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Permalink : https://doi.org/10.14989/218235

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Title: <依頼論文>身体的主体を経験する--「身体による学び」の現象学のための理論的整理.
Other Titles: <Invited Articles>Experience of the Bodily Subjectivity: Toward a <Invited Articles>Phenomenology of “Corporeal Learning”.
Authors: 奥井, 遼 researcher_resolver_name
Author's alias: Okui, Haruka
Keywords: 身体的主体
学び
知覚
物質的経験
意識
bodily subjectivity
learning
perception
physical experience
conscious
Issue Date: 18-Feb-2017
Publisher: 京都大学大学院人間・環境学研究科 共生人間学専攻 カール・ベッカー研究室
Journal title: いのちの未来 = The Future of Life
Volume: 2
Start page: 1
End page: 17
Abstract: 本稿は、近年の身体論的現象学の知見を参照しながら、「暗黙」であるとされている「身体的主体」の経験を把捉することを目指すものである。身体が学ぶ「知」は、理解すること・実行することが一つにまとまった「行為的知識」であるとして、近年、教育学において注目が集ま っている。例えばチェスやテニスのプレーヤーといったエキスパートは、抽象的な表象や、単純な反射に頼らずに、状況の差異を鋭く識別することで複雑な動作を達成する(Dreyfus 2002)。しかしながら、現象学者がこれまで明らかにしてきたように、そうした知は、反省的な把捉を拒むものであり(Gallagher2005)、疲れや病気など、通常の機能が損なわれたときのみ意識の対象となる。こうした消去法的な主体性の理解を乗り越えるために、本稿では、主体的な身体経験における物質性の役割に焦点を当てた、近年の現象学の成果を取り上げる。それによれば、例えばダンスなどの運動経験は、必ずしも当人に隠された経験ではない。むしろ当人は、身体において現れる様々な知覚において、身体の主体性を経験するという。こうした経験のあり方は、身体を対象として捉えていながら、それを「具象化」することなく(Legrand 2009)知覚する点において、自己の主体の働きを積極的に捉える経験であるといえる。それは同時に、教えること、学ぶこと、変わることをめぐって、これらの経験の発生を、その意味の生まれ出る場 所から眺めなおすことを可能にする視点を提供するだろう。This paper examines that recent phenomenological theories enable us to investigate the bodily experience, both subjectively and physically. Many phenomenologists have suggested that the bodily experience in the world is not produced by a particular mental state, nor by mechanical reaction, but is itself created through its own projections of meaningful relationships with the world. The skillful expert or athlete, for example, can realize a complicated gesture by the skills that distinguish a given situation. These accounts, however, also claim that one conceives of the experience of subjectivity as recessive or peripheral, because the bodily functions that underpin our actions are always executed under our reflections; they are done before we know it. Against this negative form of awareness, a few researchers dare to describe the bodily subjective experiences in themselves through examining the physical aspect of bodily subjectivity. In such a view, the professional dancer would be a good example of this phenomenon. Dancers prepare and create movements through “perceiving” the source of movement, which makes these movements accessible to the bodily subjectivity in a physical manner. This is further distinguished from the act of “scrutinizing, ” which treats their bodies as a mere thing or objet d’art. This subjective and physical experience reveals the possibility of “non-reifying” experience, which may enable us to reconsider the rich corporeal experience available in learning beyond the normal view of hidden experience, and, further, to show us the dynamic function of perception that expresses our ways of being-in-the-world.
DOI: 10.14989/218235
URI: http://hdl.handle.net/2433/218235
Appears in Collections:No. 2


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