ダウンロード数: 284

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
frk_065_289.pdf490.49 kBAdobe PDF見る/開く
タイトル: 近代都市におけるオープンスペースの空間形態に関する考察 : ニューヨーク・セントラルパーク成立時のフロア形態の分析を通して
その他のタイトル: A study of the form of open-space in the modern city : an analysis of Central Park, New York City, 1858
著者: 寺内, 桂子  KAKEN_name
吉田, 鐡也  KAKEN_name
著者名の別形: Terauchi, Keiko
Yoshida, Tetsuya
発行日: 24-Dec-1993
出版者: 京都大学農学部附属演習林
誌名: 京都大学農学部演習林報告
巻: 65
開始ページ: 289
終了ページ: 297
抄録: 近代都市の成立期において, 計画的に都市中心部に設置されたオープンスペースとしてのセントラルパーク (ニューヨーク) は、そのプランニング・デザインにおいて明確に記号論的な空間取り扱いが行われた。とりわけ, 都市空間をともに構成し機能を異にする他空間に対して明白な対比をかたちづくるという差異性の表現に力点が置かれた。これについては, 少なくとも二種類の示差 (記号) 表現が認められる。第一に, 空間のフロア形態における造成と非造成, 第二に, レベルにおける地表レベルとその他のレベルである。以上のように, セントラルパークの空間デザインは根底において, 都市総体との関係性, あるいは周囲の空間の形態との相対的な関係性において規定されるものであった。
In the modern city, open-space that is planned should be kept entirely open and have clear differences in contrast to the buildings and other spaces. When Central Park in New York was planned and designed by F.L.Olmsted and C.Vaux in 1858, its land and water surface were made to appear natural or non-improved. This form was supposed to provide the most decided contrust to the improved land surface of surrounding lots. City parks must share the open-space with traffic. In Central Park, the traffic routes were hidden from view by making sunken transverse roads. When Central Park was established, two points were emphasized. (i) Making the most decided contrast between the park proper and the other spaces like reserved plots for buildings or traffic. (ii) Giving explicit recognition to the park to be visually described within the modern city. Thus, the design of Central Park was fundamentally determined by its relationship (semiotical contrast) to other spaces in the modern city.
URI: http://hdl.handle.net/2433/192037
出現コレクション:第65号

アイテムの詳細レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。