ダウンロード数: 454

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
hes_18_137.pdf1.28 MBAdobe PDF見る/開く
タイトル: 同治本弾詞『珍珠塔』に関する考察--曲牌と脚色を中心にして
その他のタイトル: Study of the text of Tanci 『Zhen zhu ta (珍珠塔)』 that was printed in Tongzhi (同治) of the Qing Dynasty: a view from Qu-pai (曲牌) and Jiaose (脚色)
著者: 束, 洪芬  KAKEN_name
著者名の別形: SHU, Hongfen
発行日: 20-Dec-2009
出版者: 京都大学大学院人間・環境学研究科
誌名: 人間・環境学
巻: 18
開始ページ: 137
終了ページ: 145
抄録: 中国芸能史における二つの大きな柱である講唱文学(語り物)と演劇(戯曲)は, さまざまな点でお互いに影響を与えながらも, 各自の特徴を保持して発展して来た. 本論文は, 講唱文学に属する弾詞, すなわち明清時代の江南で流行した語り物の代表的な作品である『珍珠塔』のテキストを取り上げ, その中で「楽曲系」に属する曲がどのように使用されているか, また語り物であるにもかかわらず, 演劇のテキストに特徴的である「脚色」を表記している点に着目しつつ, それが持つ意味を明らかにすることにより, この作品が弾詞の中で占める独自の地位について, 論じた.
The use of Telling and Singing Literature and Opera are two important pillars in Chinese Performing Arts History. Each pillar, Whilst respectful of its own individual characteristics and history has also affected the other considerably. This paper will examine the text Zhen zhu ta (珍珠塔) of Tanci that was popular in the Jiangnan area during the Ming and Qing Dynasties. I will use this example to demonstrate how the Melody which belongs to the Yuequ System (楽曲系) was used in connection with the text. I will then examine the notation of Jiaose (脚色) which is the individual style of Opera in this text. Finally, I will detail the importance that this text had to Tanci.
著作権等: ©2009 京都大学大学院人間・環境学研究科
URI: http://hdl.handle.net/2433/109780
出現コレクション:第18巻

アイテムの詳細レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。