ダウンロード数: 1811

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
eda67_375.pdf2.16 MBAdobe PDF見る/開く
完全メタデータレコード
DCフィールド言語
dc.contributor.author溝口, 侑ja
dc.contributor.alternativeMIZOGUCHI, Yuen
dc.contributor.transcriptionミゾグチ, ユウja-Kana
dc.date.accessioned2021-04-28T09:19:20Z-
dc.date.available2021-04-28T09:19:20Z-
dc.date.issued2021-03-25-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2433/262651-
dc.description.abstract本稿の目的は、ロールモデルについて、様々な支援関係、特にメンターと対比させて概念整理を行い、キャリア教育におけるロールモデルの可能性と有効性について検討することである。現代においてロールモデルは従来的な役割行動を示すだけではなく、模倣する対象であると同時に、行動や意思決定に対して様々な影響を与える人物である。また個人との関係性においてロールモデルはメンターと異なる存在である。メンターが個人と支援者の双方向的・互恵的な関係であるのに対して、ロールモデルは個人から対象への一方向的な関係である。したがって、キャリア教育におけるロールモデルは効果的であると同時に効率的であるといえる。しかし、適切なロールモデル候補を選び、学生がその人物に対して共感的な態度で触れように促す必要がある。ja
dc.description.abstractThis study aimed to articulate the concept of role models by comparison with several career formation supporters, especially mentors, and review their potential and effectiveness in career education. The results showed that role models are used to: demonstrate good practices in particular roles; serve as references; and have an influence on students' behaviors and decision-making. They differentiate from mentors by the relationship methods; while mentors often establish two-way/reciprocal relationships, role models often establish one-way relationships with individuals. Our findings underpinned that role models may be effective and efficient in career education. Nonetheless, it is necessary to choose appropriate role model candidates and facilitate students' empathetic attitudes toward them.en
dc.language.isojpn-
dc.publisher京都大学大学院教育学研究科ja
dc.publisher.alternativeGraduate School of Education, Kyoto Universityen
dc.subjectロールモデルja
dc.subjectキャリア形成支援ja
dc.subjectメンターja
dc.subjectRole modelen
dc.subjectCareer formation supporten
dc.subjectmentoren
dc.subject.ndc370-
dc.titleキャリア形成支援におけるロールモデルの機能と関係性ja
dc.title.alternativeThe functions and relationships of role models in career formation supporten
dc.typedepartmental bulletin paper-
dc.type.niitypeDepartmental Bulletin Paper-
dc.identifier.ncidAA11332212-
dc.identifier.jtitle京都大学大学院教育学研究科紀要ja
dc.identifier.volume67-
dc.identifier.spage375-
dc.identifier.epage388-
dc.relation.referenceshttp://id.nii.ac.jp/1598/00001451/-
dc.relation.referenceshttps://doi.org/10.1177/002248718803900109-
dc.relation.referenceshttp://hdl.handle.net/2237/15616-
dc.relation.referenceshttps://doi.org/10.1016/j.joep.2011.03.004-
dc.relation.referenceshttps://ci.nii.ac.jp/ncid/BB29299826-
dc.relation.referenceshttps://ci.nii.ac.jp/ncid/BB29302986-
dc.relation.referenceshttps://doi.org/10.7312/calh15112-intro-
dc.relation.referenceshttp://id.ndl.go.jp/bib/4810136-
dc.relation.referenceshttp://id.nii.ac.jp/1454/00002144/-
dc.relation.referenceshttps://doi.org/10.1287/orsc.14.5.591.16767-
dc.relation.referenceshttps://doi.org/10.1016/S0001-8791(03)00051-4-
dc.relation.referenceshttps://doi.org/10.5465/amr.2001.4378023-
dc.relation.referenceshttp://id.ndl.go.jp/bib/7953584-
dc.relation.referenceshttp://id.ndl.go.jp/bib/7953577-
dc.relation.referenceshttps://doi.org/10.5651/jaas.11.81-
dc.relation.referenceshttps://doi.org/10.1093/geronb/gbw138-
dc.relation.referenceshttp://id.ndl.go.jp/bib/024434745-
dc.relation.referenceshttp://id.ndl.go.jp/bib/025445735-
dc.relation.referenceshttp://id.ndl.go.jp/bib/026277367-
dc.relation.referenceshttps://ci.nii.ac.jp/ncid/BB12622552-
dc.relation.referenceshttps://ci.nii.ac.jp/ncid/BA12930648-
dc.relation.referenceshttps://ci.nii.ac.jp/ncid/BA6299348X-
dc.relation.referenceshttps://ci.nii.ac.jp/ncid/BB10557970-
dc.relation.referenceshttps://ci.nii.ac.jp/ncid/BA20549472-
dc.relation.referenceshttps://ci.nii.ac.jp/ncid/BA83392794-
dc.relation.referenceshttps://doi.org/10.1037/0022-3514.73.1.91-
dc.relation.referenceshttp://researchrepository.murdoch.edu.au/id/eprint/9492-
