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タイトル: 急傾斜地作業路網の評価指標について
その他のタイトル: Evaluations of Some Operational Path Networks on Steep Slopes
著者: 神崎, 康一  KAKEN_name
三宅, 徹  KAKEN_name
著者名の別形: Kanzaki, Kouichi
Miyake, Toru
発行日: 20-Dec-1990
出版者: 京都大学農学部附属演習林
誌名: 京都大学農学部演習林報告
巻: 62
開始ページ: 208
終了ページ: 214
抄録: 最近、急傾斜の山地において, 年・単位面積当たりに少量ずつの間伐収穫と十分に手の届いた手入れを可能にするために, 狭い道による高密度の作業路網を開設し, 超集約的な人工林施業を行って成功している例が見られる。路網密度が200m/haを越えると, 高い技能を要し費用のかかる架線集材作業の必要がなくなり, 作業が容易で能率の高いクレーン集材を全面的に採用できるようになる。路網配置の形としては, ほぼ水平で等間隔に配置された作業用の支線 (肋骨道) と, これらをつなぐ急勾配の連絡用の本線 (背骨道) により構成される魚骨型路網が合理的であるとされている。一つの例として図1に示される大阪府の大橋林業の場合, 道幅が本線2. 5m, 支線2. 0m, 最急勾配30%, 法面高1. 4m以下, 最小半径6m, 本線のみ路面舗装である。この路網について計測した結果, 路網密度222. 94m/ha, 形状修正係数V=1. 421, 迂回修正係数T=1. 215, 開発率 (Backmund) 77. 9%をえた。この結果, 山岳地においても, 高密度の路網の場合, その密度が高くなるほど, 修正係数V, Tが1. 0に近くなることが判明した。このことは路網の幾何学的配置が理想系に近くなることを示している。したがって, 路網配置の評価指標として, 山岳地においても, この二つの修正係数を使用できる可能性がある。
Nowadays, some middle size forest owners are found to be succeeded in intensive, high quality forestry, which depend on very effective narrow and tight path network of high density. The network makes it possible to undertake intensive treatment of forests and to effect a selective cut of small, scattered product volumes. In the case where the density is more than 200 m/ha, then it becomes possible to change the harvesting method from cable logging (which requires greater worker skill and results in high costs) to one in which products are removed from the stump area by grapple boom cranes located on roads. Here in the case of Ohasi Forestry, as one of the typical reasonable network, it consists of a series of 2.0m wide paths which run perpendicular to the slope and a steep (but very solid) main road (2.5m wide) connecting the paths. The former is branch lines (rib paths) used primarily for extraction and the latter (which is paved with concrete) is the main line (backbone) used for access to the branch lines. In this network, the maximum gradient is 30%, the maximum height of embankment is 1.4 m, the minimum turning radius is 6 m, road density is 222.94 m/ha, correction factor of shape V = 1.421, correction factor of real skidding distance T = 1.215, and the development percentage is 77.9 %. Data show that the correction factors approach 1.0 as the road density is increased, even in mountainous landforms.
URI: http://hdl.handle.net/2433/191969
出現コレクション:第62号

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