Downloads: 2479

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
eda65_179.pdf2.08 MBAdobe PDFView/Open
Title: 日本におけるフィリピン人外国語指導助手(ALT)の雇用問題 --外国青年招致事業(JET)などを中心に--
Other Titles: Employment Issues of Filipino Assistant Language Teachers in Japan: Focusing on JET and Other Programs
Authors: 杉本, 均  KAKEN_name
山本, 陽葉  KAKEN_name
Author's alias: SUGIMOTO, Hitoshi
YAMAMOTO, Akiyo
Keywords: 外国人指導助手(ALT)
外国青年招致事業(JET)
第二言語としての英語話者(ESL)
ALT(Assistant Language Teacher)
JET Program
ESL(English as a Second Language)
Issue Date: 27-Mar-2019
Publisher: 京都大学大学院教育学研究科
Journal title: 京都大学大学院教育学研究科紀要
Volume: 65
Start page: 179
End page: 200
Abstract: 本論文は日本の学校で働くフィリピン人ALT教師の実態について調べることで、ESLであるフィリピン人をALTとして雇用することがJETほか日本の英語教育プログラムにおいてどのような意味を持つかについて考察することを目的としている。結論としては、日本側はより多くのALTを必要としており、それに伴って十分な英語能力を持つESLの英語話者を採用しつつあるが、実際の現場では未だネイティブスピーカーが好まれる傾向があり、職場における人種差別を感じている者も多かった。しかしながら帰国後ALTとしての職歴が有利に働くことや、他国出身者よりも勤務歴が長いことなどから、メリットのある取り組みであることが明らかになった。ESLの英語能力は英語教育の推進を図る日本の英語教育界においては十分通用するものであり、ESLであるALTは人員確保の面だけでなく、生徒に多様な文化に触れる機会を与えるという点においても、今後の日本にとって必要な存在であると言える。
This paper aims to clarify the characteristics of employing Filipino English as a Second Language (ESL) Assistant Language Teachers (ALTs) in English Educational Programs in Japan, such as the JET Program with special emphasis on the actual situations of Filipino ALTs working at schools in Japan. Japan needs more ALTs and has attempted to hire ESL teachers with adequate command of English. Native speakers are still preferred in Japan, and many Filipinos feel racial discrimination in their places of work. However, this program has a number of advantages because the experience of working as an ALT is highly valued in the Philippines, and Filipino ALTs tend to continue working longer than ALTs from other countries. The English language abilities of ESL-ALTs are sufficient for Japanese English Education, which attempts to develop a command of English rapidly. The presence of ESL-ALTs is very important in Japan in terms of not only securing human resources but also in providing students with chances to encounter various cultures.
URI: http://hdl.handle.net/2433/240807
Appears in Collections:第65号

Show full item record

Export to RefWorks


Export Format: 


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.