Downloads: 2240

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
107_1.pdf1.96 MBAdobe PDFView/Open
Title: 映画と視覚芸術 : 帝政期ロシア映画における空間の画家エヴゲーニイ・バウエル
Other Titles: Film and Visual Arts :A n Spatial Artist Ye vgeni Bauer in Imperial Russian Cinema
Authors: 小川, 佐和子  KAKEN_name
Author's alias: Ogawa, S.
Keywords: 映画と美術
エヴゲーニイ・バウエル
帝政ロシア文化史
セノグラフィー
メロドラマ
Issue Date: 30-Sep-2015
Publisher: 京都大學人文科學研究所
Journal title: 人文學報
Volume: 107
Start page: 1
End page: 29
Abstract: 本稿では,帝政期ロシア期を代表する映画監督エヴゲーニイ・フランツェヴィチ・バウエル が独自の空間の美学を達成し,意識的な「映画作家」となっていったのかを論じている。他国 と異なるロシア映画固有の形式を踏まえ,監督以前のモスクワ絵画・彫刻・建築学校時代および舞台装置家としてのバウエルの半生を追い,つづいてその監督前史が後の映画製作にどのような影響をもたらしていったのか,バウエルにおける絵画性/パースペクティヴのスペクタクル性/映画におけるセノグラフィー/移動撮影による空間演出の諸観点から作品分析を施し,バウエル映画の過剰な視覚的特性を,映画以前の「芸術」と映画メディアの対峙として捉えた。バウエルによるパースペクティヴの実現は,映画という二次元性と三次元性が同居する特有の造形芸術メディアにおいて,絵画や舞台にはないより複雑なセノグラフィーを呈することとなる。 映画におけるバウエルの美学は,19世紀以前の古典的な美学規範に基づいており,演劇の舞台 装置や美術を映画に適応させるというそれ自体新奇でアヴァンギャルドな試みを実現した。
This paper discusses how Yevgeni Franzevich Bauer, a major film director in Imperial Russia, created a unique spatial aesthetic and became a deliberate "auteur." After discussing Russian cinema's unique form, I will explore Bauer's life before becoming a director, specifically his painting, engraving, and architectural school period in Moscow and his time spent as a stage designer. Then, I will consider how this influenced his subsequent cinematic creation, analyzing his work from various perspectives (his painting aspects, the spectacle-like aspects of his perspective, scenography in his films, and his traveling shot-based spatial staging) in an attempt to understand the excessive visual characteristics of his films as an encounter between the "art" from his pre-cinema era and the film medium. Bauer's perspectival creation brings to cinema (a unique formative art medium in which two-dimensionality and three-dimensionality co-exist) a complicated scenography not found in painting or the stage. Bauer's film aesthetic was based on classical aesthetic norms from before the 19th century, and was the result of the avant-garde attempt to adapt theater stage design and fine arts to films.
DOI: 10.14989/200639
URI: http://hdl.handle.net/2433/200639
Appears in Collections:第107号

Show full item record

Export to RefWorks


Export Format: 


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.