このアイテムのアクセス数: 1638

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
INDAS_vol02_003.pdf1.2 MBAdobe PDF見る/開く
タイトル: <特集論文>一本の樹の無数の枝葉--1920年代の宗派暴動とマハトマ・ガンディーの宗教観の変遷
その他のタイトル: A Tree Has a Single Trunk, but Many Branches and Leaves: Communal Riots and Mahatma Gandhi's View of Religion in the 1920s
著者: 外川, 昌彦  KAKEN_name
著者名の別形: TOGAWA, Masahiko
発行日: Jan-2012
出版者: 人間文化研究機構地域研究推進事業「現代インド地域研究」
誌名: 現代インド研究
巻: 2
開始ページ: 3
終了ページ: 19
抄録: 本稿は、1920年代に拡大する宗派暴動へのマハトマ・ガンディーの多様な言説を通して、宗教と宗教がもたらす暴力についてのガンディーの認識の変化を検証する。ヒラーファト運動を指導した1920年代初のガンディーは、宗教間の対話に期待し他宗教との相互理解と寛容性を訴えたが、1930年の塩の行進ではむしろ、個別の「宗教」には依拠せずに、しかし極めて宗教的な装いを伴ったナショナリズム運動を組織した。ガンディーの宗教と国民統合に関する言及も、それに対応するように、個々の宗教が共通の真理を淵源に持つという立場から、宗教を越えた普遍的な真理を通して宗教の違いを克服しようとする立場への、変化が認められる。本稿は、このようなガンディーの宗教と政治をめぐる認識の変化の背景に、1920年代を通して顕著となる各地での宗派暴動の拡大があると考え、その多様な言説の変化を跡付けている。
This article deals with the transition in Mahatma Ghandi's views toward religions and religious conflicts through an analysis of his various discourses on the development of communal riots in the 1920s in India. With the Khilafat movement in the early 1920s, Gandhi intended to produce reconciliation and cooperation among various religious communities through people's mutual understanding and tolerance towards other religions, such as the protection of cows and the Khalifa. However, in 1930, Gandhi did not use the terms of individual religions, but rather tried to form a nationalistic movement using universal religious symbols such as pilgrimage and selfsacrifice that transcend the differences between religions. Gandhi's views on religion and national integration during this time also show an interesting transition from an emphasis on toleration and respect towards different religions to seeking the universality beyond the differences in religions. This article discusses the impact that the serious development of communal riots in the 1920s had on Gandhi and his various discourses on religion.
DOI: 10.14989/167514
URI: http://hdl.handle.net/2433/167514
出現コレクション:第2号

アイテムの詳細レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。