dc.relation.referenceshttps://doi.org/10.1177/074171368303300304-
dc.relation.referenceshttps://ci.nii.ac.jp/ncid/BA12473149-
dc.relation.referenceshttps://ci.nii.ac.jp/ncid/BN00151533-
dc.relation.referenceshttps://doi.org/10.1177/0013161X04267110-
dc.relation.referenceshttps://www.mext.go.jp/b_menu/shingi/chousa/koutou/012/toushin/000601.htm-
dc.relation.referenceshttps://www.mext.go.jp/component/b_menu/shingi/toushin/__icsFiles/afieldfile/2011/02/01/1301878_1_1.pdf-
dc.relation.referenceshttps://www.mext.go.jp/content/20201005-mxt_daigakuc03-000010276_1.pdf-
dc.relation.referenceshttps://doi.org/10.1037/gpr0000059-
dc.relation.referenceshttp://id.ndl.go.jp/bib/023647581-
dc.relation.referenceshttps://doi.org/10.1177/106907270100900106-
dc.relation.referenceshttps://ci.nii.ac.jp/ncid/BN08582845-
dc.relation.referenceshttps://ci.nii.ac.jp/ncid/BA61503392-
dc.relation.referenceshttp://id.ndl.go.jp/bib/3300654-
dc.relation.referenceshttps://ci.nii.ac.jp/ncid/BB10797908-
dc.relation.referenceshttps://www.works-i.com/research/works-report/item/150323_wp2014.pdf-
dc.relation.referenceshttp://id.nii.ac.jp/1060/00008223/-
dc.relation.referenceshttp://id.ndl.go.jp/bib/4244707-
dc.relation.referenceshttps://www.proquest.com/docview/1670981920-
dc.relation.referenceshttps://ci.nii.ac.jp/ncid/BB23221167-
dc.relation.referenceshttps://doi.org/10.1016/0001-8791(80)90056-1-
dc.relation.referenceshttps://ci.nii.ac.jp/ncid/BA65917637-
dc.relation.referenceshttps://ci.nii.ac.jp/ncid/BN05209572-
dc.relation.referenceshttp://id.nii.ac.jp/1072/00004036/-
dc.relation.referenceshttp://hdl.handle.net/2237/16410-
dc.relation.referenceshttp://id.ndl.go.jp/bib/11186113-
dc.relation.referenceshttps://psycnet.apa.org/record/1998-10572-001-
dc.relation.referenceshttp://id.ndl.go.jp/bib/5459233-
dc.textversionpublisher-
dc.sortkey26-
dc.address高等教育学コース博士後期課程3回生ja
dcterms.accessRightsopen access-
dc.relation.references-title「聞く」「聴く」「訊く」: 3つの「きく力」を育む取り組み-
dc.relation.references-titleToward a conceptualization of mentoring-
dc.relation.references-titleキャリアモデルの発展と転職観の変化-
dc.relation.references-titleEntrepreneurship and role models-
dc.relation.references-titleDesigning your life : how to build a well-lived, joyful life-
dc.relation.references-titleスタンフォード式人生デザイン講座-
dc.relation.references-titleIntroduction : On Merton's Legacy and Contemporary Sociology-
dc.relation.references-titleキャリアデザインの「必要性」と「難しさ」(キャリアデザイン支援に向けた「キャリアモデル」の研究)-
dc.relation.references-title女性のライフスタイルに関する授業の効果分析(1) : キャリア意識に着目して-
dc.relation.references-titleDeveloping the professional self-concept : Role model construals in early, middle, and late career stages-
dc.relation.references-titleRole models in career development : New directions for theory and research-
dc.relation.references-titleReconceptualizing mentoring at work: A developmental network perspective.-
dc.relation.references-titleキャリア教育の手法としてのキャリアモデル-
dc.relation.references-titleキャリア教育の手法としてのキャリアインタビュー-
dc.relation.references-titleメンタリングの概念と効果に関する考察 : 文献レビューを通じて-
dc.relation.references-titleWho Is Your Successful Aging Role Model?-
dc.relation.references-title昭和女子大学社会人メンターネットワークの活動と学生参加状況-
dc.relation.references-title昭和女子大学社会人メンタープログラム参加学生の感想の質的分析-
dc.relation.references-title昭和女子大学社会人メンタープログラム参加学生の感想の質的分析 2-
dc.relation.references-titleキャリア教育のウソ-
dc.relation.references-titleMentoring at work : developmental relationships in organizational life-
dc.relation.references-titleメンタリング 会社の中の発達支援関係-
dc.relation.references-titleロスジェネ心理学 : 生きづらいこの時代をひも解く-
dc.relation.references-titleThe seasons of a man's life-
dc.relation.references-titleRespect as a positive self-conscious emotion in European Americans and Chinese-
dc.relation.references-titleSuperstars and me : Predicting the impact of role models on the self-
dc.relation.references-titleRole models for young people : What makes an effective role model program-
dc.relation.references-titleMentors and protégés : A critical review of the literature-
