ダウンロード数: 1309

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
eda65_415.pdf3.32 MBAdobe PDF見る/開く
タイトル: 大学教育における情報リテラシーの能力基準に関する検討 --国立大学図書館協会『高等教育のための情報リテラシー基準』の拡張に向けて--
その他のタイトル: Study of Competency Standards of Information Literacy in Higher Education: Toward the Expansion of Japan Association of National University Libraries "Information Literacy Standards for Higher Education"
著者: 飯尾, 健  KAKEN_name
著者名の別形: IIO, Ken
キーワード: 学術情報リテラシー
『高等教育のための情報リテラシー基準』
『高等教育のための情報リテラシーの枠組み』
メディア情報リテラシー
Academic information literacy
"Information Literacy Standards for Higher Education"
"Information Literacy Framework for Higher Education"
Media and information literacy
発行日: 27-Mar-2019
出版者: 京都大学大学院教育学研究科
誌名: 京都大学大学院教育学研究科紀要
巻: 65
開始ページ: 415
終了ページ: 427
抄録: 現在、大学における学術情報リテラシー教育のための能力基準として、国立大学図書館協会『高等教育のための情報リテラシー基準』(『基準』)が策定されている。しかし、『基準』にはすでに批判された内容や、現在の情報環境に対応できていない面が含まれている。海外ではこれらに対応したACRL『高等教育のための情報リテラシーの枠組み』やUNESCO によるメディアリテラシーといった新しい能力基準が策定されており、『基準』においてもこれらの新しい能力基準を参照して見直していくことが必要と考えられる。そこで本研究で両者について検討を行った結果、両者の共通点として、1) 扱うメディア・情報環境の範囲、 2) 含まれる観点、および3) 知識・スキル・態度・メタ認知といった要求される能力といった3つの点において、これまでの能力基準から「拡張」されていることが明らかになった。したがって『基準』についても、この方向性にもとづく拡張が必要であると言える。
As a competency standard of academic information literacy in Japanese universities, "Information Literacy Standards for Higher Education" (the Standards) were developed by the Japan Association of National University Libraries. However, the Standards include elements that have already been criticized and do not reflect recent changes of the information environment. In other countries, new competency standards reflecting these points have been developed, e.g., "Information Literacy Framework for Higher Education" by ACRL and "Media Information Literacy" by UNESCO. Therefore, the Standards should be reviewed with reference to these new standards. In this study, we reviewed these two competency standards and showed that they have three essential "expansions" from existing competency standards in common: 1) the range of media or information environments; 2) the perspective of the competency included; and 3) the elements of competency, such as knowledge, skills, attitudes, and metacognition. In conclusion, the Standards should be expanded taking these three points into consideration.
URI: http://hdl.handle.net/2433/240823
出現コレクション:第65号

アイテムの詳細レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。