ダウンロード数: 204

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
eda69_221.pdf1.19 MBAdobe PDF見る/開く
完全メタデータレコード
DCフィールド言語
dc.contributor.author大野, 真理子ja
dc.contributor.alternativeONO, Marikoen
dc.date.accessioned2023-05-02T02:06:41Z-
dc.date.available2023-05-02T02:06:41Z-
dc.date.issued2023-03-24-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2433/281963-
dc.description.abstract本研究の目的は、各大学が多面的・総合的評価を実施する上で抱えている課題や希望する支援を明らかにした上で、それらの課題や支援と、専門的組織や専門人材の整備・活用状況との関係について検討することである。アドミッション担当教職員を対象とした質問紙調査の結果、次の3点を明らかにした。1点目は、多面的・総合的評価の実施の円滑さの判断基準は、「選抜方法の多様さ」「学生の獲得状況」「学内組織・体制」で、実施上の課題や各大学が求める支援と表裏一体の関係にあること、2点目は、専門人材の雇用の必要性を感じている大学の多くが、コスト面が阻害要因となって専門人材の雇用ができていないこと、3点目は、専門的組織の整備や専門人材の雇用が必ずしも多面的・総合的評価の円滑な実施に結びつくわけではないことである。専門人材がその専門性を発揮するためには、専門的組織の位置づけも含む学内組織・体制の整備を検討することが求められる。ja
dc.description.abstractThis study was performed to identify the issues faced by each university in implementing multidimensional and holistic assessment (MHA) in entrance examination along with the desired support, and to examine if and how the specialized offices and professional staff contribute to resolving these issues. A survey was conducted among members of staff responsible for admissions at national universities. The analysis revealed that the criteria for judging success of implementation of MHA are “diversity of selection methods, ” “student recruitment status, ” and “internal organizations and systems, ” which are inextricably linked to the implementation issues and the support required by each university. Many universities that feel the need to hire specialists are not able to do so due to cost constraints. Finally, the development of specialized organizations and the employment of professional staff do not necessarily lead to the successful implementation of MHA. For professional staff to demonstrate their expertise, it is necessary to consider the appropriate positioning of the specialized office (or professional staff) within the organization.en
dc.language.isojpn-
dc.publisher京都大学大学院教育学研究科ja
dc.publisher.alternativeGraduate School of Education, Kyoto Universityen
dc.subject大学入学者選抜ja
dc.subject高大接続ja
dc.subject多面的・総合的評価ja
dc.subjectアドミッション担当教職員ja
dc.subjectUniversity admissionen
dc.subjectHigh school- University articulationen
dc.subjectMultidimensional and holistic assessmenten
dc.subjectAdmissions' faculty and staffen
dc.subject.ndc370-
dc.title大学入学者選抜における多面的・総合的評価の実施上の課題 --専門的組織・専門人材の整備・活用に関する国立大学の状況に着目して--ja
dc.title.alternativeChallenges of Multidimensional and Holistic Assessment in University Admissions: Focusing on Roles of Specialized Offices and Professional Staff at National Universitiesen
dc.typedepartmental bulletin paper-
dc.type.niitypeDepartmental Bulletin Paper-
dc.identifier.ncidAA11332212-
dc.identifier.jtitle京都大学大学院教育学研究科紀要ja
dc.identifier.volume69-
dc.identifier.spage221-
dc.identifier.epage234-
dc.textversionpublisher-
dc.sortkey15-
dc.address京都大学大学院教育支援機構奨励研究員; 高等教育学コース博士後期課程2回生ja
dcterms.accessRightsopen access-
dc.identifier.pissn1345-2142-
dc.identifier.jtitle-alternativeKyoto University Research Studies in Educationen
出現コレクション:第69号

アイテムの簡略レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。