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タイトル: <特集論文>相互行為と関係性 : 南部アフリカ狩猟採集民グイの談話と身ぶり
その他のタイトル: Interaction and Relational Frame: Oral discourse and gesture of the G|ui foragers in southern Africa
著者: 菅原, 和孝  KAKEN_name
著者名の別形: SUGAWARA, Kazuyoshi
キーワード: 現象的親和性
現成
関係性
身ぶり
間身体性
phenomenal intimacy
enaction
relational frame
gesture
inter-corporeality
発行日: 31-Mar-2014
出版者: 京都大学大学院人間・環境学研究科 文化人類学分野
誌名: コンタクト・ゾーン
巻: 6
号: 2013
開始ページ: 6
終了ページ: 29
抄録: 本論文の中心的な論点は、社会的存在の特性は、関係によってよりも、対面相互行為の構造によってこそ、根源的に理解できるということである。ニホンザルのハナレオスの出会いの分析から、彼らの相互行為の構造は、二者の出会いと三者の出会いのあいだで大きく異なっていることがわかった。前者においては、融通性に富んだ役割選択を通じて現象的親和性が実現されやすいのに対して、後者では、直線的順位序列に基づいた優位者のディスプレイや攻撃行動が誘発されやすい。次に、日本人大学生の三者間の会話(三者会話と略称)の分析から、身ぶりの微細な協働を通じて独特な関係性が現成していることを示す。関係の典型は、社会人類学の出発点となる親族関係である。これは、生殖という自然史的行為と婚姻という社会史的行為の重合によって生成する事実性に基づいているので、エティックなカテゴリーとして記述することが可能である。これに対して関係性とは、対人的な態度を方向づけるイーミックな知覚の枠組として定義される。南部アフリカ、ボツワナに住む狩猟採集民グイの談話において生起する身ぶりの協働と同期を分析することから、「今ここ」の場に現成する現象的親和性を把握することができた。それは、メルロ=ポンティが暗示した間身体性に根ざすと考えられる。しかし、この親和性は、親族関係にも、参与者たちが言語的に表明する関係性(そのもっとも単純な形は他者の「好き嫌い」に関わる言明である)にも還元することができない。身ぶりの協働や参与者の身体接触といった相互行為の微視的プロセスに注意を払うことは、人びとの言説的実践の底に横たわる非言説的実践の層を照らす有効な通路を与えるだろう。
The central claim proposed by this article is that the essential characteristics of social existence, either human or non-human, can be more fundamentally comprehended in terms of the organization of face-to-face interaction than of the social relationship. The organization of interaction between solitary males of Japanese macaques in dyadic encounters basically differs from that in triadic encounters: phenomenal intimacy is apt to be realized in the former, while a dominant display or aggressive interaction based on the linear ranking order among males tends to develop in the latter. In a case of triadic conversation among Japanese university students, minute coordination of gestures, such as gesticulation or pointing, 'enacts' a singular aspect of 'relational frame' among the participants, where 'enaction' means the simultaneous emergence of the world and being-in-the-world in Varela's sense. Kinship, the point of departure for any investigation of social anthropology, most typically exemplifies the social relationship in general. Kinship relations can be described in terms of etic categories, since they are based on the factuality of people's lives that generate from the coupling of natural-historic acts, intercourse and reproduction, with socialhistoric act, conjugal linkage and alliance. On the other hand, relational frame is defined as some framework of emic perception that orients interpersonal attitude in particular directions. The correlation of relational frame with the corporeal aspect of interaction was examined by analyzing gestures occurring in oral discourses observed among the G|ui former foragers inhabiting the Central Kalahari Desert in Botswana, southern Africa. The signifying function of the G|ui gestures are classified into three types; indexicality, iconicity and evocation. Observations on the sequential processes of gestural coordination between a narrator and a hearer revealed that some kind of phenomenal intimacy was enacted in a ''here-and-now' context of the narrative. However, this intimacy is reducible neither to kinship relations nor to the relational frame that would be indicated by such a verbal statement as "I like/dislike him." Analyzing the microscopic process of nonverbal interaction concurring with oral discourse, such as gestural coordination, synchronization, physical contact, and so on, illuminates a deep layer of inter-corporeality underlying both the relationship and the relational frame. Inter-corporeality is defined as the shared sens, i.e., triadic unification of meaning, feeling, and direction, of the world, and toward the world. This perspective opens a pathway to the silent stratum of non-discursive practices that has long been ignored by the Foucauldian archaeology of knowledge.
URI: http://hdl.handle.net/2433/198487
出現コレクション:006

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