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hes_32_169.pdf | 1.61 MB | Adobe PDF | 見る/開く |
タイトル: | <論文>日本語教師の専門性研究の新たな方向性 --英語教育学を対象とした文献調査から-- |
その他のタイトル: | <Originals>New Perspectives on the Research of Japanese Language Teachers Professionalism |
著者: | 江夏, 亜希子 |
著者名の別形: | ENATSU, Akiko |
発行日: | 20-Dec-2023 |
出版者: | 京都大学大学院人間・環境学研究科 |
誌名: | 人間・環境学 |
巻: | 32 |
開始ページ: | 169 |
終了ページ: | 177 |
抄録: | 本稿の目的は,日本語学校に勤務する専任日本語教師の専門性を捉えるための新たな枠組みを検討することである.これまで日本語教師の専門性は,「技術的合理性」モデルから,「人間性」や内省力,さらには「フィールド」変革力へと議論が展開されてきた.しかし,日本語学校という,制度上,日本語教授以外に在籍管理や生活支援,進学・就労支援等,多面的な役割を担う組織の中で教師の専門性を捉えるには,個人的領域をこえて議論する必要がある.これまでの日本語教師の専門性の議論では,教師が社会的環境に適応するための方略はあっても,教師の専門性が生かされる社会的環境をどのように設計するかという視点で議論されることはほとんどなかった.そこで,本稿では,英語教育学における教師の専門性に関する文献調査に取り組み,有効な概念を探索した.その結果,数は少ないが,教師を取り巻く社会的状況,特に労務環境に焦点をあてた研究が抽出された.本研究は,新たな視点として今後の日本語教師の専門性研究にとって役立つものと考える. The purpose of this paper is to examine a new framework for capturing the professionalism of full-time Japanese language teachers working in Japanese language schools. So far, the discussion on the professionalism of Japanese language teachers has shifted from the ʻtechnical rationalityʼ model to ʻhumanityʼ, refection and even ʻfieldʼ transformation skills. However, in order to understand the professionalism of teachers in Japanese language schools, play institutionally a multifaceted role, it is necessary to discuss it beyond the personal sphere. In previous discussions of the expertise of Japanese language teachers, there have been strategies for teachers to adapt to the social environment, but there has never been discussion from the perspective of how to design a social environment in which teachersʼ expertise can be utilized. Therefore, this paper undertook a literature review on teacher professionalism in English language pedagogy to explore valid concepts. As a result, although few in number, studies were extracted that focused on the social conditions surrounding teachers, particularly the work environment. As a new perspective, this study should be useful for future research on Japanese language teacher professionalism. |
著作権等: | ©2023 京都大学大学院人間・環境学研究科 |
URI: | http://hdl.handle.net/2433/287654 |
出現コレクション: | 第32巻 |
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