ダウンロード数: 258

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
hes_26_131.pdf1.23 MBAdobe PDF見る/開く
タイトル: ルカ・ジョルダーノの<<聖母子と煉獄の魂>> --17世紀ナポリ人画家と新キリスト教徒の国際的ネットワーク--
その他のタイトル: Luca Giordano's Madonna and Child with Souls in Purgatory --The Seventeenth-century Neapolitan painter and international network of New Christians--
著者: 小松, 浩之  KAKEN_name
著者名の別形: KOMATSU, Hiroyuki
発行日: 20-Dec-2017
出版者: 京都大学大学院人間・環境学研究科
誌名: 人間・環境学
巻: 26
開始ページ: 131
終了ページ: 144
抄録: ヴェネツィア, サン・ピエトロ・ディ・カステッロ聖堂のヴェンドラミン礼拝堂の祭壇には, 17世紀ナポリ人画家ルカ・ジョルダーノ(1634-1705年)による<<聖母子と煉獄の魂>>が配されている. 本作品の注文状況を裏づける史料は現在でもなお発見されていない. 先行研究では, ヴェネツィアを拠点に活動したポルトガル系貿易商アゴスティーノ・フォンセカ(1614-1681年)を最初の所有者とする仮説が提出されている. 本稿は, フォンセカの新キリスト教徒としての活動を明らかにした近年の研究を参照し, <<聖母子と煉獄の魂>>の制作状況を探るものである. 新キリスト教徒は, イベリア半島, とりわけポルトガル出身の改宗ユダヤ人で, 17世紀前半の地中海貿易において主導的な役割を担った. 本稿では, フォンセカが, ヴェネツィア, ナポリ, スペインを結ぶ新キリスト教徒の国際的なネットワークのなかで, ジョルダーノによる作品群を入手していたことを明らかにする. くわえて, 筆者が発見したナポリ銀行歴史文書館所蔵の史料の読解によって, <<聖母子と煉獄の魂>>が1660年代初頭ナポリで制作され, ヴェネツィアのフォンセカのもとに送られた可能性を指摘する. それによって, 本稿は, <<聖母子と煉獄の魂>>の制作状況にかんする先行研究の仮説を補完しつつ, ジョルダーノのヴェネツィア進出の足がかりとなったフォンセカとの関係について, 新たな見解を提示するものとなるはずである.
The purpose of this paper is to reconsider the commission of Madonna and Child with Souls in Purgatory by the Neapolitan Baroque painter Luca Giordano (1634-1705). The painting is known to have already been placed in the Vendramin Chapel in the Basilica of San Pietro di Castello in Venice after 1684, but the detailed background of its commission remains unclear to this day. Giuseppe De Vito (1991) estimated it to have been executed in the early 1660s and purchased by Agostino Fonseca (1614-1681), a Venetian merchant of Portuguese origin. This paper reexamines the biased image of Fonseca as Giordano's patron-collector perpetuated in prior studies, which used biographical sources regarding their relationship. Recent studies about the political and economic background of New Christians in Venice show a connection between Fonseca andthis group, and documents found in the Archivio Storico del Banco di Napoli reveal certain payments that suggest Fonseca obtained Giordano's paintings through the International network of New Christians. With the newly found documents from the archive, this study reinforces the hypothesis about the date of execution of Madonna and Child with Souls in Purgatory presented by De Vito, but it also reveals that the young Neapolitan painter took advantage of the international network of New Christians to get a significant number of new clients in Venice.
著作権等: ©2017 京都大学大学院人間・環境学研究科
URI: http://hdl.handle.net/2433/235179
出現コレクション:第26巻

アイテムの詳細レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。