dc.relation.references-titleSocial theory and social structure-
dc.relation.references-title準拠集団と社会構造の理論(つづき)-
dc.relation.references-titleWhat's a Mentor, Anyway?-
dc.relation.references-title大学における学生生活の充実方策について(報告) --学生の立場に立った大学づくりを目指して---
dc.relation.references-title今後の学校におけるキャリア教育・職業教育の在り方について(答申)-
dc.relation.references-title平成30 年度の大学における教育内容等の改革状況について(概要)-
dc.relation.references-titleThe motivational theory of role modeling: How role models influence role aspirants' goals-
dc.relation.references-titleライフコース選択へのキャリアモデルインタビューの有効性-
dc.relation.references-titleAssessing role model influences on students' academic and vocational decisions-
dc.relation.references-title役割モデルrole model-
dc.relation.references-titleキャリア発達におけるメンターの役割 : 看護師のキャリア発達を中心に-
dc.relation.references-title望む --“生き方のモデル”の現在-
dc.relation.references-titleMentors & protégés-
dc.relation.references-titleワーキングパーソン調査2014-
dc.relation.references-title学生のキャリア形成支援の取組み:働く先輩へのインタビュープロジェクトの実施とその効果-
dc.relation.references-title生き方のモデルとしての先生 --感化が成立する条件とは-
dc.relation.references-titleAssembling Your Personal Board of Advisors-
dc.relation.references-title働く若者はどう語られてきたか-
dc.relation.references-titleA life-span, life-space approach to career development-
dc.relation.references-titleOccupational Psychology-
dc.relation.references-title職業の心理-
dc.relation.references-titleキャリアインタビューの取組みと展望 : 大阪樟蔭女子大学におけるキャリア教育の一事例から-
dc.relation.references-title戦後日本の大学におけるキャリア支援の歴史的展開-
dc.relation.references-title大学生へのキャリア教育のあり方-
dc.relation.references-titleBuilding positive self-image in adolescents in foster care : The use of role models in an interactive group approach-
dc.relation.references-title「生き方」モデルの喪失-
dc.relation.references-author穐田, 照子-
dc.relation.references-authorAnderson, E. M.; Shannon, A. L.-
dc.relation.references-author安藤, りか-
dc.relation.references-authorBosma, N.; Hessels, J.; Schutjens, V.; Van Praag, M.; Verheul, I.-
dc.relation.references-authorBurnett, W.; Evans, D. J.-
dc.relation.references-authorバーネット, ビル; エヴァンス, デイヴ; 千葉, 敏生-
dc.relation.references-authorCalhoun, C.-
dc.relation.references-author古野, 庸一-
dc.relation.references-author藤原, 直子-
dc.relation.references-authorGibson, D. E.-
dc.relation.references-authorGibson, D. E.-
dc.relation.references-authorHiggins, M. C.; Kram, K. E.-
dc.relation.references-author平尾, 元彦-
dc.relation.references-author平尾, 元彦-
dc.relation.references-author久村, 恵子-
dc.relation.references-authorJopp, D. S.; Jung, S.; Damarin, A. K.; Mirpuri, S.; Spini, D.-
dc.relation.references-author小森, 亜紀子-
dc.relation.references-author小森, 亜紀子; 木間, 英子-
dc.relation.references-author小森, 亜紀子; 木間, 英子-
dc.relation.references-author児美川, 孝一郎-
dc.relation.references-authorKram, K. E.-
dc.relation.references-authorクラム, キャシー; 渡辺, 直登; 伊藤, 知子-
dc.relation.references-author熊代, 亨-
dc.relation.references-authorLevinson, Daniel J.-
dc.relation.references-authorLi, J.; Fischer, K. W.-
dc.relation.references-authorLockwood, P.; Kunda, Z.-
dc.relation.references-authorMacCallum, J.; Beltman, S.-
dc.relation.references-authorMerriam, S.-
dc.relation.references-authorMerton, Robert K.-
dc.relation.references-authorマートン, R. K.; 金沢, 実-
dc.relation.references-authorMertz, N. T.-
dc.relation.references-author文部科学省-
dc.relation.references-author文部科学省-
dc.relation.references-author文部科学省-
dc.relation.references-authorMorgenroth, T.; Ryan, M. K.; Peters, K.-
dc.relation.references-author室, 雅子-
dc.relation.references-authorNauta, M. M.; Kokaly, M. L.-
dc.relation.references-author野々山, 久也-
dc.relation.references-author小野, 公一-
dc.relation.references-author大野, 道夫-
dc.relation.references-authorPhillips-Jones, L.-
dc.relation.references-authorリクルートワークス研究所-
dc.relation.references-author榊原, 圭子; 桐生, 正幸-
dc.relation.references-author関根, 正明-
dc.relation.references-authorShen, Y.; Cotton, R. D.; Kram, K. E.-
dc.relation.references-author杉田, 真衣-
dc.relation.references-authorSuper, D. E.-
