ダウンロード数: 76

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
arepj.61.189.pdf721.42 kBAdobe PDF見る/開く
タイトル: 高校公民科と心理学教育
その他のタイトル: Teaching Introductory Psychology as Civics in Japanese High Schools
著者: 楠見, 孝  kyouindb  KAKEN_id  orcid https://orcid.org/0000-0001-7968-2304 (unconfirmed)
著者名の別形: KUSUMI, TAKASHI
キーワード: 高校の心理学
高校教育
公民科教育
カリキュラム
学習指導要領
high school psychology
secondary education
civil education
curriculum
Japanese National Curriculum
発行日: 30-Mar-2022
出版者: 日本教育心理学会
誌名: 教育心理学年報
巻: 61
開始ページ: 189
終了ページ: 206
抄録: 本稿は,高校公民科への心理学教育の導入について論じた。最初に,心理学が教科ではなく,公民科の科目の一部として教えられてきたことを述べた。つぎに,米国と英国における高校の心理学は,人気のある選択科目であり,科学としての心理学を重視している点で,日本における公民科「倫理」における心理学とは目標が異なることについて論じた。つづいて,日本の公民科カリキュラムにおける心理学的内容の変遷について述べ,その内容が,青年期の心理や現代思想としての精神分析に重点があり,60年近く変わっていなかったという問題点を指摘した。そして,学会などによるこれらの問題点を解決するための取組みについて述べた。そして,2022年から実施される新学習指導要領の公民科「倫理」において,個性,感情,認知,発達などの心理学の内容が導入されたことについて述べた。また,新学習指導要領における他教科においても,心理学に関連する内容が取り扱われており,科目横断的に学ぶことの必要性を述べた。最後に,教員と生徒における高校公民科への心理学教育の導入に関わるニーズと,心理学者と学会が解決すべき今後の課題について考察した。
This paper examined issues in teaching introductory psychology in Japanese high schools. Psychology is taught as a component of the civics curriculum in high schools, not as a subject. In the U.S. and the U.K, high school psychology is a popular elective subject based on scientific psychology, making the goals of psychology education in these countries different from those in Japan. The psychological content in civics had remained unchanged for nearly 60 years, focusing on adolescent psychology and psychoanalysis as part of the European history of philosophy. Next, academic societies' efforts to solve these problems are discussed. In the new National Standard starting in 2022, content from psychology, such as individual differences, emotion, cognition, and development, has been introduced in the civics curriculum as "Ethics." Furthermore, content related to psychology is also addressed in other subjects, and the necessity of cross-subject learning is discussed. Finally, teachers' and students' needs for psychological education and future issues that psychologists and academic societies should resolve are considered.
記述: III 教育心理学と実践活動
III Educational Psychology and Practical Activities
著作権等: © 2021 日本教育心理学会
URI: http://hdl.handle.net/2433/284027
DOI(出版社版): 10.5926/arepj.61.189
出現コレクション:学術雑誌掲載論文等

アイテムの詳細レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。