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frk_047_112.pdf | 546.58 kB | Adobe PDF | 見る/開く |
タイトル: | 林業機械作業における人間工学的研究 : 林道工事におけるサク岩機の騒音 |
その他のタイトル: | A Study on the Humau-Machine Relationship in the Mechanized Forest Operations : Noise of a Rock Borer in Forest Road Construction |
著者: | 沼田, 邦彦 山本, 俊明 佐々木, 功 |
著者名の別形: | Numata, Kunihiko Yamamoto, Toshiaki Sasaki, Isao |
発行日: | 13-Dec-1975 |
出版者: | 京都大学農学部附属演習林 |
誌名: | 京都大学農学部演習林報告 |
巻: | 47 |
開始ページ: | 112 |
終了ページ: | 121 |
抄録: | 1973年の調査結果から前報告で林道工事の労働環境について種々の問題点を示唆したが, 本報告はその中のサク岩機作業の騒音を取り上げ, 工事現場の中で占めるサク岩機の騒音に焦点をしぼって調査した。工事現場の騒音はサク岩機による高周波領域に主要な周波数構成をもつ衝撃性の騒音とディーゼルエンジンで駆動されるブルドーザなどの低周波領域にかたよったものの2つのタイプがある。長時間連続して暴露しても人体に難聴のおこる心配のない80dB (A) 以下の騒音レベルになるにはサク岩機の騒音はディーゼルエンジンによる土工機械より一段と大きいため, 騒音源から26m強の見通し距離が必要であり, 作業者の聴覚に与える影響範囲は非常に広い。またサク岩機の騒音は騒音評価指数でN=110に達するが, 防音保護具の耳おおい (イヤーマフ) を着用することにより, N=85以下となる。耳おおいをした時に比べて, 耳おおいをしない時の心拍数は非常に高く, しかも心拍数の変動も非常に大きい。騒音源自体の騒音レベルについては耳おおいをしない時のほうが, した時より高い状態にあったが, 心拍数に表われた結果は耳おおいをしなかった時のほうが圧倒的に高い。これらのことから作業員は耳おおいをしない時には生理的のみならず, 心理的にも不安定な状態になったことを現わしている。なおサク岩機の騒音効果は同時に振動の影響も含まれるため, 今後作業員の直接受ける振動に差をつけて, 騒音と同時にそれらの効果を調査することが必要である。騒音と心拍数の相関について心拍数の自己相関は耳おおいをしないときに周期性が認められ, また相互相関においても耳おおいをしないときに周期性が認められる。特に時間間隔をおかない時に顕著な負の相関があった。騒音も臭覚などと同様に慣れの効果が作用するであろう。このような生体内部の反応と騒音などの外的条件を受けることによる心拍数などの生理的現象に表われる現象変化との関係を, ある時間間隔のもとで相関があるかどうかによって判断するには今後さらに調査研究を重ねていく必要がある。 In a former report1) we have pointed out a few problems concerning the labor environment of forest road construction. In the 1973 investigation we considered the problem of people working nearby the noise of a rock borer. We examined the effect of the noise of the rock borer in particular on those. This noise can be specified by two types -- one is the impact noise of a rock borer mainly distributed at a range of high frequency over 1, 000 Hz and the other is of the bulldozer which is moved by a dieselengine and distributed at a range of lower frequency (less than 1, 000 Hz). Concerning the noise of a rock borer (which has a noise level lower than 80 dB (A)), a distance of more than 26 meters from the working site is required. Furthermore, the noise of a rock borer has a more serious effect on the operator's auditory organ than the noise of dieselengine road construction machines. The noise of a rock borer at an operation site reaches a level of N=110 on the rating scall if no auditory protection is used. However, if an ear protector covering is used, the noise level decreases to N=85. When no auditory protection is used the operator's heart beat frequency (per minutes) is much higher (See Differentiations of Means, Standard Deviations at Tab. 4); the difference of between these two cases is significant at the 99% level. The influence of using an ear protector on the operator's heart beat frequency is definitely more significant than the influence of the noise level alone, although whether or not an ear protector is used the effect upon the worker as to noise level alone is still significantly about 95%. Thus it can be seen that the operator is in danger biophysically and mentally. As much as possible the conditions of this experiment remained constant concerning the effects of vibration, there is still a possibility that the measured numbers in this research may include the influences from vibration as well as the problem of noise level. On the case where no ear protector is used, one is able to recognize periodicities concerning the auto-correlation of the heart beat and concerning the cross-correlation between noise and heart beat, we can see a remarkable negative cross-correlation, especially when the time interval is at zero. It is generally maintained that an operator's reactions to noise as well as to smell may follow the law of fatique effect, and thus the sense perceptions may soon become dulled. However, the interrelations of those auto-/cross-correlations to the law of fatique effects are still not definitelly known. Therefore, in the future further study is needed in order to better understand the significance between biophysical phenomena such as heart beat, and the external conditions such as noise and vibration acceleration. |
URI: | http://hdl.handle.net/2433/191595 |
出現コレクション: | 第47号 |
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