ダウンロード数: 501

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
eda66_029.pdf1.54 MBAdobe PDF見る/開く
タイトル: 19世紀イギリス自由教育論争の再整理
その他のタイトル: Re-examining the Controversy over Liberal Education in England in the 19th Century
著者: 本宮, 裕示郎  KAKEN_name
著者名の別形: HONGU, Yujiro
キーワード: 自由教育
教養
知性
道徳性
19世紀イギリス
Liberal Education
Culture
Intellect
Morality
England in the 19th Century
発行日: 26-Mar-2020
出版者: 京都大学大学院教育学研究科
誌名: 京都大学大学院教育学研究科紀要
巻: 66
開始ページ: 29
終了ページ: 42
抄録: 19世紀半ばから末にかけて、イギリスでは自由教育のあり方をめぐる論争が繰り広げられた。この論争は、当時を代表する知識人の間で重層的に展開され、自由教育論争と総称される。本稿では、19世紀イギリスの自由教育論の論点が、知性と道徳性の関係にあったことを確認したうえで、「自由教育の理想的な教育内容は何か」、「自由教育は誰のための教育なのか」という2つの問いから、代表的な論者とされるJ. H. ニューマン、J. S. ミル、H. シジウィック、T.H. ハクスリー、M. アーノルドの自由教育論・教養論を検討し、自由教育論争の再整理を試みた。本稿での検討を通じて、ニューマン、ミル、シジウィックが、エリート教育としての新たな自由教育のあり方を模索したのに対して、ハクスリーとアーノルドが、エリート教育ではない自由教育のあり方を模索したこと、さらに、それぞれの主張のなかで各論者が知性と道徳性を異なる関係でとらえていたことを明らかにした。
A number of controversies arose over the contents of liberal education and the concepts of culture in England from the middle to the end of the 19th century. Intellectuals participated actively in these controversies. First, this essay considers the changes in liberal education in England in the 19th century and confirms that a relationship between intellect and morality in statements about liberal education is the main point at issue. In addition, this paper examines ideas of J. H. Newman, J. S. Mill, H. Sidgwick, T. H. Huxley, and M. Arnold about liberal education based on two questions: "What are the ideal contents of liberal education?" "Who is liberal education for?" Newman, Mill and Sidgwick sought ways toward new liberal education as education for the children of the elite, while Huxley and Arnold sought liberal education for all children and they had various interpretations of the relationship between intellect and morality.
URI: http://hdl.handle.net/2433/250365
出現コレクション:第66号
参考文献:岡田, 渥美. "現代イギリスの教育思潮". 現代教育思潮. 第一法規出版, 1969, p. 122. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BN00454772
清瀧, 仁志. "マシュー・アーノルドにおけるデモクラシーと教養". 政治研究. vol. 49, 2002, p. 73-115. https://doi.org/10.15017/16388
岡田, 渥美. "現代イギリスの教育思潮". 現代教育思潮. 第一法規出版, 1969, p. 116-134. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BN00454772
前田, 博. 自由人の育成と一般陶冶. 未来社, 1970, p. 21-69. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BN01122461
成田, 克矢. イギリス教育政策史研究. 御茶の水書房, 1966, p. 95-127. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BN01962724
井柳, 美紀. "十九世紀イギリスにおけるデモクラシーと<教養> : M. アーノルドの教養論を中心に". 静岡大学法政研究. vol. 21, no. 3・4, 2017, p. 127-149. https://ci.nii.ac.jp/ncid/AN10568419
井柳, 美紀. "J. S. ミルにおける市民教育論". 静岡大学法政研究. vol. 19, no. 1, 2014, p. 1-25. https://ci.nii.ac.jp/ncid/AN10568419
小田川, 大典. "近代・教養・国家(三・完) : マシュー・アーノルドにおける自我と政治". 六甲台論集. vol. 41, no. 2, 1994, p. 31-63. https://ci.nii.ac.jp/naid/110000369275/
小田川, 大典. "J. S. ミルにおける教養と宗教 : 『宗教三論』解読". 岡山大学法学会雑誌. vol. 67, no. 3・4, 2018, p. 457-474. http://escholarship.lib.okayama-u.ac.jp/55763
北岡, 宏章. "優美にして光なるもの : M. アーノルドの『教養』論". 人間形成論 : 教育学の再構築のために. 玉川大学出版部, 1996, p. n/a. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BN14164985
後藤, 一美. "アーノルドの教養観(その 3)". 大分県立芸術短期大学紀要. vol. 42, 2004, p. 31-45. http://id.nii.ac.jp/1264/00001309/
竹熊, 耕一. "Matthew Arnold における『教養』の理念 : その社会批判と教育論の基底として". 京都大学教育学部紀要. no. 24, 1978, p. 234-245. https://ci.nii.ac.jp/naid/40000743423/
古橋, 和夫. "T. H. ハクスリの自由教育論 : 『能力』・『知識』の教育を視点として". 聖徳大学研究紀要第二分冊短期大学部(Ⅰ). no. 24, 1991, p. 13-24. https://ci.nii.ac.jp/naid/110000475248/
井柳, 美紀. "デモクラシーの時代における市民と教養 : M. アーノルドと J. S. ミル". 政治リテラシーを考える : 市民教育の政治思想. 風行社, 2019, p. n/a. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BB27910980
