ダウンロード数: 46

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
jjet.45121.pdf787.95 kBAdobe PDF見る/開く
タイトル: 大学初任教員の授業実践の変化と授業に対する信念の影響関係 --アクティブラーニング導入を目的としたプレFDの参加者に対する追跡調査--
その他のタイトル: Relationship Between Changes in Classroom Practice and Beliefs about Teaching of Novice Faculty: A Longitudinal Study for Participants in a PFF Program Designed to Support the Introduction of Active Learning
著者: 香西, 佳美  KAKEN_name
田口, 真奈  kyouindb  KAKEN_id
著者名の別形: KOZAI, Yoshimi
TAGUCHI Mana
キーワード: 大学教育
FD
教師教育
信念
実践化の問題
HIGHER EDUCATION
FUCULTY DEVELOPMENT
TEACHER EDUCATION
BELIEF
PROBLEM of ENACTMENT
発行日: 2022
出版者: 日本教育工学会
誌名: 日本教育工学会論文誌
巻: 46
号: 2
開始ページ: 363
終了ページ: 376
抄録: 本研究の目的は,プレFD の経験を通した大学初任教員の授業実践の変化と授業に対する信念の影響関係を明らかにすることである.このため,アクティブラーニング導入を目的としたプレFD 参加者6名に対する追跡調査を実施した.その結果,プレFD 参加前後での授業実践と信念の変化には,いずれも変化しない場合,いずれも変化する場合,授業実践は変化するが信念は変化しない場合があることが確認された.そして,授業実践の変化には信念や知識の変化にともなって自らの選択で授業実践を変える「自律的変化」と,研修や大学の方針などの外部領域からの影響によって信念の変化はなくとも授業実践を変える「他律的変化」が存在することが明らかになった.さらに,「他律的変化」による授業実践であっても専門家による支援などによって教育効果を十分に認識できた場合,授業に対する信念が変化する契機となり,後の「自律的変化」につながる可能性が示唆された.
This study aims to clarify the influence relationship between changes in classroom practice and beliefs about teaching among novice faculty through their Preparing Future Faculty (PFF) Program experience. For this purpose, a longitudinal study was conducted on 6 participants in a PFF program designed to introducte of active learning. As a result, it was confirmed that there were cases in which both teaching practice and beliefs changed, neither changed, and teaching practice changed but beliefs did not change. It was found that there were two types of change in classroom practice: “autonomous change”, in which teachers change their classroom practice by their own choice as a result of changes in beliefs and knowledge, and “heteronomous change”, in which teachers change their classroom practice without changing their beliefs due to influences from external domains such as training and school culture. In addition, it was suggested that even in the case of “heteronomous change”, when the educational effects are sufficiently recognized through the support of experts, it may lead to a change in beliefs about teaching, which in turn may lead to “autonomous change”.
著作権等: © 2022 一般社団法人日本教育工学会
URI: http://hdl.handle.net/2433/276384
DOI(出版社版): 10.15077/jjet.45121
出現コレクション:学術雑誌掲載論文等

アイテムの詳細レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。