dc.relation.references-authorSuper, Donald E.; Bohn, Martin J.-
dc.relation.references-authorスーパー, D.E.; ボーン, M. J.; 藤本, 喜八; 大沢, 武志-
dc.relation.references-author高松, 直紀-
dc.relation.references-author谷田川, ルミ-
dc.relation.references-author所, 正文-
dc.relation.references-authorYancey, A. K.-
dc.relation.references-author渡辺, 尚人-
dc.relation.references-year2009-
dc.relation.references-year1988-
dc.relation.references-year2011-
dc.relation.references-year2012-
dc.relation.references-year2016-
dc.relation.references-year2019-
dc.relation.references-year2010-
dc.relation.references-year1999-
dc.relation.references-year2013-
dc.relation.references-year2003-
dc.relation.references-year2004-
dc.relation.references-year2001-
dc.relation.references-year2005-
dc.relation.references-year2005-
dc.relation.references-year1997-
dc.relation.references-year2016-
dc.relation.references-year2013-
dc.relation.references-year2014-
dc.relation.references-year2015-
dc.relation.references-year2013-
dc.relation.references-year1988-
dc.relation.references-year2003-
dc.relation.references-year2012-
dc.relation.references-year1978-
dc.relation.references-year2007-
dc.relation.references-year1997-
dc.relation.references-year2002-
dc.relation.references-year1983-
dc.relation.references-year1957-
dc.relation.references-year1961-
dc.relation.references-year2004-
dc.relation.references-year2000-
dc.relation.references-year2011-
dc.relation.references-year2020-
dc.relation.references-year2015-
dc.relation.references-year2012-
dc.relation.references-year2001-
dc.relation.references-year1993-
dc.relation.references-year2003-
dc.relation.references-year1995-
dc.relation.references-year1982-
dc.relation.references-year2014-
dc.relation.references-year2015-
dc.relation.references-year1997-
dc.relation.references-year2015-
dc.relation.references-year2017-
dc.relation.references-year1980-
dc.relation.references-year1970-
dc.relation.references-year1973-
dc.relation.references-year2016-
dc.relation.references-year2012-
dc.relation.references-year2011-
dc.relation.references-year1998-
dc.relation.references-year2000-
dc.relation.references-sourceTitleObirin today : 教育の現場から-
dc.relation.references-sourceTitleJournal of Teacher education-
dc.relation.references-sourceTitleキャリアデザイン研究-
dc.relation.references-sourceTitleJournal of Economic Psychology-
dc.relation.references-sourceTitleRobert K. Merton : sociology of science and sociology as science-
dc.relation.references-sourceTitleリクルートワークス研究所「Works」-
dc.relation.references-sourceTitle人間関係学研究-
dc.relation.references-sourceTitleOrganization Science-
dc.relation.references-sourceTitleJournal of Vocational Behavior-
dc.relation.references-sourceTitleAcademy of management review-
dc.relation.references-sourceTitle大学教育-
dc.relation.references-sourceTitle大学教育-
dc.relation.references-sourceTitle経営行動科学-
dc.relation.references-sourceTitleJournals of Gerontology : Series B: Psychological Sciences and Social Sciences-
dc.relation.references-sourceTitle昭和女子大学女性文化研究所紀要-
dc.relation.references-sourceTitle昭和女子大学女性文化研究所紀要-
dc.relation.references-sourceTitle昭和女子大学女性文化研究所紀要-
dc.relation.references-sourceTitleThe self-conscious emotions : theory and research-
dc.relation.references-sourceTitleJournal of personality and social psychology-
dc.relation.references-sourceTitleNational Youth Affairs Research Scheme-
dc.relation.references-sourceTitleAdult Education Quarterly-
dc.relation.references-sourceTitle社会理論と社会構造-
dc.relation.references-sourceTitleEducational Administration Quarterly-
dc.relation.references-sourceTitleReview of General Psychology-
dc.relation.references-sourceTitle椙山女学園大学教育学部紀要-
dc.relation.references-sourceTitleJournal of Career Assessment-
dc.relation.references-sourceTitle新社会学辞典-
dc.relation.references-sourceTitle児童心理-
dc.relation.references-sourceTitle東洋大学社会学部紀要-
dc.relation.references-sourceTitle児童心理-
