by Concepts: A Consideration of Gilles Deleuze's "Letter to a Harsh Critic"
著者: 松枝, 拓生  KAKEN_name
著者名の別形: MATSUE, Takuo
キーワード: 対話
教育関係
実験としての教育
Dialogue
Educational relationships
Education as experimentation
発行日: 30-Mar-2018
出版者: 京都大学大学院教育学研究科
誌名: 京都大学大学院教育学研究科紀要
巻: 64
開始ページ: 139
終了ページ: 151
抄録: 本稿はドゥルーズの著した書簡「口さがない批評家への手紙」を、その構造と提示される概念に着目し再読解する作業を通じて、概念の自律性に裏打ちされた教育の実験性を明らかにするものである。当該の書簡は従来、ドゥルーズの主観的態度としての議論忌避と傲慢さの象徴として理解され、もっぱら一面的なイメージを再確認する手段としてのみ用いられてきた。しかし、支配的な前提の再生産という観点からなされるドゥルーズの「対話」批判を踏まえれば、書簡における彼の言辞は、「対話」の構造に抵抗する「折衝」の技法の実践として積極的に評価できる。固定的意味解釈ではなく、偶然的な触発の連鎖という観点からなされる彼の概念評価を経由することで、「折衝」の技法に内在する教育像を明るみに出すことを試みる。
This article discusses the experimental nature of education that is sustained by what this article calls the "autonomy" of concepts, through rereading of Gilles Deleuze's "A Letter to a Harsh Critic." This letter has been exclusively conceived as symbolic of Deleuze's subjective aversion to debates and his underlying arrogance, and has reproduced these one-sided views. However, his phrases in the letter can be reevaluated as a "negotiation" against the major language, in the light of his criticism of the power relations inherent in the structure of the "dialogue, " which leads to the reproduction of prevailing assumptions. This article attempts to reveal a picture of education intrinsic to "negotiation" the key nature of which is found in Deleuze's thought of "a pedagogy of the concept."
URI: http://hdl.handle.net/2433/231342
出現コレクション:第64号

アイテムの詳細レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。