ダウンロード数: 307

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
R.H.E_027_013.pdf2.13 MBAdobe PDF見る/開く
タイトル: <実践報告>コロナ環境下の遠隔授業に関する学生の意識および行動の「学生IR」を用いた分析
その他のタイトル: <Educational Practice Reports>A “Student-Based IR” Analysis of University Students' Attitudes and Behaviors toward Distance Learning under the COVID-19
著者: 市村, 光之  KAKEN_name
著者名の別形: Ichimura, Mitsuyuki
キーワード: 遠隔授業
オンライン授業
対面授業
IR
Distance learning
Online classes
Face-to-face learning
Institutional research
発行日: 21-Dec-2021
出版者: 京都大学高等教育研究開発推進センター
誌名: 京都大学高等教育研究
巻: 27
開始ページ: 13
終了ページ: 24
抄録: 2020年度に実施された遠隔授業下の学生たちの学修行動や反応を、中規模総合大学の学部生を対象にほぼ全数調査で収集した教学IRデータを基に分析したところ、主に以下のことがらが明らかになった。1)学生が求める「対面授業の再開」には、課外活動など学生生活全般の再開が含まれる。2)問題になった課題負担は、量だけでなく、適切なフィードバックが得られないことも要因になっている。3)都合のよい時間に繰り返し学べることと通学の手間が省けることを、学生たちは遠隔授業の主な利点として見いだしている。自律性が高く独りで学べる学生が、この利点を活かせると推測できる。4)コロナ終息後の授業方法としては、授業内容により対面と遠隔の授業方法を使い分けることを望む学生が多い。5)対面授業を望む学生と遠隔授業を望む学生とでは、成績や意識と行動に違いがある。好むと好まざるとに拘らず遠隔授業を余儀なくされたことは、大学教育のありかたを再検討する好機と言える。
This paper aims to clarify the attitudes and behaviors of undergraduate students of a medium-sized university toward distance learning conducted in 2020, based on the academic institutional research (student IR) data collected through a series of surveys in which almost every student participated. The following are the major findings: 1) Students’ preference for the “resumption of face-to-face learning” includes all of the campus life features, such as extracurricular activities. 2) The heavy burden of class assignments of distance learning, which many students pointed out, derives not only from the quantity but also from the lack of appropriate feedback. 3) Students find the ability to repeat the course at a convenient time and not having to commute to university are the main advantages of distance learning. The students who are highly autonomous might be able to take advantage of them. 4) As for the class implementation in the post-COVID period, a majority of students prefer to take the face-to-face sessions alongside with the remote classes, depending on the nature of the courses. 5) Significant differences in grades, attitudes and behaviors can be detected between the students who prefer face-to-face sessions and those who prefer remote learning. Being forced to participate in distance learning, whether students like it or not, has provided a good opportunity to reexamine the nature of university education.
記述: 第一部 論考
I Articles
著作権等: 掲載された論考の著作権は京都大学高等教育研究開発推進センターに属する。
URI: http://hdl.handle.net/2433/268223
関連リンク: http://www.highedu.kyoto-u.ac.jp/publication/#headLine02
出現コレクション:27号

アイテムの詳細レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。