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ieice.110008689656.pdf | 856.57 kB | Adobe PDF | 見る/開く |
タイトル: | Nagel-Schreckenbergモデルと最適速度モデルによる交通流の数値的検討 |
その他のタイトル: | A numerical study on traffic flow by Nagel-Schreckenberg model and optimal velocity model |
著者: | 久保, 敦司 ![]() 引原, 隆士 ![]() ![]() ![]() |
著者名の別形: | KUBO, Atsushi HIKIHARA, Takashi |
キーワード: | 交通流 Nagel-Schreckenbergモデル 最適速度モデル 定常状態 |
発行日: | Mar-2011 |
出版者: | 一般社団法人 電子情報通信学会 |
誌名: | 電子情報通信学会技術研究報告. NLP, 非線形問題 |
巻: | 110 |
号: | 465 |
開始ページ: | 143 |
終了ページ: | 148 |
抄録: | 交通流の微視的モデルにはセルオートマトンモデル(CA)と追従モデルが挙げられる.Nagel-Schreckenberg(NS)モデルはCAモデルの一つで現実の解析にも適用可能であるとされ, 基本モデルの1つとして使用されている.一方, 最適速度モデルは追従モデルの一つで様々な交通流の現象を説明できるモデルである.近年, CAモデルと最適速度モデルの関係が徐々に明らかにされつつあるが, NSモデルと最適速度モデルの関係性は明らかにされていない.本報告では, NSモデルと最適速度モデルを用いて数値実験を行うことにより, 両者の類似性及び差異について検討を行う. Cellular automaton(CA) models and following models are traffic microscopic models. Nagel-Schreckenberg(NS) model is a CA model, adopted as one of the basic models applicable to analysis of real traffic flow. On the other hand, optimal velocity model, recognized as one of following models, can represent various traffic flow characteristics. The relationship between the NS model and the optimal velocity model is not clear, though the relationship between the optimal velocity model and other CA models has been confirmed recently. In this report, we numerically discuss the similarities and the differences between both models of the NS model and the optimal velocity model. |
記述: | 本文データは学協会の許諾に基づきCiNiiから複製したものである |
著作権等: | copyright ©2011 by IEICE |
URI: | http://hdl.handle.net/2433/193826 |
出現コレクション: | 学術雑誌掲載論文等 |

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