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ファイル | 記述 | サイズ | フォーマット | |
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jscejhsce.76.1_16.pdf | 4.79 MB | Adobe PDF | 見る/開く |
タイトル: | 朝鮮総督府鉄道局による複斜材型トラス橋梁の開発と耐弾性能 |
その他のタイトル: | DEVELOPMENT OF DOUBLE DIAGONAL TRUSS BRIDGES BY RAILWAY BUREAU OF THE GOVERNMENT-GENERAL OF CHOSEN AND THEIR AIR RAID RESISTANT PERFORMANCE |
著者: | 高橋, 良和 ![]() ![]() ![]() 小嶋, 進太郞 ![]() WAI, Mya San |
著者名の別形: | TAKAHASHI, Yoshikazu KOJIMA, Shintaro |
キーワード: | double diagonal truss bridge Government-General of Chosen air raid resistant bridge Yalu river bridge |
発行日: | 2020 |
出版者: | 土木学会 |
誌名: | 土木学会論文集D2(土木史) |
巻: | 76 |
号: | 1 |
開始ページ: | 16 |
終了ページ: | 31 |
抄録: | 本研究では,第二次世界大戦末期に朝鮮半島で建設された複斜材型トラス橋梁について,朝鮮総督府鉄道局の小田彌之亮技師による回顧や当時の雑誌等の記述を組み合わせることにより,その開発の経緯を整理した.戦争時に爆撃の対象となる重要構造物である橋梁について,昭和10年代に行われた耐弾性能を高めるための技術的検討を整理し,内的・外的不静定,吊構造などの異なる技術の組み合わせ(多様性)を推奨していたこと,また高次不静定橋梁の構造計算は,近似的解法による一次応力の算出だけではなく,曲げによる二次応力も算出し,その精度が極めて高いことを証明した.また,中国と北朝鮮間の国際橋梁である鴨緑江橋梁について,その設計,架設状況について整理するとともに,実際の被害を踏まえた耐弾性能について検証した. Double diagonal truss bridges in the Korean Peninsula during the end of World War II were newly developed as an air raid (bombing) resistant structural type by Railway Bureau of the Government-General of Chosen, Japan. The development and the construction were summarized based on memoirs by engineers of Railway Bureau and technical magazines before 1940, including the newly discovered original drawings. To improve the air raid resistant performance, diversity (combination) of different technologies such as internal and external statically-indeterminant, suspension structure and etc. was strongly recommended. Finally the process of design and construction of Yalu river bridge between China and North Korea and its air raid resistant performance were described. |
著作権等: | © 2020 公益社団法人 土木学会 |
URI: | http://hdl.handle.net/2433/270004 |
DOI(出版社版): | 10.2208/jscejhsce.76.1_16 |
出現コレクション: | 学術雑誌掲載論文等 |

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