竹熊, 耕一. "人間形成と教養 : ニューマンと J. S. ミルの自由教育論から". 人間形成論 : 教育学の再構築のために. 玉川大学出版部, 1996, p. n/a. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BN14164985
古橋, 和夫. "文学と科学 : アーノルドとハックスリ論争の再考". 聖徳大学研究紀要第二分冊短期大学部(Ⅰ). no. 25, 1992, p. 55-67. https://ci.nii.ac.jp/naid/110000475269
本宮, 裕示郎. "19 世紀イギリスにおける教養概念の問い直し : T. H. ハクスリーと M. アーノルドによる論争に着目して". 教育方法学研究. no. 43, 2017, p. 83-93. https://doi.org/10.18971/nasemjournal.43.0_83
Kimball, B. A.. "Matthew Arnold, Thomas Huxley, and Liberal Education: A Centennial Retrospective, ". Teachers College Record. vol. 86, no. 3, 1985, p. 475-487. https://ci.nii.ac.jp/ncid/AA10851881
White, P.. "Ministers of Culture: Arnold, Huxley and Liberal Anglican Reform of Learning, ". History of Science. vol. 43, 2005, p. 115-138. https://doi.org/10.1177/007327530504300202
White, R.. "The Anatomy of a Victorian Debate: An Essay in the History of Liberal Education, ". British Journal of Educational Studies. vol. 34, no. 1, 1986, p. 38-65. https://doi.org/10.1080/00071005.1986.9973725
宮腰, 英一. "19 世紀イギリスのリベラル・エデュケーション論争 : 産業社会におけるその存在意義をめぐって". 東北大学教育学部研究年報. vol. 37, 1989, p. 21-45, 168. http://hdl.handle.net/10097/13895
白石, 晃一. "9 世紀イギリスにおける教養主義教育論の成立についての一考察". 東京教育大学教育学部紀要. vol. 24, 1978, p. 25-38. https://ci.nii.ac.jp/naid/40002585929/
竹熊, 耕一. "教養教育の歴史". 教育学の根本問題. ミネルヴァ書房, 2006, p. n/a. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BA79664562
Sanderson, M.. The Universities in the Nineteenth Century. Routledge & Kegan Paul, 1975, p. 115-141. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BA08049991
Rothblatt, S.. Tradition and Change in English Liberal Education: An Essay in History and Culture. Faber and Faber, 1976. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BA03905898
Williams, R.. Culture and Society 1780-1950. Chatto & Windus, 1958. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BA13799163
Rothblatt, S.. Tradition and Change in English Liberal Education: An Essay in History and Culture. Faber and Faber, 1976, p. 132. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BA03905898
Rothblatt, S.. Tradition and Change in English Liberal Education: An Essay in History and Culture. Faber and Faber, 1976, p. 40-47. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BA03905898
Rothblatt, S.. Tradition and Change in English Liberal Education: An Essay in History and Culture. Faber and Faber, 1976, p. 62-63. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BA03905898
Rothblatt, S.. Tradition and Change in English Liberal Education: An Essay in History and Culture. Faber and Faber, 1976, p. 118. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BA03905898
Rothblatt, S.. Tradition and Change in English Liberal Education: An Essay in History and Culture. Faber and Faber, 1976, p. 124. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BA03905898
竹熊, 耕一. "リベラル教育の〈効用〉 : J. H. ニューマン再読". 京都学園大学総合研究所所報. no. 18, 2017, p. 30-37. http://id.nii.ac.jp/1455/00001164/
Newman, J. H.. The Idea of a University: Defined and Illustrated (Sixth Edition). Longmans, Green, and co., 1886, p. 120. http://www.worldcat.org/oclc/1061314624
Newman, J. H.. The Idea of a University: Defined and Illustrated (Sixth Edition). Longmans, Green, and co., 1886, p. 208-211. http://www.worldcat.org/oclc/1061314624
Newman, J. H.. The Idea of a University: Defined and Illustrated (Sixth Edition). Longmans, Green, and co., 1886, p. 124-125. http://www.worldcat.org/oclc/1061314624
Newman, J. H.. The Idea of a University: Defined and Illustrated (Sixth Edition). Longmans, Green, and co., 1886, p. 136-137. http://www.worldcat.org/oclc/1061314624
