このアイテムのアクセス数: 418
このアイテムのファイル:
ファイル | 記述 | サイズ | フォーマット | |
---|---|---|---|---|
jjet.44077.pdf | 3.02 MB | Adobe PDF | 見る/開く |
タイトル: | プログラミング教育の授業実践に対する小中学校教員の期待と意欲 |
その他のタイトル: | Teachers’ Expectations from and Commitment towards Educational Practice of Programming Education in Elementary and Junior High School in Japan |
著者: | 楠見, 孝 ![]() ![]() ![]() 西川, 一二 ![]() ![]() ![]() 齊藤, 貴浩 ![]() 栗山, 直子 ![]() |
著者名の別形: | KUSUMI, Takashi NISHIKAWA, Kazuji SAITO, Takahiro KURIYAMA, Naoko |
キーワード: | プログラミング教育 情報教育 小学校教育 小学校教員 マインドセット PROGRAMMING EDUCATION INFORMATION EDUCATION PRIMARY SCHOOL EDUCATION ELEMENTARY SCHOOL TEACHER MINDSET |
発行日: | 10-Oct-2020 |
出版者: | 日本教育工学会 |
誌名: | 日本教育工学会論文誌 |
巻: | 44 |
号: | 2 |
開始ページ: | 265 |
終了ページ: | 275 |
抄録: | 本研究の目的は,プログラミング教育の授業実践に対する小中学校教員の意欲とその規定因を解明することである.小中学校教員633人にWeb調査を行った結果,プログラミングを教える機会をもちたい小学校教員は1/3であった.残りの2/3の教員に,教える機会をもちたくない理由を尋ねたところ,半数の教員がプログラミングについてよく知らないこと,他の仕事が忙しいことをあげていた.回答者のうち,コンピュータ不安をもつ者は3割,コンピュータを苦手とする者は半数であった.パス解析によって,プログラミング教育の授業実践に対する意欲の規定因を分析した結果,(a)プログラミングスキルが高いことが人-AIの協働社会への肯定的認知に影響し,教育効果への期待を高め,教育に関与する意欲を高めていた.一方,とくに,小学校教員では,(b)プログラミングスキルの低さが,コンピュータ不安や固定的マインドセットを介して,教育への関与の意欲を低下させていた. The purpose of this study to explore teachers’ expectations and Commitment towards educational practice of programming education in elementary school in Japan. An online survey was carried out among 633 elementary and junior high school teachers in Japan. We found that 33% of elementary school teachers wanted an opportunity to teach programming. Among those who did not show a willingness for the same, one half mentioned lack of familiarity with programming as the primary reason and lack of time due to involvement in other jobs as the secondary reason for not favoring programming education. About 30% of teachers had computer anxiety, and 50% of the teachers were not competent in the use of computers. A path analysis of the aforementioned data revealed that (a) high programming skills influenced a positive attitude toward a cooperative human-AI society, raising expectations for the effect of programming education and raising the willingness to participate in it; and (b) among elementary school teachers, there was a lack of willingness toward participation in programming education owing to poor programming skills, because of computer anxiety and a fixed mindset. |
著作権等: | © 2020 日本教育工学会 許諾条件に基づいて掲載しています。 |
URI: | http://hdl.handle.net/2433/255600 |
DOI(出版社版): | 10.15077/jjet.44077 |
出現コレクション: | 学術雑誌掲載論文等 |

このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。