ダウンロード数: 463

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
hes_25_45.pdf489.68 kBAdobe PDF見る/開く
タイトル: 『ヒーロー・ネバー・ダイ』における遊戯の機能 --1997年以降の香港とジョニー・トー--
その他のタイトル: Functions of the Games in A Hero Never Dies --Post-1997 Hong Kong and Johnnie To--
著者: 雑賀, 広海  KAKEN_name
著者名の別形: SAIKA, Hiromi
発行日: 20-Dec-2016
出版者: 京都大学大学院人間・環境学研究科
誌名: 人間・環境学
巻: 25
開始ページ: 45
終了ページ: 53
抄録: 本稿は『ヒーロー・ネバー・ダイ』(1998)における遊戯の機能について考察する. 先行研究においては, 本作の悲劇性が強調されてきた一方で, 遊戯の機能については十分に議論されていない. ここで意味する遊戯とは, 表面的には文字通りの男たちが無邪気に遊んでいる様子を指す. ジョニー・トーのギャング映画においては, この遊戯のシーンが繰り返し現れる. トーにとって, 遊戯は作品の重要なモチーフであるようだ.本稿が注目するのは, トーの描く遊戯が作品の根本に作用する機能である. 『ヒーロー・ネバー・ダイ』の遊戯は, 先行研究が指摘してきた男同士のホモソーシャルやホモセクシュアルな関係性, マスキュリニティや身体の表象, 1997年の香港返還といった問題とどのように連関性を持って機能するのだろうか. この問いに答えることで, 悲劇的な解釈が見過ごしてきた, トーの1997年以降の香港に対する肯定的な姿勢を明らかにする.
This essay sheds light on functions of the games in A Hero Never Dies (1998) . Previous studies, emphasizing the Film's pessimism, have not sufficiently discussed this important aspect. By "games, " I literally mean that male protagonists play a game innocently. Such playful scenes appear repetitively in the gangster films directed by Johnnie To, sensing as important motifs. This essay argues that the games constitute the essence of his works. I examine how the games perform their own roles in A Hero Never Dies in associations with central questions previous studies have pursued : the male homosocial and homosexual relationships, the representations of masculinity and body, and the handover of Hong Kong in 1997. Answering these questions, I throw into relief To's positive attitude toward post-1997 Hong Kong, an attitude the pessimistic interpretations have neglected.
著作権等: ©2016 京都大学大学院人間・環境学研究科
URI: http://hdl.handle.net/2433/218449
出現コレクション:第25巻

アイテムの詳細レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。