ダウンロード数: 605

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
R.H.E_026_051.pdf1.65 MBAdobe PDF見る/開く
タイトル: <センター教員・共同研究論考>重要科目での埋め込み型パフォーマンス評価を通して 科目レベルとプログラムレベルの評価をつなぐ --歯学教育プログラムの経験にもとづく提案--
その他のタイトル: <Articles by the Center Staff and Research Fellows>Combining Course- and Program-Level Outcomes Assessments through Embedded Performance Assessments at Key Courses: A Proposal Based on the Experience from a Japanese Dental Education Program
著者: 松下, 佳代  kyouindb  KAKEN_id  orcid https://orcid.org/0000-0002-2665-6978 (unconfirmed)
小野, 和宏  KAKEN_name
斎藤, 有吾  KAKEN_name
著者名の別形: Matsushita, Kayo
Ono, Kazuhiro
Saito, Yugo
キーワード: PEPA(Pivotal Embedded Performance Assessment)
プログラムレベルの評価
カリキュラム
PBL(Problem-Based Learning)
歯学教育
Program-level assessment
Curriculum
Dental education
発行日: 1-Dec-2020
出版者: 京都大学高等教育研究開発推進センター
誌名: 京都大学高等教育研究
巻: 26
開始ページ: 51
終了ページ: 64
抄録: 本稿では、科目レベルの評価とプログラムレベルの評価をどのようにつなぐかを検討し、歯学教育プログラムの事例を用いて新しい評価方法を提示する。パフォーマンス評価は、教員の負担は大きいが、知識の統合や高次の能力を評価するために有効であると考えられている。私たちはこれまでに、PBL 科目の「改良版トリプルジャンプ」など、科目レベルでのパフォーマンス評価を開発してきた。この経験にもとづき、本稿では、科目レベルとプログラムレベルの評価をつなぐ方法として、「重要科目に埋め込まれたパフォーマンス評価 (Pivotal Embedded Performance Assessment, PEPA)」を提案する。この方法では、パフォーマンス評価の範囲を、プログラムの教育目標に直結しカリキュラムの結節点に配置された重要科目に限定し、他の科目の評価を個々の教員のエキスパート・ジャッジメントに委ねる。PEPA は、カリキュラムの体系化と重要科目の選択、教員団によるパフォーマンス評価の設計と実施、形成的評価の機能を組み込んだ上での合格基準の設定、学位プログラムの修了認定という手続きで行われる。このようにして、PEPA は、評価の妥当性と信頼性を担保しながら、評価の実行可能性と単位制度との両立を維持することを可能にするのである。
This paper addresses how to combine course- and program-level assessments and presents a new assessment method illustrated by a case of dental education program in Japan. Performance assessments are considered effective for evaluating knowledge integration and higher-order skills, while placing a burden on faculty, hence their feasibility as the program-level assessment is regarded lower than standardized tests or questionnaire surveys. We have developed several performance assessments at the course level, such as Modified Triple Jump for the PBL course. Based on this experience, we propose Pivotal Embedded Performance Assessment (PEPA) as a method for combining assessment at the course and program levels. The method limits the range of performance assessment to key courses directly linked to program goals and placed at the critical juncture points of curriculum, while entrusting the assessment of other courses to expert judgment of individual teachers. PEPA consists of the following procedures: systematization of curriculum and selection of key courses; design and implementation of performance assessments by a faculty team; setting passing criteria with incorporating the function of formative assessment; certifying the completion of the degree program. PEPA thus enables maintaining assessment feasibility and compatibility with a credit system, while ensuring assessment validity and reliability.
URI: http://hdl.handle.net/2433/261206
出現コレクション:26号

アイテムの詳細レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。