ダウンロード数: 632
このアイテムのファイル:
ファイル | 記述 | サイズ | フォーマット | |
---|---|---|---|---|
R.H.E_024_035.pdf | 1.4 MB | Adobe PDF | 見る/開く |
タイトル: | <実践報告>PBLを評価する改良版トリプルジャンプにおける「学習としての評価」の要因 |
その他のタイトル: | <Educational Practice Reports>Factors for "Assessment as Learning" in Modified Triple Jump as Performance Assessment of PBL |
著者: | 小野, 和宏 斎藤, 有吾 松下, 佳代 https://orcid.org/0000-0002-2665-6978 (unconfirmed) |
著者名の別形: | Ono, Kazuhiro Saito, Yugo Matsushita, Kayo |
キーワード: | PBL 改良版トリプルジャンプ パフォーマンス評価 学習としての評価 Problem-based learning Modified triple jump Performance assessment Assessment as learning |
発行日: | 1-Dec-2018 |
出版者: | 京都大学高等教育研究開発推進センター |
誌名: | 京都大学高等教育研究 |
巻: | 24 |
開始ページ: | 35 |
終了ページ: | 44 |
抄録: | アクティブラーニングにおけるパフォーマンス評価は、相当な時間と労力が必要とされ、教員を評価疲れに陥らせるのではないかと危惧されている。しかし、評価を受けること自体が学生の学習になり、成長につながれば、教員は評価を大変でもやりがいのあるものと認識するであろう。そこで、本研究では、アクティブラーニングの代表的な手法であるPBLの評価方法として開発した改良版トリプルジャンプを実施し、それが「学習としての評価」として機能する要因について、学生からの意見をもとに検討した。対象は、改良版トリプルジャンプを3回にわたり経験した新潟大学歯学部学生64名である。各評価終了後に質問紙調査を実施し、記述内容のテキスト分析を行った。その結果、改良版トリプルジャンプは、学生に深い学びや省察を促しており、学生が遭遇しうる現実世界の課題、知識の活用を求める課題、明確な評価基準の学生への提示と学生の自己評価、学習の改善に向けた個別で継続した教員からのフィードバックにより、「学習としての評価」として機能していると推察された。 An assessment of students' performance in active learning process is highly time consuming and requires a considerable effort. As a result, the so-called "assessment fatigue" is a concern among teachers. However, since the assessment itself could be a powerful learning tool for students and if the teachers recognized that it could lead to their growth, they would consider this challenging task as worthwhile. We have developed and have been using a modified triple jump (MTJ) as an assessment tool for our PBL program. In this report, we tried to find out the factors that make this performance assessment function as learning for students based on their perceptions. The subjects were 64 students at the Faculty of Dentistry of Niigata University who experienced our MTJ three times during their undergraduate education program. A questionnaire survey was conducted after each assessment and description contents were analyzed by text mining. As a result of the content analysis, we concluded that MTJ encourages students to learn deeply and to reflect on their own learning. Furthermore, the results suggest that the effect of MTJ as "assessment as learning" depends on the real-world relevance of their learning tasks and the usefulness of acquired knowledges. Other important factors were appropriate disclosure of the assessment criteria along with students' skill of self-assessment and individual/continuous descriptive feedback from teachers. |
URI: | http://hdl.handle.net/2433/241248 |
出現コレクション: | 24号 |
このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。