このアイテムのアクセス数: 59

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
hes_33_57.pdf446.11 kBAdobe PDF見る/開く
タイトル: <論文>「ほんとうの快感」への導き --代々木忠のアダルトビデオにおける構築性の否定--
その他のタイトル: <Originals>Guidance to “Authentic Pleasure”: Denial of Artificiality in the Works of Tadashi Yoyogi
著者: 小田, 視希  KAKEN_name
著者名の別形: ODA, Mitsuki
キーワード: 代々木忠
アダルトビデオ
ニューエイジ
オーガズム
真正性
Tadashi Yoyogi
adult videos
new age
orgasms
authenticity
発行日: 20-Dec-2024
出版者: 京都大学大学院人間・環境学研究科
誌名: 人間・環境学
巻: 33
開始ページ: 57
終了ページ: 70
抄録: 本論はアダルトビデオ監督の代々木忠について論じる.代々木は先行研究において,独自の世界観を描く監督として高く評価されてきた.しかし,代々木がそうした演出を行った意図は十分に検討されてこなかった.本論は映像作品とともに専門誌をはじめとした出版物を分析することで,監督の意図をメディアや市場との関係を踏まえつつ明らかにする.そのために,第1章ではポルノグラフィ研究における性行為の真正性をめぐる議論を参照したうえで,代々木作品に見られる「ほんとうの快感」への志向を指摘する.第2-3章では,ピンク映画から出発した代々木が「ほんとうのわいせつ」という映画では描き得ない性行為の真正性を探求することで,1980年代前半を代表するアダルトビデオ監督となったと論じる.第4章では,1980年代後半の代々木が当時の性産業の活況に起因する「淫乱ブーム」に対して,「ほんとうの私」というニューエイジの価値観を導入することで,真正性の内実を女性の本性の暴露へ変換しながら淫乱な女性像を馴致したと論じる.第5章では,1990年代前半の代々木が男性性の危機を語る一方で,「ほんとうのオーガズム」という男性の本性を描くようになったと指摘する.以上の分析から,代々木の世界観が真正性という概念を操作することで,監督の権威を誇示する手段であったと明らかにする.
This paper focuses on the AV director Tadashi Yoyogi. Previous research has positively discussed his works as expressing a unique worldview. However, the intentions of the director have not been considered. This paper analyzes his intentions considering changes in media and markets by referring to his works and promotions. In chapter 1, we examine the debate surrounding authenticity of sexual acts in porn studies and point out the orientation toward “Authentic Pleasure” in his works. In chapters 2-3, we argue that Yoyogi, who began his career in the pink film industry, became a representative AV director in the early 1980s. This was achieved through a quest for the authenticity of sexual acts, which he termed “Authentic Obscenity” that could not be depicted in pink films. In chapter 4, we show that Yoyogi introduced the New Age value of “self-liberation” in the late 1980s in response to the Inran (nymphomania) Boom caused by the booming sex industry, thereby transforming the significance of authenticity into an exposure of women's true nature while acclimating the image of the nymphomania. In chapter 5, we show that while Yoyogi talked about the crisis of masculinity in the 1990s, he also depicted the true nature of men's “True Orgasms”. From the above, it becomes clear that Yoyogi's worldview serves as a vehicle to present his authority by manipulating authenticity.
著作権等: ©2024 京都大学大学院人間・環境学研究科
URI: http://hdl.handle.net/2433/293505
出現コレクション:第33巻

アイテムの詳細レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。