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ファイル | 記述 | サイズ | フォーマット | |
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shirin_051_3_385.pdf | 2.5 MB | Adobe PDF | 見る/開く |
タイトル: | <論説>中心集落の小売商圏・その分布と階層構造 : 東播州農村部の一事例 |
その他のタイトル: | <Articles>Retail Trade Areas of the Central Place : Its distribution and hierarchical structure |
著者: | 須原, 芙士雄 ![]() |
著者名の別形: | Suhara, Fujio |
発行日: | 1-May-1968 |
出版者: | 史学研究会 (京都大学文学部内) |
誌名: | 史林 |
巻: | 51 |
号: | 3 |
開始ページ: | 385 |
終了ページ: | 418 |
抄録: | 地域が機能的な面から捉えられるようになって以来、中心集落は常に重要な研究対象となって来た。そこで筆者は、中心集落の持つ各種の勢力圏の中から小売商圏を取り上げ、それについて、従来行われて来た市町村行政単位レベルの分析よりもさらに一層細かい、集落単位の分析を行って、その微細な構造を明らかにしようと考えた。また、中心集落の商圏分布を決定する重要な要素として、①中心地条件、②交通条件のほかに、③それらに対する購買者側の反応条件というものを考え、これら三つから成る小売商圏形成原理によって商圏分布の実態を適確にとらえることが出来ると考えた。そこで、表記のフィールドにおいて実態調査を行い、これらの諸点を検討した結果、商品階級別商圏によって作り出される階層的サービス供給構造の詳細が明らかになったほか各中心集落の実際の商圏分布と前記三条件、特に購買者の反応条件との間に様々の密接な関連の見られることが確認された。 Through analysing the retail trade areas of the central place on each rural settlement, this article attempts to explain its minute distribution structure which has been unable to be acquired. At first, three factors which determine the distribution of retail trade areas of the central place should be as follows; (1) centrality conditions, (2) traffic conditions, and (3) consumers' response conditions. Then the hierarchical structure of distribution, which is found among those trade areas according to various goods that should be formed by these factors, is to be presumed. The result of the auther's investigation into the actual condition at the inland area of eastern Harima 播磨 province in Hyôgo 兵庫 prefecture has brought the real existence of the hierarchical struture of the distribution of retail trade areas which agrees with his presumption, and the close relation between consumers' response conditions and distribution of the trade area of each goods. |
DOI: | 10.14989/shirin_51_385 |
URI: | http://hdl.handle.net/2433/237870 |
出現コレクション: | 51巻3号 |

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