ダウンロード数: 382

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
R.H.E_027_025.pdf822.8 kBAdobe PDF見る/開く
タイトル: <実践報告>IRを活用できる大学・学校職員の能力開発プログラム --統合型IRから分散型IRへ--
その他のタイトル: <Educational Practice Reports>Staff Development Program Aimed at the Formation and Use of a Decentralized IR Model for Institutional Research
著者: 岩野, 摩耶  KAKEN_name
著者名の別形: Iwano, Maya
キーワード: 大学IR(Institutional Research)
SD(Staff Development)
人材育成
統合型IR
分散型IR
Institutional Research
Staff Development Program
Human Resource Management
Integrated IR
Decentralized IR
発行日: 21-Dec-2021
出版者: 京都大学高等教育研究開発推進センター
誌名: 京都大学高等教育研究
巻: 27
開始ページ: 25
終了ページ: 36
抄録: 本稿では明星学苑において2018年度に創設された「統合型IR」が、2019年度の職員研修(SD:Staff Development)を経て、幼稚園から大学までの統合データベースを基盤とした「分散型IR」へと移行しつつある状況について報告する。「分散型IR」で目指すものは、全学のIR担当部署で大学全体をみつつ、各部局においてもある程度のIR活動ができるようにすることである。これにより、迅速で効果的な意思決定や各部局でのデータをふまえた目標設定や効果測定ができるようになると考えた。そのため2019年度に企画実施したSDは、基礎編・実践編・オプションの講座で構成した。育成を図ったコンピテンシーは主として「課題発見力」「課題展望力」「データ活用力」「ツール活用力」「提案力」の5つである。この結果をふまえて今後のSDで継続的に職員力を伸ばし、各種データを活かした分散型IRの拡大をめざすべきと考える。
This paper reports on the implementation of a staff development program at Meisei Gakuen in 2019 in a transition from integrated IR towards decentralized IR. Recently many universities tend to set up one database centered within one IR section where professional IRers analyze data, deal with issues and problems, and propose solutions to top management level. This has been the practice employed hitherto at Meisei Gakuen which consists of Meisei Kindergarten, Meisei Elementary School, Meisei Junior and Senior High School and Meisei University. However, it is important to develop the capacity of staff at all levels to conduct IR at their specific operational and responsibility levels so that the problems and solutions could be identified and discussed involving all member staff of the institution in a synergistic working relationship with the professional IR section. In relation to the theme of decentralized IR, a series of staff development programs has been designed and implemented, comprising three basic sessions and eleven practical sessions, in order to develop the five following competencies: ‘identifying problems’, ‘foreseeing solutions’, ‘analyzing data’, ‘utilizing database and statistical software’ and ‘proposing and presenting ideas’. This paper describes the details of how the program was implemented and some of the results. Further research needs to be conducted in order to identify the most effective way to shift from integrated IR to decentralized IR.
記述: 第一部 論考
I Articles
本稿は、第26回大学教育研究フォーラム(2020年3月18日・19日)においてポスターセッションで発表を行った内容に加筆したものである。
著作権等: 掲載された論考の著作権は京都大学高等教育研究開発推進センターに属する。
URI: http://hdl.handle.net/2433/268224
関連リンク: http://www.highedu.kyoto-u.ac.jp/publication/#headLine02
https://www.highedu.kyoto-u.ac.jp/forum/archive/index.php?id=28
出現コレクション:27号

アイテムの詳細レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。