ダウンロード数: 818

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
hes_19_25.pdf961.42 kBAdobe PDF見る/開く
完全メタデータレコード
DCフィールド言語
dc.contributor.author勝浦, 眞仁ja
dc.contributor.alternativeKATSUURA, Mahitoen
dc.contributor.transcriptionカツウラ, マヒトja-Kana
dc.date.accessioned2011-05-19T06:14:42Z-
dc.date.available2011-05-19T06:14:42Z-
dc.date.issued2010-12-20-
dc.identifier.issn0918-2829-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2433/140959-
dc.description.abstract発達障碍を抱える生徒独自の捉え方や感じ方をどのように受け止めるのか, という特別支援教育における重要な問題に対して, 定型発達者の「見立て」による, 評価的観点からのアプローチが広く受け入れられているしかし当事者の著書や自伝, また支援員であった筆者の体験からは, 現行のアプローチに対する非定型発達者の強い反発が窺え, 彼らの体験に十分迫り切れていない面があった. そこで本稿では, 非定型発達と恩われるある一男児の事例を通して, その生徒を学校において「異文化」に生きる人として位置付け, その枠組みを支援に活かすことの意義と教育実践上の難しさについて, 特別支援教育支援員の立場から, エピソード記述法を用いて検討した. その結果, 「異文化」を生きる生徒たちを, その人らしい「我が」ままを生きる人として受け止めていく枠組みが有効であることを示す一方で, 学校という場では共に生きるがゆえに, 学校文化との「同調性」を求めてしまうところが少なからずあり, その両面にどう折り合いをつけるかが教 育実践を行う上での難しさであることを明らかにした.ja
dc.description.abstractIn meeting the needs of students with developmental disorders and dealing with their unique sense of perception and sensitivity, it is generally the case for Special Support Education to approach the student based on a "diagnostic" development scale. However, writings by people with developmental disorders and those who assist them mention that students who have atypical patterns of development are strongly opposed to the current approach. As a Special Support Education teacher assistant, I have applied the episode-writing method to present a case study of a boy who is prescribed as performing at an atypical level of development. In attending school, the boy is characterized as a person of a "different culture." The findings from the study have implications both for understanding the significance as well as difficulty in offering the necessary support within the school curriculum. The case study reveals that being able to accept students of a "different culture" within an "I live as I am" context is effective. However, with school fostering a sense of community, there is a tendency to expect students to "conform" with school culture. In respect to both viewpoints, the case study demonstrates the difficulty in balancing both stances within the school program.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.language.isojpn-
dc.publisher京都大学大学院人間・環境学研究科ja
dc.publisher.alternativeGraduate School of Human and Environmental Studies, Kyoto Universityen
dc.rights©2010 京都大学大学院人間・環境学研究科ja
dc.subject.ndc360-
dc.subject.ndlcZE5-
dc.title非定型発達の生徒を「異文化」に生きる人として位置付ける意義とその難しさ : 特別支援教育支援員の立場からja
dc.title.alternativeWhat are the significance and the difficulty in characterizing the students who have atypical patterns of development as a "different culture"? : From an assistant in Special Support Educationen
dc.typedepartmental bulletin paper-
dc.type.niitypeDepartmental Bulletin Paper-
dc.identifier.ncidAN10409834-
dc.identifier.jtitle人間・環境学ja
dc.identifier.volume19-
dc.identifier.spage25-
dc.identifier.epage33-
dc.textversionpublisher-
dc.sortkey03-
dc.address京都大学大学院人間・環境学研究科共生人間学ja
dc.address.alternativeGraduate School of Human and Environmental Studies, Kyoto Universityen
dcterms.accessRightsopen access-
dc.identifier.pissn0918-2829-
dc.identifier.jtitle-alternativeHuman and Environmental Studiesen
出現コレクション:第19巻

アイテムの簡略レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。