dc.relation.references-sourceTitleMIT Sloan Management Review-
dc.relation.references-sourceTitle二十一世紀の若者論 : あいまいな不安を生きる-
dc.relation.references-sourceTitleJournal of vocational behavior-
dc.relation.references-sourceTitle大阪樟蔭女子大学研究紀要-
dc.relation.references-sourceTitle名古屋高等教育研究-
dc.relation.references-sourceTitle熊本学園大学経済論集-
dc.relation.references-sourceTitleAdolescence-
dc.relation.references-sourceTitle現代教育科学-
dc.relation.references-sourceIdentifierhttps://doi.org/10.1177/002248718803900109-
dc.relation.references-sourceIdentifierhttp://hdl.handle.net/2237/15616-
dc.relation.references-sourceIdentifierhttps://doi.org/10.1016/j.joep.2011.03.004-
dc.relation.references-sourceIdentifier9781101875322-
dc.relation.references-sourceIdentifier9784150505462-
dc.relation.references-sourceIdentifierhttps://doi.org/10.7312/calh15112-intro-
dc.relation.references-sourceIdentifierhttps://doi.org/10.1287/orsc.14.5.591.16767-
dc.relation.references-sourceIdentifierhttps://doi.org/10.1016/S0001-8791(03)00051-4-
dc.relation.references-sourceIdentifierhttps://doi.org/10.5465/amr.2001.4378023-
dc.relation.references-sourceIdentifierhttps://doi.org/10.5651/jaas.11.81-
dc.relation.references-sourceIdentifierhttps://doi.org/10.1093/geronb/gbw138-
dc.relation.references-sourceIdentifier9784480688996-
dc.relation.references-sourceIdentifier9780819167552-
dc.relation.references-sourceIdentifier9784561263876-
dc.relation.references-sourceIdentifier9784763406477-
dc.relation.references-sourceIdentifier039440694X; 034529727X-
dc.relation.references-sourceIdentifier9781593854867-
dc.relation.references-sourceIdentifierhttps://doi.org/10.1037/0022-3514.73.1.91-
dc.relation.references-sourceIdentifierhttps://doi.org/10.1177/074171368303300304-
dc.relation.references-sourceIdentifier4622017059-
dc.relation.references-sourceIdentifierhttps://doi.org/10.1177/0013161X04267110-
dc.relation.references-sourceIdentifierhttps://www.mext.go.jp/b_menu/shingi/chousa/koutou/012/toushin/000601.htm-
dc.relation.references-sourceIdentifierhttps://www.mext.go.jp/component/b_menu/shingi/toushin/__icsFiles/afieldfile/2011/02/01/1301878_1_1.pdf-
dc.relation.references-sourceIdentifierhttps://www.mext.go.jp/content/20201005-mxt_daigakuc03-000010276_1.pdf-
dc.relation.references-sourceIdentifierhttps://doi.org/10.1037/gpr0000059-
dc.relation.references-sourceIdentifierhttps://doi.org/10.1177/106907270100900106-
dc.relation.references-sourceIdentifier4641002584-
dc.relation.references-sourceIdentifier9784561263708-
dc.relation.references-sourceIdentifier0877954011-
dc.relation.references-sourceIdentifierhttps://www.works-i.com/research/works-report/item/150323_wp2014.pdf-
dc.relation.references-sourceIdentifier9784790716938-
dc.relation.references-sourceIdentifierhttps://doi.org/10.1016/0001-8791(80)90056-1-
dc.relation.references-sourceIdentifierhttps://doi.org/10.18999/njhe.12.155-
dc.relation.references-volume39-
dc.relation.references-volume33-
dc.relation.references-volume14-
dc.relation.references-volume65-
dc.relation.references-volume26-
dc.relation.references-volume11-
dc.relation.references-volume72-
dc.relation.references-volume73-
dc.relation.references-volume33-
dc.relation.references-volume40-
dc.relation.references-volume19-
dc.relation.references-volume9-
dc.relation.references-volume49-
dc.relation.references-volume53-
dc.relation.references-volume51-
dc.relation.references-volume56-
dc.relation.references-volume16-
dc.relation.references-volume17-
dc.relation.references-volume33-
dc.relation.references-volume43-
dc.relation.references-issue9-
dc.relation.references-issue1-
dc.relation.references-issue7-
dc.relation.references-issue2-
dc.relation.references-issue# :5-
dc.relation.references-issue# :6-
dc.relation.references-issue# :7-
dc.relation.references-issue35-
dc.relation.references-issue12-
dc.relation.references-issue5-
dc.relation.references-issue1-
dc.relation.references-issue2-