Newman, J. H.. The Idea of a University: Defined and Illustrated (Sixth Edition). Longmans, Green, and co., 1886, p. 50. http://www.worldcat.org/oclc/1061314624
Newman, J. H.. The Idea of a University: Defined and Illustrated (Sixth Edition). Longmans, Green, and co., 1886, p. 166. http://www.worldcat.org/oclc/1061314624
Newman, J. H.. The Idea of a University: Defined and Illustrated (Sixth Edition). Longmans, Green, and co., 1886, p. 125. http://www.worldcat.org/oclc/1061314624
Newman, J. H.. The Idea of a University: Defined and Illustrated (Sixth Edition). Longmans, Green, and co., 1886, p. 121. http://www.worldcat.org/oclc/1061314624
Newman, J. H.. The Idea of a University: Defined and Illustrated (Sixth Edition). Longmans, Green, and co., 1886, p. 99. http://www.worldcat.org/oclc/1061314624
Mill, J. S.. Inaugural Address: Delivered to the University of St. Andrews. Longmans, Green, Reader, and Dyer, 1867, p. 4. http://www.worldcat.org/oclc/253816047
Mill, J. S.. Inaugural Address: Delivered to the University of St. Andrews. Longmans, Green, Reader, and Dyer, 1867, p. 5-6. http://www.worldcat.org/oclc/253816047
Mill, J. S.. Inaugural Address: Delivered to the University of St. Andrews. Longmans, Green, Reader, and Dyer, 1867, p. 42. http://www.worldcat.org/oclc/253816047
Mill, J. S.. Inaugural Address: Delivered to the University of St. Andrews. Longmans, Green, Reader, and Dyer, 1867, p. 7. http://www.worldcat.org/oclc/253816047
Mill, J. S.. Inaugural Address: Delivered to the University of St. Andrews. Longmans, Green, Reader, and Dyer, 1867, p. 21-22. http://www.worldcat.org/oclc/253816047
Mill, J. S.. Inaugural Address: Delivered to the University of St. Andrews. Longmans, Green, Reader, and Dyer, 1867, p. 13. http://www.worldcat.org/oclc/253816047
Mill, J. S.. Inaugural Address: Delivered to the University of St. Andrews. Longmans, Green, Reader, and Dyer, 1867, p. 33. http://www.worldcat.org/oclc/253816047
Mill, J. S.. Inaugural Address: Delivered to the University of St. Andrews. Longmans, Green, Reader, and Dyer, 1867, p. 42. http://www.worldcat.org/oclc/253816047
Mill, J. S.. Inaugural Address: Delivered to the University of St. Andrews. Longmans, Green, Reader, and Dyer, 1867, p. 37. http://www.worldcat.org/oclc/253816047
Mill, J. S.. Inaugural Address: Delivered to the University of St. Andrews. Longmans, Green, Reader, and Dyer, 1867, p. 42. http://www.worldcat.org/oclc/253816047
中井, 大介. "ジウィックの政治哲学論". 大阪大学経済学. vol. 56, no. 3, 2006, p. 66-86. https://doi.org/10.18910/16028
竹熊, 耕一. "教養教育の歴史". 教育学の根本問題. ミネルヴァ書房, 2006, p. 241. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BA79664562
Farrar, F. W. "Preface, ". Essays on a Liberal Education. Macmillan, 1867, p. v-viii. http://iss.ndl.go.jp/books/R100000096-I005323496-00
Sidgwick, H.. "The Theory of Classical Education, ". Essays on a Liberal Education. Macmillan, 1867, p. 94, 104. http://iss.ndl.go.jp/books/R100000096-I005323496-00
Sidgwick, H.. "The Theory of Classical Education, ". Essays on a Liberal Education. Macmillan, 1867, p. 136. http://iss.ndl.go.jp/books/R100000096-I005323496-00
Sidgwick, H.. "The Theory of Classical Education, ". Essays on a Liberal Education. Macmillan, 1867, p. 110-111. http://iss.ndl.go.jp/books/R100000096-I005323496-00
Sidgwick, H.. "The Theory of Classical Education, ". Essays on a Liberal Education. Macmillan, 1867, p. 125-126. http://iss.ndl.go.jp/books/R100000096-I005323496-00
