ダウンロード数: 1428

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
hes_27_47.pdf2.02 MBAdobe PDF見る/開く
タイトル: 『ガメラ3邪神<イリス>覚醒』(1999年)における京都 --怪獣映画における都市・京都の表象--
その他のタイトル: Kyoto in Gamera 3 : Revenge of Iris (1999) --The Representation of Kyoto in Kaiju Films--
著者: 沢水, 男規  KAKEN_name
著者名の別形: SAWAMIZU, Danki
発行日: 20-Dec-2018
出版者: 京都大学大学院人間・環境学研究科
誌名: 人間・環境学
巻: 27
開始ページ: 47
終了ページ: 58
抄録: 本論文は怪獣映画『ガメラ3邪神<イリス>覚醒』(1999年)における京都の表象について論じるものである. 第一節では本作において怪獣たちが京都の街並みをどのように破壊しているかを分析し, 本作における京都の破壊が他の都市の破壊よりも小さい規模で描かれていることを示す. 第二節では他の映画作品を参照し, 特撮映画というジャンル全般における京都の表象の特徴を見出す. 第三節では京都という都市に対して本作の作り手が抱いていた「京都らしさ」の実態を考察し, 本作における京都の表象に偏りが生じた要因を明らかにする. 本作における京都の表象は, 怪獣映画における都市の破壊, および映画における京都の表象に関する議論の中で従来十分に論じられてこなかった. 本論文は映画における京都の表象に関する議論を発展させ, 新たな視座を加えることを試みる.
This paper sheds light on the representation of Kyoto in Gamera 3 : Revenge of Iris (1999). In section 1, I examine how giant monsters destroy Kyoto in this film, and I also examine how this film described the destruction of Kyoto on a limited scale. In section 2, I reveal common characteristics of the representation of Kyoto in the entire genre of Tokusatsu films by referring to other Tokusatsu films. In section 3, I examine what kind of the Kyoto-ness, or "Kyoto-Rashisa" filmmakers of this film had in their minds, and I also reveal the reasons why the representation of Kyoto in this film was biased. In previous studies both about the destruction of cities in Kaiju films and about the representation of Kyoto in films, the representation of Kyoto in Gamera 3 : Revenge of Iris has been scarcely mentioned. This paper is to develop arguments about the representation of Kyoto and to add new perspectives to them.
著作権等: ©2018 京都大学大学院人間・環境学研究科
URI: http://hdl.handle.net/2433/237345
出現コレクション:第27巻

アイテムの詳細レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。