ダウンロード数: 1059

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
hes_21_99.pdf958.26 kBAdobe PDF見る/開く
タイトル: Drama-in-Education and Henry Caldwell Cook
著者: YODA, Manami
著者名の別形: 依田, 真奈美
発行日: 20-Dec-2012
出版者: 京都大学大学院人間・環境学研究科
誌名: 人間・環境学
巻: 21
開始ページ: 99
終了ページ: 110
抄録: イギリスの1988年の教育改革は, 国定カリキュラムから演劇を外し芸術科目としての地位を奪った. 改革以前には, 演劇は芸術科日として認知されると同時に教育の手段として使われていた. しかしながら改革以後は演劇はイギリスの教育においては国語科における教育手段としてだけ使われるようになった. 演劇の自律性が否定されたわけでありそこにこそ問題があった. 1960年代の後半に現われたDIE(Drama-in-Education) は, 演劇から観客的要素を取り除いたドラマを教育の手段として使った.けれども, DIEの問題点は, ドラマを教育の手段とすることに専心するあまり, そのパイオニアたちが演劇というジャンルに対する強い意識をもっていたにもかかわらず, 演劇の本質を次第に志れるようになっていったことである.教育におけるドラマの手段化を試みたDIEの方向は, 英語(母語)教育に初めて演劇的手法を導入したHenry Caldwell Cookによって目指された方向と事実上向じもののようにみえる. しかしCookの手法であるPlay Wayにおいては, 上演が最終日的として考えられており, 従って演劇が自己目的化される形となっていた. Cookにおいて特鍛的な点は, 彼が演劇を教育の手段として使っているだけでなく, 演劇それ自体を意識していることである. Cookのこうした演劇を教育の最終的な目標とみなす見方の背後には, 「世界劇場」の考え方が存在している. Cookにおいては教育手段としての演劇の使用と演劇の本質についての認識との間のバランスがよく保たれている.言語教育に演劇を使用する際にも, 我々はこの両者の適切なバランスに気配りすることを忘れてはならない.
The 1988 Education Reform Act of England excluded theatre from the national curriculum and thus, theatre was deprived of its position as an art subject. Before the Reform Act, it was recognized as one of the art subjects and at the same time, was used as a teaching medium. After the Reform Act, however, drama was used only as one of many teaching techniques in English education. Denying the autonomy of theatre became a real problem. DIE (Drama-in-Education), which appeared in the late 1960s, also used theatre as an educational means. However, the problem of DIE was that it was applied adhering too closely to drama as an educational means and its advocates gradually forgot the nature of theatre, in spite of its pioneers' strong consciousness of the theatrical genre. It seems to be going virtually in the same direction made by Henry Caldwell Cook who introduced the theatrical way into English education. In Cook's Play Way, however, performance was considered as the final goal and theatre, thus, became autotelic. What was characteristic of Cook was that he not only used theatre as an educational means, but also was conscious of the theatre proper itself. Behind Cook's view of theatre as an educational end itself was the philosophy of Theatrum Mundi. For Cook, there is a well-balanced coexistence between the use of theatre as an educational means and the recognition of the nature of theatre. We must keep this proper coexistence in mind in the use of theatre for language education.
著作権等: ©2012 京都大学大学院人間・環境学研究科
URI: http://hdl.handle.net/2433/180669
出現コレクション:第21巻

アイテムの詳細レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。