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ファイル | 記述 | サイズ | フォーマット | |
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jscejj.22-22008.pdf | 7.61 MB | Adobe PDF | 見る/開く |
タイトル: | Wi-Fiパケットセンサを用いた街路空間における歩行者行動の分析:京都市東山地区を対象として |
その他のタイトル: | ANALYSIS ON PEDESTRIAN FLOWS ON STREET SPACE USING WI-FI PROBE DATA: WITH A FOCUS ON HIGASHIYAMA AREA, KYOTO CITY |
著者: | 木村, 優介 ![]() 東川, 晃久 ![]() 須﨑, 純一 ![]() ![]() ![]() |
著者名の別形: | KIMURA, Yusuke HIGASHIKAWA, Akihisa SUSAKI, Junichi |
キーワード: | sensing data tourist behaviour pedestrian-flow analysis EM algorithm gaussian mixture model |
発行日: | 2023 |
出版者: | 土木学会 |
誌名: | 土木学会論文集 |
巻: | 79 |
号: | 22 |
論文番号: | 22-22008 |
抄録: | 本研究は,Wi-Fiパケットセンサのデータにより,観光地の街路空間における歩行者行動や混雑の実態を把握しうる解析方法を提示するとともに,街路の利用状況が目的の異なる歩行者行動に与える影響を明らかにすることを目的とする.京都市東山地区を対象とした分析により,次の成果を得た.1) 各時間帯の観測データ数の推移を時期ごとに視覚化し,ライトアップ等の施策と対応したリンクの利用変化を把握した.2) 複数の行動目的を仮定した上で,EMアルゴリズムを用いて制約付きの混合正規分布と,単純移動・短時間滞在・長時間滞在に対応した分布の特性値を推定し,その時間変動からリンク上の観光行動や利用状況を把握した.3) 観測データ数と目的別平均値の関係から,所要時間に影響を与える観光行動や環境要因,購買行動が抑制される混雑水準を明らかにした. In this study, the authors aim to show an analysis method that can grasp the actual state of pedestrian behavior of tourist and congestion in the street space of a tourist destination using Wi-Fi packet sensor data and to clarify the impact of street usage on pedestrian behavior for different purposes. Through the analysis of the Higashiyama area in Kyoto, the authors demonstorate that: (1) Visualization of the number of hourly observation data by seasons was conducted to understand changes in the use of the link in response to measures for dispersion of tourists, such as lighting-up of famous signtseeing spots. (2) A mixed normal distribution assuming multiple purposes of tourists was estimated using a constrained EM algorithm, and the characteristic values of the distribution corresponding to simple movement, short-time stay, and longtime stay were determined. Furthermore, the time variation of the values was used to understand the tourist behavior and its situation in each link. (3) Based on the relationship between the number of observations and the mean value of each distribution for each purpose, the tourist behavior and environmental factors that affect travel time, as well as the level of congestion that suppresses purchasing behavior, were clarified. |
著作権等: | © 2023 土木学会 |
URI: | http://hdl.handle.net/2433/284717 |
DOI(出版社版): | 10.2208/jscejj.22-22008 |
出現コレクション: | 学術雑誌掲載論文等 |

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