dc.relation.references-issue2-
dc.relation.references-issue2-
dc.relation.references-issue2-
dc.relation.references-issue2-
dc.relation.references-issue40-
dc.relation.references-issue41-
dc.relation.references-issue42-
dc.relation.references-issue# :20-
dc.relation.references-issue# :21-
dc.relation.references-issue# :22-
dc.relation.references-issue# :23-
dc.relation.references-issue# :24-
dc.relation.references-issue# :25-
dc.relation.references-issue1-
dc.relation.references-issue# :27-
dc.relation.references-issue3-
dc.relation.references-issue# :29-
dc.relation.references-issue# :30-
dc.relation.references-issue4-
dc.relation.references-issue# :32-
dc.relation.references-issue# :33-
dc.relation.references-issue# :34-
dc.relation.references-issue4-
dc.relation.references-issue5-
dc.relation.references-issue1-
dc.relation.references-issue# :38-
dc.relation.references-issue# :39-
dc.relation.references-issue12-
dc.relation.references-issue# :41-
dc.relation.references-issue# :42-
dc.relation.references-issue1-
dc.relation.references-issue12-
dc.relation.references-issue3-
dc.relation.references-issue# :46-
dc.relation.references-issue3-
dc.relation.references-issue# :48-
dc.relation.references-issue# :49-
dc.relation.references-issue6-
dc.relation.references-issue12-
dc.relation.references-issue3・4-
dc.relation.references-issue130-
dc.relation.references-issue8-
dc.relation.references-pageStart97-
dc.relation.references-pageStart38-
dc.relation.references-pageStart199-
dc.relation.references-pageStart410-
dc.relation.references-pageStart1-
dc.relation.references-pageStart4-
dc.relation.references-pageStart93-
dc.relation.references-pageStart591-
dc.relation.references-pageStart134-
dc.relation.references-pageStart264-
dc.relation.references-pageStart95-
dc.relation.references-pageStart85-
dc.relation.references-pageStart81-
dc.relation.references-pageStart237-
dc.relation.references-pageStart27-
dc.relation.references-pageStart31-
dc.relation.references-pageStart35-
dc.relation.references-pageStart224-
dc.relation.references-pageStart91-
dc.relation.references-pageStart161-
dc.relation.references-pageStart256-
dc.relation.references-pageStart541-
dc.relation.references-pageStart465-
dc.relation.references-pageStart125-
dc.relation.references-pageStart81-
dc.relation.references-pageStart1434-
dc.relation.references-pageStart127-
dc.relation.references-pageStart117-
dc.relation.references-pageStart23-
dc.relation.references-pageStart81-
dc.relation.references-pageStart107-
dc.relation.references-pageStart282-
dc.relation.references-pageStart199-
dc.relation.references-pageStart155-
dc.relation.references-pageStart67-
dc.relation.references-pageStart253-
dc.relation.references-pageStart17-
dc.relation.references-pageEnd112-
dc.relation.references-pageEnd42-
dc.relation.references-pageEnd212-
dc.relation.references-pageEnd424-
dc.relation.references-pageEnd31-
dc.relation.references-pageEnd7-
dc.relation.references-pageEnd104-
dc.relation.references-pageEnd610-
dc.relation.references-pageEnd156-
dc.relation.references-pageEnd288-
dc.relation.references-pageEnd104-
dc.relation.references-pageEnd94-
dc.relation.references-pageEnd100-
dc.relation.references-pageEnd247-
dc.relation.references-pageEnd40-
dc.relation.references-pageEnd36-
dc.relation.references-pageEnd45-
dc.relation.references-pageEnd242-
dc.relation.references-pageEnd103-
dc.relation.references-pageEnd173-
dc.relation.references-pageEnd350-
dc.relation.references-pageEnd560-
dc.relation.references-pageEnd483-
dc.relation.references-pageEnd136-
dc.relation.references-pageEnd99-
dc.relation.references-pageEnd1434-
dc.relation.references-pageEnd130-
dc.relation.references-pageEnd125-
dc.relation.references-pageEnd31-
dc.relation.references-pageEnd90-
dc.relation.references-pageEnd125-
dc.relation.references-pageEnd298-
dc.relation.references-pageEnd204-
dc.relation.references-pageEnd174-
