このアイテムのアクセス数: 2994

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
107_73.pdf1.29 MBAdobe PDF見る/開く
完全メタデータレコード
DCフィールド言語
dc.contributor.authorコーカー, ケイトリンja
dc.contributor.alternativeCoker, C.en
dc.contributor.transcriptionコーカー, ケイトリンja-Kana
dc.date.accessioned2015-10-19T01:05:37Z-
dc.date.available2015-10-19T01:05:37Z-
dc.date.issued2015-09-30-
dc.identifier.issn0449-0274-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2433/200637-
dc.description.abstract本稿の目的は,1960 年代年に土方巽が創始した暗黒舞踏(以下舞踏) における身体・肉体の 位置づけと,土方を中心とする共同生活の意義を,土方の弟子たちからの聞き取り調査に基づ いて考察することにある。それはまた,舞踏を追求する中で,その弟子たち,すなわち舞踏家 たちが日常実践を通じていかに自らの肉体を模索してきたのかを明らかにすることである。そして,その発言をもとに,肉体として生きることが,いかに人間の在り方を探究し,そして既存概念へ抵抗することになるのかを考察する。 舞踏は日本で始められた前衛的パフォーマンスであり,舞踏家は舞踏を踊る人の呼称である。 舞踏は革命と言われているほど,舞踊の世界に衝撃を与えた。そして,舞踏家は一生舞踏を踊る道を選ぶことで一般社会から外れていった。ここでは,肉体への重視が舞踏における芸術的かつ社会的姿勢であり,これは日々の実践によって実現していると主張する。本研究は,舞踏家7 人に聞き取り調査を行うとともに,それぞれの舞踏稽古の参与観察に基づいたものである。ja
dc.description.abstractThis paper examines an ideology of the physical body known as "nikutai" in the context of Hijikata Tatsumi's Butoh and the significance of the collective lifestyle practiced under Hijikata. This lifestyle emerged in the pursuit of Butoh, a daily practice in which Hijikata's apprentices probed into the physicality of their own existences. This paper focuses on the experience of the artist and discusses how the simple act of "being a physical body" can become an inquiry into the nature of the human condition and even an act of resistance to the pre-existing social order. The body has a latent political nature that cannot be denied. Butoh is a form of avant-garde performance that began in 1960s Japan. These artists not only made dance pieces that have come to be considered as revolutionary in dance history, but their very decision to become Butoh artists placed them outside of mainstream society. This paper asserts that their artistic and social stance was realized through their daily practice, which focused on the physical nature of their bodies. This research is based on interviews with and workshop participant-observation of 7 Butoh artists who were apprentices of Hijikata.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.language.isojpn-
dc.publisher京都大學人文科學研究所ja
dc.publisher.alternativeTHE INSTITUTE FOR RESEARCH IN HUMANITIES, KYOTO UNIVERSITYen
dc.subject舞踏ja
dc.subject肉体ja
dc.subject身体ja
dc.subject日常実践ja
dc.subject共同生活ja
dc.subject.ndc051-
dc.title舞踏の肉体 : 現代日本における舞踏家たちの日常実践と共同生活ja
dc.title.alternativeButoh and Being a Physical Body :The Daily Practice and Collective Living of Butoh Artists in Japanen
dc.typedepartmental bulletin paper-
dc.type.niitypeDepartmental Bulletin Paper-
dc.identifier.ncidAN00122934-
dc.identifier.jtitle人文學報ja
dc.identifier.volume107-
dc.identifier.spage73-
dc.identifier.epage101-
dc.textversionpublisher-
dc.sortkey03-
dc.address京都大学大学院人間・環境学研究科ja
dc.identifier.selfDOI10.14989/200637-
dcterms.accessRightsopen access-
dc.identifier.pissn0449-0274-
dc.identifier.jtitle-alternativeThe Zinbun Gakuhō : Journal of Humanitiesen
出現コレクション:第107号

アイテムの簡略レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。