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タイトル: | 水没した自動車からの避難の難しさ(その2) |
その他のタイトル: | Difficulty of Evacuation Behavior from a Submerged Vehicle (2) |
著者: | 馬場, 康之 石垣, 泰輔 戸田, 圭一 |
著者名の別形: | BABA, Yasuyuki ISHIGAKI, Taisuke TODA, Keiichi |
キーワード: | 都市水害 水没車 避難実験 実物大模型 スライド式ドア urban flood submerged vehicle evacuation experiment real scale model slide typed door |
発行日: | 20-Oct-2011 |
出版者: | 京都大学防災研究所 |
誌名: | 京都大学防災研究所年報. B |
巻: | 54 |
号: | B |
開始ページ: | 465 |
終了ページ: | 470 |
抄録: | 本報では, 自動車水没時におけるスライドドアを通じた避難行動について, 実物大の自動車模型を用いた避難体験実験, およびスライドドアを開けるために必要となる力の計測結果について報告するものである。内水氾濫時に, 氾濫水が地下駐車場や道路・鉄道下のアンダーパスに浸入した際には, 車から人が脱出できない事態が発生し, 場合によっては人的被害が発生することもある。本実験で用いた自動車模型は, 軽自動車のワンボックスタイプである。避難体験実験では運転席ドア(横開き)とスライドドアからの避難に関する体験実験を被験者の協力を得て行い, スライドドアについては開けるために必要な力の計測をロードセル, 手動ウィンチを用いて行った。本実験においては, スライドドアからの避難が困難になる水深条件は, 先だって行われたセダンタイプの自動車を用いた実験結果とほぼ同等であることが示された。 Many cities in Japan are located in alluvial plains, and the vulnerability of urbanized areas to flood disaster is highlighted by flood attack due to heavy rainfall or typhoon. Low-lying areas like bowl-shaped depression and underpasses under highway and railroad bridges are prone to floods. The underpasses are common sites of accidents of submerged vehicles, and severe damage including human damage occasionally occurs under flooding conditions. We have shown some experimental results of evacuation tests from a submerged vehicle and discussed the limit for safety evacuation though the doors of vehicle. This time, we executed the additional experiment using a vehicle with slide typed door. From the experiment, it is found that the difficulty of evacuation is almost same for both open typed door and slide typed one. |
URI: | http://hdl.handle.net/2433/151044 |
関連リンク: | http://www.dpri.kyoto-u.ac.jp/nenpo/nenpo.html |
出現コレクション: | Vol.54 B |
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