dc.relation.references-pageEnd81-
dc.relation.references-pageEnd267-
dc.relation.references-pageEnd19-
dc.relation.references-citation穐田, 照子(著). "「聞く」「聴く」「訊く」: 3つの「きく力」を育む取り組み". Obirin today : 教育の現場から. no. 9, 2009, p. 97-112.-
dc.relation.references-citationAnderson, E. M.(著) ; Shannon, A. L.(著). "Toward a conceptualization of mentoring". Journal of Teacher education. vol. 39, no. 1, 1988, p. 38-42.-
dc.relation.references-citation安藤, りか(著). "キャリアモデルの発展と転職観の変化". キャリアデザイン研究. no. 7, 2011, p. 199-212.-
dc.relation.references-citationBosma, N.(著) ; Hessels, J.(著) ; Schutjens, V.(著) ; Van Praag, M(著). ; Verheul, I.(著). "Entrepreneurship and role models". Journal of Economic Psychology. vol. 33, no. 2, 2012, p. 410-424.-
dc.relation.references-citationBurnett, W.(著) ; Evans, D. J.(著). Designing your life : how to build a well-lived, joyful life. Knopf, 2016.-
dc.relation.references-citationバーネット, ビル(著) ; エヴァンス, デイヴ(著) ; 千葉, 敏生(訳). スタンフォード式人生デザイン講座. 早川書房, 2019.-
dc.relation.references-citationCalhoun, C.(著). "Introduction : On Merton’s Legacy and Contemporary Sociology". Robert K. Merton : sociology of science and sociology as science. Columbia University Press, 2010, p. 1-31.-
dc.relation.references-citation古野, 庸一(著). "キャリアデザインの「必要性」と「難しさ」(キャリアデザイン支援に向けた「キャリアモデル」の研究)". リクルートワークス研究所「Works」. no. 35, 1999, p. 4-7.-
dc.relation.references-citation藤原, 直子(著). "女性のライフスタイルに関する授業の効果分析(1) : キャリア意識に着目して". 人間関係学研究. no. 12, 2013, p. 93-104.-
dc.relation.references-citationGibson, D. E.(著). "Developing the professional self-concept : Role model construals in early, middle, and late career stages". Organization Science. vol. 14, no. 5, 2003, p. 591-610.-
dc.relation.references-citationGibson, D. E.(著). "Role models in career development : New directions for theory and research". Journal of Vocational Behavior. vol. 65, no. 1, 2004, p. 134-156.-
dc.relation.references-citationHiggins, M. C.(著) ; Kram, K. E.(著). "Reconceptualizing mentoring at work: A developmental network perspective.". Academy of management review. vol. 26, no. 2, 2001, p. 264-288.-
dc.relation.references-citation平尾, 元彦(著). "キャリア教育の手法としてのキャリアモデル". 大学教育. no. 2, 2005, p. 95-104.-
dc.relation.references-citation平尾, 元彦(著). "キャリア教育の手法としてのキャリアインタビュー". 大学教育. no. 2, 2005, p. 85-94.-
dc.relation.references-citation久村, 恵子(著). "メンタリングの概念と効果に関する考察 : 文献レビューを通じて". 経営行動科学. vol. 11, no. 2, 1997, p. 81-100.-
dc.relation.references-citationJopp, D. S.(著) ; Jung, S.(著) ; Damarin, A. K.(著) ; Mirpuri, S.(著) ; Spini, D.(著). "Who Is Your Successful Aging Role Model?". Journals of Gerontology : Series B: Psychological Sciences and Social Sciences. vol. 72, no. 2, 2016, p. 237-247.-
dc.relation.references-citation小森, 亜紀子(著). "昭和女子大学社会人メンターネットワークの活動と学生参加状況". 昭和女子大学女性文化研究所紀要. no. 40, 2013, p. 27-40.-
dc.relation.references-citation小森, 亜紀子(著) ; 木間, 英子(著). "昭和女子大学社会人メンタープログラム参加学生の感想の質的分析". 昭和女子大学女性文化研究所紀要. no. 41, 2014, p. 31-36.-
dc.relation.references-citation小森, 亜紀子(著) ; 木間, 英子(著). "昭和女子大学社会人メンタープログラム参加学生の感想の質的分析 2". 昭和女子大学女性文化研究所紀要. no. 42, 2015, p. 35-45.-
dc.relation.references-citation児美川, 孝一郎(著). キャリア教育のウソ. 筑摩書房, 2013.-
dc.relation.references-citationKram, K. E.(著). Mentoring at work : developmental relationships in organizational life. University Press of America, 1988.-
dc.relation.references-citationクラム, キャシー(著) ; 渡辺, 直登(訳) ; 伊藤, 知子(訳). メンタリング 会社の中の発達支援関係. 白桃書房, 2003.-
dc.relation.references-citation熊代, 亨(著). ロスジェネ心理学 : 生きづらいこの時代をひも解く. 花伝社, 2012.-
dc.relation.references-citationLevinson, Daniel J.(著). The seasons of a man's life. Knopf, 1978.-
dc.relation.references-citationLi, J.(著) ; Fischer, K. W.(著). "Respect as a positive self-conscious emotion in European Americans and Chinese". The self-conscious emotions : theory and research. Guilford, 2007, p. 224-242.-
dc.relation.references-citationLockwood, P.(著) ; Kunda, Z.(著). "Superstars and me : Predicting the impact of role models on the self". Journal of personality and social psychology. vol. 73, no. 1, 1997, p. 91-103.-
