ダウンロード数: 7993

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
53_286.pdf631.2 kBAdobe PDF見る/開く
完全メタデータレコード
DCフィールド言語
dc.contributor.author石井, 佑可子ja
dc.contributor.alternativeIshii, Yukakoen
dc.date.accessioned2007-06-27T05:53:39Z-
dc.date.available2007-06-27T05:53:39Z-
dc.date.issued2007-03-31-
dc.identifier.issn13452142-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2433/44008-
dc.description.abstract筆者は従来の社会的スキルの役割を補助・強化する概念として、ネガティブなものも含めた自らの社会的スキルや対人関係状況に対するメタ認知を働かせ、スキルの適切な選択的行使・非行使を決定するスキルとして「メタ・ソーシャルスキル」を提案している。本研究では、その測定尺度作成を試みる。ja
dc.description.abstractI propose the general idea of "Meta-Social skill" as a concept to reinforce and sustain the impact of social skills on our social adaptation. "Meta-social skill" is the skill to metarecognize one's skills and the interpersonal situation, and to choose an appropriate skill. In this study, the purpose is constructing measurement of "Meta-Social skill". The measurement is divided into two scales to measure. One is a scale about the metarecognition of situations, and the other is a scale about a social skill. 423 students are participating for pre-investigation and 567 students for main survey. Reliability was confirmed with both scales. Between-item elaboration remains as a probrem, but these measurements are useful. Especially, Negative communication styles can be the social skills by this scale. It can also measure social skill according to intimacy, and we can expect possibilities in the future.en
dc.format.extent646347 bytes-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.language.isojpn-
dc.publisher京都大学大学院教育学研究科ja
dc.publisher.alternativeGraduate School of Education, Kyoto Universityen
dc.subject.ndc370-
dc.title「メタ・ソーシャルスキル」測定尺度作成の試みja
dc.title.alternativeDevelopment of "meta-social skill" measurementen
dc.typedepartmental bulletin paper-
dc.type.niitypeDepartmental Bulletin Paper-
dc.identifier.ncidAA11332212-
dc.identifier.jtitle京都大学大学院教育学研究科紀要ja
dc.identifier.volume53-
dc.identifier.spage286-
dc.identifier.epage298-
dc.textversionpublisher-
dc.sortkey23-
dcterms.accessRightsopen access-
dc.identifier.pissn1345-2142-
dc.identifier.jtitle-alternativeKyoto University Research Studies in Educationen
出現コレクション:第53号

アイテムの簡略レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。