ダウンロード数: 254
このアイテムのファイル:
ファイル | 記述 | サイズ | フォーマット | |
---|---|---|---|---|
soshikikagaku.49.2_53.pdf | 435.46 kB | Adobe PDF | 見る/開く |
完全メタデータレコード
DCフィールド | 値 | 言語 |
---|---|---|
dc.contributor.author | 山内, 裕 | ja |
dc.contributor.author | 平本, 毅 | ja |
dc.contributor.author | 泉, 博子 | ja |
dc.contributor.author | 張, 承姫 | ja |
dc.date.accessioned | 2018-11-13T04:42:46Z | - |
dc.date.available | 2018-11-13T04:42:46Z | - |
dc.date.issued | 2015 | - |
dc.identifier.issn | 0286-9713 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2433/235028 | - |
dc.description.abstract | クリーニング屋の店員によるオプション提案のように,顧客にとって想定外のものでありうる行為は組織ルーチンから外れる可能性がある.そのとき店員はいかにして,問題がなく自然なものとしてオプション提案を行い,組織ルーチンを作り上げるのか.本研究では,エスノメソドロジーに依拠して店員と顧客の会話分析を行い,ルーチンを作り上げるにあたって店員が自らの行為に説明可能性を付与する実践が重要であることを示す. | ja |
dc.description.abstract | We examine how sales staff sell optional services such as water-repellant finish and stain removal at dry cleaners. This selling may disrupt organizational routines because customers typically do not expect it and tend to think that such services are unnecessary. How can the sales staff achieve this selling by rendering it as a natural and unproblematic routine? Based on ethnomethodology, video-recorded real-time interactions between sales staff and customers are analyzed. The analysis reveals that sales staff themselves understand that their selling could disrupt routines and that they have many ways to construct routines by adding and establishing accountability for their selling. They are not simply performing pre-defined routines but render their own practices recognizable as routine. While recent theoretical discussions on performativity of routines stress actual practices accomplished in concrete situations, it is still assumed that abstract ideas of routines are necessary for the practices to be recognizable as routine. In contrast, this study suggests that routines are made recognizable within the practices themselves without the need for the abstract ideas. | en |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.language.iso | jpn | - |
dc.publisher | 組織学会 | ja |
dc.publisher.alternative | 白桃書房 | ja |
dc.rights | This is not the published version. Please cite only the published version. | en |
dc.rights | この論文は出版社版でありません。引用の際には出版社版をご確認ご利用ください。 | ja |
dc.subject | 組織ルーチン | ja |
dc.subject | 説明可能性 | ja |
dc.subject | エスノメソドロジー | ja |
dc.subject | 会話分析 | ja |
dc.subject | Organizational routine | en |
dc.subject | accountability | en |
dc.subject | ethnomethodology | en |
dc.subject | conversation analysis | en |
dc.title | ルーチンの達成における説明可能性: クリーニング店のオプション提案の会話分析 | ja |
dc.type | journal article | - |
dc.type.niitype | Journal Article | - |
dc.identifier.ncid | AN00135007 | - |
dc.identifier.jtitle | 組織科学 | ja |
dc.identifier.volume | 49 | - |
dc.identifier.issue | 2 | - |
dc.identifier.spage | 53 | - |
dc.identifier.epage | 65 | - |
dc.relation.doi | 10.11207/soshikikagaku.49.2_53 | - |
dc.textversion | author | - |
dc.address | 京都大学経営管理研究部経営管理講座准教授 | ja |
dc.address | 京都大学経営管理研究部付属経営研究センター | ja |
dc.address | KCCSマネジメントコンサルティング株式会社 | ja |
dc.address | 関西学院大学大学院言語コミュニケーション文化研究科博士課程・日本芸術振興会特別研究員DC | ja |
dc.relation.NAID | 130005162111 | - |
dcterms.accessRights | open access | - |
dc.identifier.jtitle-alternative | Organizational science | en |
出現コレクション: | 学術雑誌掲載論文 |
このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。