Huxley, T. H.. "A Liberal Education: And Where to Find it, ". Science & Education: Essays (Collected Essays, Vol.Ⅲ). Macmillan, 1893, p. 83-86. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BA32614276
Huxley, T. H.. "On the Physical Basis of Life, ". Method and Results: Essays (Collected Essays, Vol.Ⅰ). Macmillan, 1894, p. 161-162. http://www.worldcat.org/oclc/720095845
Huxley, T. H.. "A Liberal Education: And Where to Find it, ". Science & Education: Essays (Collected Essays, Vol.Ⅲ). Macmillan, 1893, p. 83-86. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BA32614276
Huxley, T. H.. "A Liberal Education: And Where to Find it, ". Science & Education: Essays (Collected Essays, Vol.Ⅲ). Macmillan, 1893, p. 88-89. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BA32614276
Huxley, T. H.. "On the Study of Biology, ". Science & Education: Essays (Collected Essays, Vol.Ⅲ). Macmillan, 1893, p. 273. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BA32614276
Huxley, T. H.. "The School Board: What They Can Do, and What They May Do, ". Science & Education: Essays (Collected Essays, Vol.Ⅲ). Macmillan, 1893, p. 393. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BA32614276
Arnold, M.; Super, R. H. (ed.). Culture and Anarchy with Friendship’s Garland and Some Literary Essays (The Complete Prose Works of Matthew Arnold, Vol.5). University of Michigan Press, 1965, p. 235-249. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BA01872583
Arnold, M.; Super, R. H. (ed.). Culture and Anarchy with Friendship’s Garland and Some Literary Essays (The Complete Prose Works of Matthew Arnold, Vol.5). University of Michigan Press, 1965, p. 164-168. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BA01872583
Arnold, M.; Super, R. H. (ed.). Culture and Anarchy with Friendship’s Garland and Some Literary Essays (The Complete Prose Works of Matthew Arnold, Vol.5). University of Michigan Press, 1965, p. 163. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BA01872583
Arnold, M.; Super, R. H. (ed.). Culture and Anarchy with Friendship’s Garland and Some Literary Essays (The Complete Prose Works of Matthew Arnold, Vol.5). University of Michigan Press, 1965, p. 119. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BA01872583
Arnold, M.; Super, R. H. (ed.). Culture and Anarchy with Friendship’s Garland and Some Literary Essays (The Complete Prose Works of Matthew Arnold, Vol.5). University of Michigan Press, 1965, p. 117. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BA01872583
Arnold, M.; Super, R. H. (ed.). Culture and Anarchy with Friendship’s Garland and Some Literary Essays (The Complete Prose Works of Matthew Arnold, Vol.5). University of Michigan Press, 1965, p. 94. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BA01872583
Sanderson, M.. The Universities in the Nineteenth Century. Routledge & Kegan Paul, 1975, p. 105-106. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BA08049991
佐伯, 正一. "産業革命期の教育問題". イギリス教育史. 講談社, 1974, p. 290-296. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BN00392777
Huxley, T. H.. "Autobiography". Method and Results: Essays (Collected Essays, Vol.Ⅰ). Macmillan, 1983, p. n/a. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BA20340923
Bibby, C.. T. H. Huxley on Education: A Selection from his Writings with an Introductory Essay and Notes. Cambridge University Press, 1971. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BA11193566
Murray, N.. A Life of Matthew Arnold. St. Martin’s Press, 1997. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BA30442850

アイテムの詳細レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。