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ilas_7_129.pdf | 2.24 MB | Adobe PDF | 見る/開く |
タイトル: | <実践報告>理系学部留学生のための体系的な専門日本語カリキュラムの構築を目指した取り組み |
その他のタイトル: | <Survey and Practical Report>Development of a Systematic Curriculum of Technical Japanese Language for International Undergraduates of Natural Sciences |
著者: | 岡田, 幸典 佐々木, 幸喜 |
著者名の別形: | Okada, Yukinori Sasaki, Yuki |
キーワード: | Kyoto iUP 学部留学生 専門日本語教育 理系 専門科目 International Undergraduate Technical Japanese Education Natural Sciences Specialized Course |
発行日: | Mar-2024 |
出版者: | 京都大学国際高等教育院 |
誌名: | 京都大学国際高等教育院紀要 |
巻: | 7 |
開始ページ: | 129 |
終了ページ: | 148 |
抄録: | 本稿では、京都大学の学部留学生プログラムKyoto iUPにおいて、理系学部留学生が体系的に理系の専門日本語を学習できるカリキュラムを計画したことを報告する。このカリキュラムの目標は、日本語が初級レベルの理系留学生が2 年間で専門科目の授業を理解できるようになることである。カリキュラムは4つの講座からなり、読むと聞く、とりわけ表現を重視するが、話すや書くも取り入れることで日本語能力全体の向上にも配慮している。ある講座内で理系でよく用いられる表現に関する小テストを授業の前後で実施した。結果として、授業後に正答率が大幅に改善していることがわかった。このことは、理系留学生の課題点は学習経験が少ないことであり、一度学習をすれば定着できることを示唆している。理系留学生が本講座に求めるものについてのアンケート結果も報告する。今後の展望として、講義時間に制約があるために、それを補う自習教材の必要性を述べている。 This paper reports on developing a curriculum that enables natural science students to systematically learn Technical Japanese in the Kyoto University International Undergraduate Program, Kyoto iUP. The curriculum aims to help elementary-level students get such language proficiency for two years to understand their major courses taught in Japanese. It consists of four courses focusing on reading and listening, particularly expressions, and also improves overall Japanese language skills by considering speaking and writing skills. The authors gave quizzes about Japanese phrases often used for natural sciences before and after class. As a result, the correct answer ratios improved dramatically after the lesson. That reveals the lower ratio comes from their lack of learning experience, and they can settle in once they learn. The survey results on what the students taking a course are looking for in the course are also reported. As for prospects, the necessity of developing self-study materials is mentioned due to the limitation of lecture time. |
著作権等: | 本誌に掲載された論文、実践報告、研究ノート、調査報告、書評その他類似のものの著作権は、教育院に帰属する。 |
DOI: | 10.14989/ILAS_7_129 |
URI: | http://hdl.handle.net/2433/288065 |
出現コレクション: | 第7号 |
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