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jscejipm.71.I_41.pdf | 914.03 kB | Adobe PDF | 見る/開く |
タイトル: | 港湾BCPへのビジネス・インパクト分析等の適用方法に関する研究 |
その他のタイトル: | STUDY ON THE METHODOLOGY FOR PREPARING PORT LOGISTICS BUSINESS CONTINUITY PLAN |
著者: | 小野, 憲司 ![]() 滝野, 義和 ![]() 篠原, 正治 ![]() 赤倉, 康寛 ![]() ![]() |
著者名の別形: | ONO, Kenji TAKINO, Yoshikazu SHINOHARA, Masaharu AKAKURA, Yasuhiro |
キーワード: | business continuity management business impact analysis port logistics |
発行日: | Dec-2015 |
出版者: | 公益社団法人 土木学会 |
誌名: | 土木学会論文集D3(土木計画学) |
巻: | 71 |
号: | 5 |
開始ページ: | I_41 |
終了ページ: | I_52 |
抄録: | 東日本大震災以降,港湾物流の分野でも港湾機能の継続のための計画(港湾BCP)策定の取り組みが進んでいるが,それらの現下の港湾BCPは,災害時の緊急対応計画と被災した港湾施設の復旧計画を主な内容とする.しかしながら,地域の生産活動や消費を支える一方で厳しい港間競争にさらされる現代の港湾においては,単なる一刻も早い施設の復旧と輸送機能の回復にとどまらず,港湾利用者のニーズに的確に応えうる効果的で効率的な物流機能継続マネジメントの視点が重要なものとなる.<br>このようなことから本稿においては,企業が作成するBCPにおいて重視される顧客確保の観点に立ったBCP策定手法として,施設の被害リスク評価の手法と並び重視されるビジネス・インパクト分析の手法を港湾BCPに導入するための手順と方法論について論じる. Resiliency of port operation is one of key elements, hence is essential for the modern port logistics business, and local and global economy. Developing business continuity plans (BCPs) for major port operation is, in this context, encouraged by the government in Japan in particular after the Great East Japan Earthquake. This study discusses and proposes a procedure and techniques, by focusing on the port logistics, for systematically preparing BCPs. Particular emphasis is placed on the practice to undertake business impact analysis for improving quality of port BCPs. Case studies undertaken by authors in Japanese and Chilean ports are also discussed for demonstrating effectiveness and efficiency of the proposed BCP preparation system. |
著作権等: | © 公益社団法人 土木学会 |
URI: | http://hdl.handle.net/2433/217249 |
DOI(出版社版): | 10.2208/jscejipm.71.I_41 |
出現コレクション: | 学術雑誌掲載論文等 |

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