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ファイル | 記述 | サイズ | フォーマット | |
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jscejseee.72.I_821.pdf | 961.17 kB | Adobe PDF | 見る/開く |
タイトル: | 国内外の道路橋の設計指針にみられる「危機耐性」の分析 |
その他のタイトル: | ANALYSIS OF “ANTI-CATASTROPHE” PROPERTY IN JRA AND FOREIGN DESIGN SPECIFICATIONS FOR HIGHWAY BRIDGES |
著者: | 高橋, 良和 ![]() ![]() ![]() 秋山, 充良 ![]() 片岡, 正次郎 ![]() 本田, 利器 ![]() |
著者名の別形: | TAKAHASHI, Yoshikazu AKIYAMA, Mitsuyoshi KATAOKA, Shojiro HONDA, Riki |
キーワード: | highway bridge design code anti-chatastrophe |
発行日: | 2016 |
出版者: | 土木学会 |
誌名: | 土木学会論文集A1(構造・地震工学) |
巻: | 72 |
号: | 4 |
開始ページ: | I_821 |
終了ページ: | I_830 |
抄録: | 東日本大震災以降,設計で考慮する事象を超えた事象への対応についての関心が高まり,「危機耐性」という概念が共有されるようになってきた.しかしながら,その理念は理解されつつあるものの,それを如何に耐震設計体系に実装すればよいのか,まだ試行段階にある.一方で,危機耐性のような考え方は,技術者にとって全く新しい概念ではなく,例えば道路橋示方書では,地震時にも支承部が安定して挙動することを求めながらも,支承部の破壊を前提として機能する落橋防止システムの採用が記載されている.本論は,平成24年道路橋示方書を対象に,危機耐性に資することができる概念,事例を抽出し整理するとともに,国内外の動向を踏まえ,危機耐性に配慮した設計に対する課題を整理する. As the lessons from severe damage of civil infrastructures due to Tsunami and ground motion in the 2011 Great East Japan Earthquake, “Anti-Catastrophe” concept can be a paradigm shift in structural/seismic design method. In a conventional design, seismic safety of a structural system is verified against “design” ground motion. But “Anti-Catastrophe” concept requests for structural designers to concern the possibility of catastrophic event caused by severe action unestimated in the design method. JRA Design Specifications for Highway Bridges was revised in 2012 and a principle similar to “Anti-Catastrophe” concept was adopted. In this paper, “Anti-Catastrophe” concept in the specifications is summirised and challenges are considered to produce effective measure in seismic design method based on the review of recent domestic and foreign trend of structural design. |
著作権等: | © 2016 公益社団法人 土木学会 |
URI: | http://hdl.handle.net/2433/269683 |
DOI(出版社版): | 10.2208/jscejseee.72.I_821 |
出現コレクション: | 学術雑誌掲載論文等 |

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