dc.relation.references-citationMacCallum, J.(著) ; Beltman, S.(著). Role models for young people : What makes an effective role model program. Australian Clearing House for Youth Studies, 2002.-
dc.relation.references-citationMerriam, S.(著). "Mentors and protégés : A critical review of the literature". Adult Education Quarterly. vol. 33, no. 3, 1983, p. 161-173.-
dc.relation.references-citationMerton, Robert K.(著). Social theory and social structure. The Free Press, 1957.-
dc.relation.references-citationマートン, R. K.(著) ; 金沢, 実(訳). "準拠集団と社会構造の理論(つづき)". 社会理論と社会構造. みすず書房, 1961, p. 256-350.-
dc.relation.references-citationMertz, N. T.(著). "What's a Mentor, Anyway?". Educational Administration Quarterly. vol. 40, no. 4, 2004, p. 541-560.-
dc.relation.references-citation文部科学省. 大学における学生生活の充実方策について(報告) --学生の立場に立った大学づくりを目指して--. n/a, 2000.-
dc.relation.references-citation文部科学省. 今後の学校におけるキャリア教育・職業教育の在り方について(答申). n/a, 2011.-
dc.relation.references-citation文部科学省. 平成30 年度の大学における教育内容等の改革状況について(概要). n/a, 2020.-
dc.relation.references-citationMorgenroth, T.(著) ; Ryan, M. K.(著) ; Peters, K.(著). "The motivational theory of role modeling: How role models influence role aspirants’ goals". Review of General Psychology. vol. 19, no. 4, 2015, p. 465-483.-
dc.relation.references-citation室, 雅子(著). "ライフコース選択へのキャリアモデルインタビューの有効性". 椙山女学園大学教育学部紀要. no. 5, 2012, p. 125-136.-
dc.relation.references-citationNauta, M. M.(著) ; Kokaly, M. L.(著). "Assessing role model influences on students' academic and vocational decisions". Journal of Career Assessment. vol. 9, no. 1, 2001, p. 81-99.-
dc.relation.references-citation野々山, 久也(著). "役割モデルrole model". 新社会学辞典. 有斐閣, 1993, p. 1434-1434.-
dc.relation.references-citation小野, 公一(著). キャリア発達におけるメンターの役割 : 看護師のキャリア発達を中心に. 白桃書房, 2003.-
dc.relation.references-citation大野, 道夫(著). "望む --“生き方のモデル”の現在". 児童心理. vol. 49, no. 12, 1995, p. 127-130.-
dc.relation.references-citationPhillips-Jones, L.(著). Mentors & protégés. Arbor House, 1982.-
dc.relation.references-citationリクルートワークス研究所. ワーキングパーソン調査2014. n/a, 2014.-
dc.relation.references-citation榊原, 圭子(著) ; 桐生, 正幸(著). "学生のキャリア形成支援の取組み:働く先輩へのインタビュープロジェクトの実施とその効果". 東洋大学社会学部紀要. vol. 53, no. 1, 2015, p. 117-125.-
dc.relation.references-citation関根, 正明(著). "生き方のモデルとしての先生 --感化が成立する条件とは". 児童心理. vol. 51, no. 12, 1997, p. 23-31.-
dc.relation.references-citationShen, Y.(著) ; Cotton, R. D.(著) ; Kram, K. E.(著). "Assembling Your Personal Board of Advisors". MIT Sloan Management Review. vol. 56, no. 3, 2015, p. 81-90.-
dc.relation.references-citation杉田, 真衣(著). "働く若者はどう語られてきたか". 二十一世紀の若者論 : あいまいな不安を生きる. 世界思想社, 2017, p. 107-125.-
dc.relation.references-citationSuper, D. E.(著). "A life-span, life-space approach to career development". Journal of vocational behavior. vol. 16, no. 3, 1980, p. 282-298.-
dc.relation.references-citationSuper, Donald E.(著) ; Bohn, Martin J.(著). Occupational Psychology. Wadsworth, 1970.-
dc.relation.references-citationスーパー, D.E.(著) ; ボーン, M. J.(著) ; 藤本, 喜八(訳) ; 大沢, 武志(訳). 職業の心理. ダイヤモンド社, 1973.-
dc.relation.references-citation高松, 直紀(著). "キャリアインタビューの取組みと展望 : 大阪樟蔭女子大学におけるキャリア教育の一事例から". 大阪樟蔭女子大学研究紀要. no. 6, 2016, p. 199-204.-
dc.relation.references-citation谷田川, ルミ(著). "戦後日本の大学におけるキャリア支援の歴史的展開". 名古屋高等教育研究. no. 12, 2012, p. 155-174.-
dc.relation.references-citation所, 正文(著). "大学生へのキャリア教育のあり方". 熊本学園大学経済論集. vol. 17, no. 3・4, 2011, p. 67-81.-
dc.relation.references-citationYancey, A. K.(著). "Building positive self-image in adolescents in foster care : The use of role models in an interactive group approach". Adolescence. vol. 33, no. 130, 1998, p. 253-267.-
dc.relation.references-citation渡辺, 尚人(著). "「生き方」モデルの喪失". 現代教育科学. vol. 43, no. 8, 2000, p. 17-19.-
dc.identifier.pissn1345-2142-
dc.identifier.jtitle-alternativeKyoto University Research Studies in Educationen
出現コレクション:第67号

アイテムの簡略レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。