ダウンロード数: 1325
このアイテムのファイル:
ファイル | 記述 | サイズ | フォーマット | |
---|---|---|---|---|
jcss.25.461.pdf | 2.31 MB | Adobe PDF | 見る/開く |
タイトル: | 批判的思考への認知科学からのアプローチ |
その他のタイトル: | Critical thinking: Approaches in cognitive sciences |
著者: | 楠見, 孝 https://orcid.org/0000-0001-7968-2304 (unconfirmed) |
キーワード: | critical thinking rationality literacy education generic skills cognitive science 批判的思考 合理性 リテラシー 教育 汎用的スキル 認知科学 |
発行日: | Dec-2018 |
出版者: | 日本認知科学会 |
誌名: | 認知科学 |
巻: | 25 |
号: | 4 |
開始ページ: | 461 |
終了ページ: | 474 |
抄録: | This paper describes a framework of critical thinking research approaches in cognitive sciences. First, we define the concept of critical thinking based on previous research findings. Second, we describe the history of the idea of critical thinking in philosophy, psychology, and education. Third, we discuss the processes and components of critical thinking based on cognitive psychology and artificial intelligence following which, we describe teaching and evaluating critical thinking. Lastly, we introduce a framework of critical thinking (comprising the componential, acquisition, and contextual models) in cognitive sciences and discuss future research. |
著作権等: | 発行元の許可を得て掲載しています。 This is not the published version. Please cite only the published version. この論文は出版社版でありません。引用の際には出版社版をご確認ご利用ください。 |
URI: | http://hdl.handle.net/2433/235926 |
出現コレクション: | 学術雑誌掲載論文等 |
このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。