ダウンロード数: 591

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
aak_8_1.pdf1.56 MBAdobe PDF見る/開く
タイトル: テミスティオスにおける「哲学」と「哲学者」
その他のタイトル: 'Philosophy' and 'Philosopher' in Themistius' orations
著者: 西村, 昌洋  KAKEN_name
著者名の別形: NISHIMURA, Masahiro
発行日: 1-Dec-2008
出版者: 京都大学大学院文学研究科
誌名: 西洋古代史研究
巻: 8
開始ページ: 1
終了ページ: 22
抄録: アリストテレス注解者にしてコンスタンティノープル元老院議員, そして政治家であるテミスティオス(317年~388年頃)は, 355年の元老院編入以来, 三十年以上にわたって皇帝や人々の前で弁舌を振るい続けてきた。彼は自分を「哲学者」であると称し, 本人の考える「哲学」を実践してきた。テミスティオスの唱える「哲学」は次のように要約できる。哲学には神々に関わるものと人間に関わるものとの二種類がある。その内, 後者の哲学, つまり人やポリスの幸福を問題とする方こそ本来の哲学であり, この実践的で政治的な哲学をこそ選ぶべきである。そして, 哲学者は人々の幸福のために聴衆の前に進み出て公的に語らなければならない。テミスティオスのいう「哲学」は, 新プラトン主義の, 特にイアンブリコス学派の哲学者とは, 信条の面でも実践の面でも相容れることがなかった。テミスティオスは新プラトン派の非社交的で閉鎖的なあり方を, 人前に進み出て語ろうとしない態度を批判する。ユリアヌスの時代には, テミスティオスが後景に退く一方で, 新プラトン派の哲学者が宮廷に現れたのだが, ユリアヌスという後ろ盾を失うと彼らはすぐに追いやられてしまった。政治家として長命を保ったテミスティオスも, その「実践」性にもかかわらず, 本人の死後後続が出現せず, 哲学者の周縁化を押し止めることはできなかった。
Since his adlection into Constantinopolitan senate by Constantius II in 355, Themistius, who was an Aristotelian commentator, Constantinopolitan senator, and politician (c.317-c.388), had delivered speeches before emperors and citizens for almost thirty years. He designated himself as a 'philosopher' and practiced his self-styled 'philosophy.' The 'philosophy' which Themistius advocated can be summarized as follows : (1) there are two kinds of philosophy, one concerning divine matters, the other, human matters; (2) one should follow the latter, a practical and political philosophy, which considers human and civic welfare as it once did in the age of Socrates, Plato, and Aristotle; and, (3) a philosopher has to step forward to speak in public for the sake of the audience's own good. Themistius' 'philosophy' is incompatible with that of his contemporary Neoplatonist (especially Iamblichaean) philosophers both in theory and in practice. Themistius criticized the unsocial and esoteric attitudes of Neoplatonists and their reluctance to speak publicly, although in fact, some Neoplatonists went to the imperial court and participated in politics. Sopater won Constantine's favor, and Maximus of Ephesus and Priscus were invited by Julian to the emperor's entourage. The success and fame of these men, however, was short-lived, and they soon fell victim to intrigues. Despite the fact that they did step in politics, Themistius paid little respect to this practice by Neoplatonists. Discordance among pagan intellectuals was too serious to co-operate against the Christian Church.
URI: http://hdl.handle.net/2433/134846
出現コレクション:第8号

アイテムの詳細レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。